Proti špatnému počasí se lze pojistit. Ale má to háčky

Petr Kučera Petr Kučera, Jana Králová
12. 8. 2011 13:36
Novinka pod lupou: Komu se vyplatí a kdy je zbytečná
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Pojištění proti nepřízni počasí, novinka na českém trhu, přišlo v pravý čas. Letošní léto je totiž ve střední Evropě chladnější a zamračenější než jindy.

Pěkné počasí si tedy přejí snad všichni, kdo Česko alespoň na týden opustí a zamíří do teplejších krajin. A možná rádi zaplatí i menší příplatek k ceně dovolené právě jako pojistku, že nevyhodí tisíce korun za zahraniční pobyt zbytečně.

Jenže co opravdu nabízí nový produkt, nabízený jako "pojištění klidné dovolené"? Jakou kompenzaci dostanete, když většinu pobytu proprší? Vyplatí se vůbec, nebo je kvůli řadě omezení pro většinu klientů v praxi nepoužitelný?

Jen pro zájezdy

Smůlu mají všichni, kdo by si nové pojištění chtěli sjednat samostatně. Pojišťovna Axa (přesněji Inter Partner Assistance), jej totiž nabízí pouze k zájezdům prodaným v síti cestovní agentury Invia.cz.

Ta nicméně prodává zájezdy od více než 300 cestovních kanceláří včetně těch největších, takže "stačí" splnit základní podmínku - neobjednat si dovolenou přímo od pořádající cestovky, ale právě prostřednictvím Invia.cz.

Pojištění si tedy nemůže sjednat ten, kdo cestuje zcela samostatně, tedy "neorganizovaně". A to i kdyby předem přinesl například potvrzenou rezervaci penzionu u moře, kde už zaplatil zálohu.

Další podmínkou je, že zájezd se musí uskutečnit mezi 1. červnem a 30. zářím - tedy kdy je statisticky nejhezčí počasí. Cíl cesty musí být turistický, nikoliv pracovní.

Délka zájezdu nesmí být menší než sedm dní (prodloužený víkend si tedy nepojistíte) a současně nesmí přesáhnout 15 dní. Den počátku a konce zájezdu (cesta tam a zpět) se počítají jako celé dny.

Nepojistíte si ani špatné počasí ve střední Evropě. Produkt si lze sjednat jen pro země ležící u Středozemního, Černého nebo Rudého moře.

Jen za dvě stovky

Pojištění přijde na 200 korun nezávisle na tom, zda zájezd trvá jeden nebo dva týdny. U zájezdů v řádu tisíců korun tedy jde jen o drobný příplatek. Na klienta nečeká ani žádná spoluúčast.

Příjemným bonusem v ceně je pojištění právní asistence - tedy pomoc v případě problémů jako je například ztráta dokladů či zavazadel nebo autonehoda. Pojišťovna zajistí i tlumočníka nebo právního zástupce.

Z pojištění vám však nikdo neproplatí náklady spojené s kontaktováním pojišťovny nebo asistenční služby, ani jakékoliv náklady na telefonní hovory včetně nákladů na roaming při zpětném volání do zahraničí.

Maximálně můžete díky pojištění právní asistence dostat 20 tisíc korun. Pojištění se nevztahuje na případy, u nichž hodnota předmětu sporu nepřesáhne 120 eur.

Peníze zpátky nedostanete

Podstatným omezením "pojištění slunečních dní" je však samotné pojistné plnění. Nečekejte, že vám pojišťovna vrátí zpátky alespoň část ceny zájezdu, přestože jste kvůli počasí téměř neopustili hotel.

Jestliže většinu dovolené proprší, dostanete sice 2500 korun, ale jen ve formě slevového poukazu na další zájezd od stejné agentury. Abyste jej v praxi mohli uplatnit, musíte si tedy doplatit peníze do plné ceny další dovolené. Poukaz přitom platí jen do konce října příštího roku.

Sopečný prach nevadí

Příjemné je, že pojištění nechrání jen proti vytrvalému dešti, ale také proti dovoleným, při nichž bude převážně oblačno nebo zataženo.

Nárok na slevový poukaz vznikne, jestliže byl počet slunečných dní nižší než polovina doby zájezdu. Počítá se přitom jen stav od 10 do 18 hodin, déšť přes noc tedy nevadí.

V praxi to však může vypadat i následovně: V sobotu, kdy strávíte celý den cestou tam, je hezky. Slunečno sice máte i v neděli a pondělí, ale od úterý do pátku prší. Slunce se znovu objeví až v sobotu, kdy ráno odjíždíte. Přestože vám tedy propršely čtyři dny ze šesti, pro pojištění je rozhodující, že čtyři dny nejsou méně než polovina z osmi - počítá se totiž i den příjezdu a odjezdu.

Pojištění se nevztahuje na případy, kdy vám dovolenou zkazí například exploze, zvýšená prašnost či smog, oheň, chemická nebo biologická kontaminace - prostě jiné než hydrometeorologické vlivy.

Špatné počasí navíc musí panovat v oblasti do dvou kilometrů od moře a současně v nadmořské výšce do 300 metrů nad mořem. Neochrání tedy lidi, kteří tráví dovolenou spíše poznáváním vnitrozemí.

Snadné papírování

Agentura slibuje, že pro získání pojistného plnění stačí po návratu z dovolené vyplnit a odeslat jednoduchý formulář se stručným popisem počasí.

Zákazník nemusí prokazovat klimatické podmínky, neboť společnost Invia.cz spolupracuje s meteorologickými službami a sama si zjistí, jak skutečně bylo.

Komu se tedy produkt může vyplatit? Především lidem, kteří si kupují zájezdy s cílem koupat se či opalovat u moře a kteří i příští rok chtějí zůstat věrní cestovní kanceláři.

 

Právě se děje

Další zprávy