Vybíráte cestovku? Stát vám pomůže. Ale letos ještě ne

František Mašek, Peníze.cz
12. 3. 2010 19:10
Klienti se budou muset při výběru dál spoléhat na vlastní úsudek
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Hodnocení kvality cestovních kanceláří, po kterém volá veřejnost kvůli krachu či potížím některých cestovek, bude připraveno až v roce 2011.

Když Asociace českých cestovních kanceláří a agentur vloni v létě zveřejnila jedenáct kritérií důvěryhodnosti cestovní kanceláře, zdálo se, že lidé brzy získají i státem garantovaný systém, který jim výrazně usnadní výběr cestovky.  Zatím však nic takového hotovo není.

Mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Martin Ayrer tvrdí, že se hodnotící systém připravuje a vše probíhá podle harmonogramu. V letošní turistické sezóně se ale klienti ještě žádné certifikace či ratingu nedočkají.

Certifikace cestovních kanceláří a agentur  je součástí ministerského projektu Zavádění národních systémů kvality ve vybraných sektorech cestovního ruchu, financovaného ze strukturálních fondů EU. Podle Ayrera má začít v roce 2011.

Kromě Asociace českých cestovních kanceláří a agentur požádalo ministerstvo o připomínky i druhou profesní organizaci, tedy Asociaci cestovních kanceláří.

Pomalé, nebo podle plánu?

Nyní ministerstvo analyzuje získané informace, aby mohlo připravit podmínky pro zavedení nového standardu kvality služeb pro cestovní kanceláře a agentury.

"Příprava nových standardů začne v polovině letošního roku. Samotná certifikace cestovních kanceláří a agentur by měla začít v příštím roce. Stát bude tento standard garantovat jako jediný oficiální," dodává Ayrer.

Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur se zdá postup ministerstva pomalý. Loňské krachy Tomi Tour a několika dalších cestovních agentur, stejně jako letošní potíže CK Sunny Days, cestovkám v očích veřejnosti škodí. Mluvčí asociace Tomio Okamura upozorňuje, že podle ministerského letáku měla certifikace cestovek začít už 1. července loňského roku.

Mluvčí ministerstva Martin Ayrer však tvrdí, že se o certifikaci cestovních kanceláří a agentur od července 2009 nikdy nehovořilo. Ministerstvo asociaci informovalo, že jde jen o termín zahájení projektu.

Pozor na podezřelé příznaky

Při nákupu zájezdů na letošní léto se tedy klienti ještě musejí spolehnout jen na vlastní úsudek. Co jim radí dvě zmíněné asociace cestovních kanceláří a agentur?

V prvé řadě by si klienti měli zjistit, zda a do kdy je cestovní kancelář pojištěna proti úpadku. Ani toto sice stoprocentně nezaručí, že cestovní kancelář nezkrachuje, pojišťovna ale klientům vrátí peníze.

Řada cestovatelů využívá služeb prověřené cestovní kanceláře nebo referencí příbuzných, přátel či známých. To ovšem nestačí. Všímat by si měli také dalších příznaků možných problémů. Jde hlavně o stížnosti na společnost v médiích, informace o zpožděných letech či potížích s ubytováním. Pomůže i internet, pokud stížnosti klientů výrazně převyšují vyjádření těch spokojených.

Klienti by měli být opatrní i u cestovek, které řídí nebo propagují lidé, kteří již přivedli ke krachu nebo špatné finanční situaci jiné společnosti.

Znakem potenciálních problémů může být i fakt, že společnost prodává zájezdy s velkým, třeba ročním předstihem a zároveň chce od klientů vysoké zálohy (může jí chybět hotovost).

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur nabádá k opatrnosti také u firem, které často a ve velké míře mění plánované odlety a trasy v hlavní sezóně. Může to být důsledek faktu, že cestovka neprodala dostatek zájezdů.

Podezřelé mohou být také dlouhodobě příliš nízké ceny zájezdů - klient by si měl porovnat ceny více cestovek a nevybírat vždy tu nejlevnější.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Zase změna s pasy, dítě už si do něj nezapíšete
Statisíce Čechů čeká v Řecku dražší jídlo, zájezdy ne
Pohlcením k růstu. Čedok útočí na pozici jedničky
 

Právě se děje

Další zprávy