Pojištění stornopoplatků nemusí stačit. Čtěte výjimky

Věra Tůmová, Jana Králová
27. 6. 2011 15:15
Mezi podmínkami jednotlivých pojišťoven jsou velké rozdíly, vyplatí se je znát
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Pokazit odjezd na dovolenou vám může nemoc, ztráta zaměstnání i jiné nepředvídané okolnosti. Stornovací poplatky přitom těsně před odjezdem činí až 100 procent z již zaplacené ceny - v praxi tak zaplatíte za ubytování či dopravu, přestože nikam nepojedete.

Naději, že dostanete zpátky alespoň čtyři pětiny ze zaplacené částky, vám může dát pojištění stornopoplatků, někdy nazývané též pojištění zrušení či přerušení cesty.

Před sjednáním pojištění se ale vyplatí porovnat nejen cenu. Podmínky pro případné plnění se totiž výrazně liší.

Například u České pojišťovny se pojištění stornopoplatků vztahuje víceméně jen na úmrtí blízkého a zdravotní komplikace.

Většina ostatních pojišťoven vás sice chrání před více riziky, přesto mezi ně často nepatří třeba nečekané zhoršení situace v cílovém státě nebo ztráta zaměstnání.

Se zpožděním se už nepojistíte

Pojištění stornovacích poplatků většinou bývá volitelnou součástí cestovního pojištění, vztahují se však na něj speciální podmínky.

Samostatně si jej sjednat ve většině tuzemských pojišťoven nemůžete. Mezi výjimky ale patří třeba Allianz nebo Evropská cestovní pojišťovna, kde si tak lze pojistit třeba jen letenku koupenou pomocí rezervačního systému.

Čtěte také
Autor fotografie: Ondřej Besperát

Pojistku storna si obvykle můžete sjednat nejpozději v den zaplacení (poslední splátky) zájezdu či cestovní služby. Případné výjimky nejsou dlouhé - třeba v Allianz se lze pojistit do jednoho pracovního dne od zaplacení, v Kooperativě vám uznají až tři dny.

Není ovšem možné, abyste si zájezd či letenku na letní dovolenou pořídili třeba v lednu a pojištění stornopoplatků si sjednali jen pár týdnů před vycestováním. Pojišťovny se tím chtějí vyvarovat pojistným podvodům., kdy by si lidé sjednali pojistku až těsně před odjezdem, když se začnou cítit špatně.

Méně peněz - někdy až o polovinu - můžete očekávat, pokud jste si sjednali pojistku storna se zájezdem last minute jen pár dní před termínem odjezdu.

Jestliže si pojistíte letenku, nepočítejte s tím, že vám pojišťovna při stornu uhradí všechny související poplatky, jako jsou bezpečnostní a letištní taxy či palivové příplatky. To by mělo zajímat především ty, kdo si kupují nízkonákladové letenky, které sice stojí "jen pár korun", k tomu se ale samostatně platí tyto drahé příplatky a taxy, a to za každé letiště zvlášť.

Kdy vás ochrání...

Pojistné plnění od pojišťovny samozřejmě dostanete jen tehdy, jestliže máte ke zrušení zájezdu, dopravy či ubytování opravdu vážný důvod.

Úzký rozsah pojištění nabízí Česká pojišťovna. Pokrývá v zásadě jen storna z důvodu úmrtí nebo nové nemoci či úrazu jak pojištěné osoby, tak dalších spolucestujících a (za podmínek uvedených v pojistných podmínkách) příbuzných pojištěného. Nekryje však úmrtí prarodiče staršího 75 let, pokud sám nebyl pojištěn.

Většina ostatních pojišťoven pak kryje i storna kvůli tomu, že jste se před odjezdem stali obětí trestného činu nebo vám vznikla vážná škoda na majetku třeba kvůli povodním.

Zkontrolujte si také, zda se pojištění vztahuje pro případ nezaviněné ztráty zaměstnání (výpověď z organizačních důvodů, hromadné propouštění a podobně). Tento důvod mezi pojistné události řadí například Kooperativa, Uniqa, Evropská cestovní pojišťovna či Chartis.

... a kdy nedostanete nic

Naopak mezi klasické situace, kdy vám pojišťovny nejspíš nic nezaplatí, patří zdravotní problémy spojené s těhotenstvím (jestliže jste o něm věděli v době uzavření pojistky), předem plánovaná kontrola u lékaře nebo problémy v souvislosti s povinným očkováním.

Smůlu nejspíš budete mít i v případě, že včas neobdržíte potřebná víza, máte prošlý cestovní pas nebo když vám zaměstnavatel nedovolí odjet na dovolenou (pokud ji už ale předem písemně schválil, musí vám vzniklou škodu proplatit on).

Mezi takzvané výluky patří i zdravotní potíže v důsledku chronického onemocnění, jež už existovalo v okamžiku sjednání pojistné smlouvy a nebylo po určitou dobu v takzvaném stabilizovaném stavu (což bývá zhruba 6 až 12 měsíců).

Pojistka nekryje ani situace, kdy vám uletí letadlo kvůli dopravní zácpě nebo blokádě silnic. Pomoci si nemusíte ani rychlou riskantní jízdou - mezi klasické výluky totiž patří škoda, kterou jste způsobili porušením právních povinností (dopravních předpisů).

Většina pojišťoven neproplatí ani stornopoplatky, které jste hradili kvůli obavám z nepokojů v dovolenkové destinaci, terorismu, přírodní katastrofy či epidemie.

Na závěr ještě dvě perličky z praxe.

"Klient si zaplatil zahraniční zájezd s milenkou místo s manželkou. Poté, co se o tom dozvěděla manželka, nemohl odcestovat. Jako závažný argument pro zrušení zájezdu jsme to ale neuznali," vzpomíná Ondřej Rušikvas z Evropské cestovní pojišťovny.

Smůlu měl i pětasedmdesátiletý klient Allianz. Zrušil cestu do Chorvatska kvůli zákazu dovozu potravinových konzerv, který vyhlásila chorvatská strana. Pokud by si musel veškerou stravu hradit v místních cenách, už by se mu pobyt nevyplatil. Ani tento důvod ale pro výplatu pojistky nestačil.

 

Právě se děje

Další zprávy