Krok za krokem: Požádejte banku o vrácení platby kartou

Veronika Skálová Veronika Skálová, ska
7. 9. 2009 21:25
Klienti SkyEurope mají šanci dostat zpátky své peníze
Když zaplatíte kartou, máte šanci dostat peníze zpátky, pokud obchodník zkrachuje, nebo jen nedodá, co slíbil.
Když zaplatíte kartou, máte šanci dostat peníze zpátky, pokud obchodník zkrachuje, nebo jen nedodá, co slíbil. | Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Tisícům lidí zůstala doma po krachu aerolinek SkyEurope náhle bezcenná letenka. Těm, kdo ji zakoupili přes internet a zaplatili kartou, svitla naděje po výzvě aerolinek, ať si nechají peníze vrátit od své banky.

A velké banky potvrzují, že nejde o nic složitého. Tuto možnost lze využít i v jiných případech než je krach obchodníka, kterému jste zaplatili.

"Obecně lze říci, že na jakoukoliv transakci platební kartou lze podat u vydavatelské banky reklamaci. Před podáním reklamace u banky by se však držitel měl primárně pokusit vyřešit problém u obchodníka," vysvětlila mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová.

Krok první: obraťte se na obchodníka

Reklamaci mohou podat zákazníci, kteří ne vlastní vinou nedostali služby nebo zboží, za které zaplatili. Podmínkou podání reklamace je předchozí pokus vyřešit situaci přímo s obchodníkem.

"Pokud není možné obchodníka kontaktovat nebo se zákazníkem nekomunikuje, může se obrátit na vydavatele platební karty, kterou úhradu provedl," uvedla mluvčí Komerční banky Monika Klucová.

Krok druhý: podívejte se do smlouvy s bankou

Lhůta, po kterou lze o vrácení platby požádat, je různá. U Komerční banky lze uplatnit reklamaci standardně 40 dní od zaúčtování transakce, ČSOB umožňuje podat žádost o vrácení peněz i 120 dní po platbě a v některých případech i déle.

"Řešení reklamací se řídí pravidly mezinárodních asociací Visa/MasterCard a na jejich základě byla stanovena i 75denní lhůta od data uskutečnění transakce. Stejnou lhůtu má tak nastavenu většina českých i zahraničních bank. Lhůta pro podání reklamace je zároveň součástí smluvního ujednání s klientem," uvedla za Českou spořitelnu Havligerová.

Krok třetí: navštivte banku

Přestože teoreticky je možná reklamace prostřednictvím telefonu nebo elektronické pošty, velké banky se shodují, že nejlepší je přijít na pobočku osobně.

"Zásadně platí, že reklamace musí být podána písemně, ideálně na pobočce banky, podepsána držitelem platební karty a musí obsahovat přesný a úplný výčet reklamovaných transakcí včetně částek," konstatovala Klucová.

Pro případ společnosti SkyEurope navrhuje Komerční banka následující formulaci: "Reklamuji následující transakce uskutečněné u obchodníka SkyEurope z důvodu neposkytnutí služby a bankrotu společnosti SkyEurope (následuje datum a číslo transakce). Pokusil jsem se kontaktovat společnost SkyEurope dne (zde uvedené datum), ale na kontaktním telefonním čísle pro ČR je pouze nahrána informace o ukončení služeb."

Kromě tohoto dokumentu by si měl klient na pobočku přinést letenku, nebo potvrzení o jejím zakoupení, e-mail od SkyEurope v němž informuje o ukončení činnosti a který rozeslala všem svým klientům a případně i dokumentaci dokazující komunikaci se společností SkyEurope.

Protože potřebná dokumentace se může v jednotlivých případech různit, je lepší se před návštěvou banky telefonicky informovat, co vše je třeba mít s sebou.

Foto: VISA
Čtěte také:
Padlá SkyEurope radí: Požádejte banku o vrácení peněz
Nejlevnější účty nabízí menší banky, ukázal průzkum
Hledáte v sazebnících bank? Najměte si detektiva

Reklamovat lze jen platbu kartou

Ve spojitosti s krachem SkyEurope se na banky obrací stovky klientů, jejich počet však nechtějí upřesnit. Jinak žádosti o vrácení peněz zaplacených kartou sice nejsou na denním pořádku, ale nejsou ani ničím výjimečným.

"Oblastmi, kde k podobným problémům může dojít, jsou například platby cestovních kanceláří, hotelů, půjčoven aut a podobně," podotkla Denisa Salátková z ČSOB.

"Reklamace účetního charakteru jsou běžné, jejich četnost závisí na pochybení či požadavcích jednotlivých článků celého řetězce platebního styku. Nelze obecně říci nejčastější důvody, jakoukoliv platbu platební kartou lze reklamovat. Oprávněnost reklamace je posouzena vždy individuálně," dodala Kristýna Havligerová.

Banky zároveň upozorňují, že možnost reklamace platby se vztahuje pouze na platební karty všeho druhu. Kdo obchodníkovi zaplatil hotově, nebo například bezhotovostním převodem na účet, má smůlu a musí vrácení peněz řešit pouze s příjemcem peněz.

 

Právě se děje

Další zprávy