Náhrady za zpoždění vlaku? V Česku nejdříve za pět let

Petr Kučera Petr Kučera
20. 10. 2009 17:40
Práva cestujících se původně mohla rozšířit už od letošního prosince
Při zpoždění běžného rychlíku žádné odškodné v Česku zatím nedostanete.
Při zpoždění běžného rychlíku žádné odškodné v Česku zatím nedostanete. | Foto: ČD

Praha - Prezident republiky Václav Klaus dnes podepsal novelu zákona o drahách. Česko tak může uplatnit výjimku z evropského nařízení, které mělo rozšířit práva cestujících v železniční dopravě. Příslušnou novelu muselo Česko schválit tak, aby byla ve Sbírce zákonů zveřejněna nejpozději na začátku prosince.

Novinka, podle níž budou dopravci mimo jiné vracet lidem část jízdného při zpoždění vlaku, tedy v Česku nezačne platit už na konci letošního roku, ale nejdříve od prosince 2014.

Pokud by novela včas nezačala platit, stalo by se unijní nařízení od 3. prosince 2009 přímo vymahatelné i v České republice. Cestující by tak získali výrazně více práv než dosud, kdy jsou při zpoždění vlaku prakticky bezmocní a až na výjimky nedostanou zpět ani korunu.

Odklad nejméně o pět let

U několika bodů nařízení, které v Evropské unii začne platit letos v prosinci, mohou členské země uplatnit výjimku, a to na dobu nejvýše pěti let. České ministerstvo dopravy chce využít maximální možný odklad, tedy do prosince 2014. A není vyloučeno, že poté využije i možnost obnovit tuto výjimku na dobu dalších "nejvýše" pěti let.

Unijní nařízení ukládá železničním podnikům povinnost poskytnout cestujícímu odškodnění ve výši 25 až 50 procent ceny cestovního dokladu při zpožděních, která přesahují 60 minut. Nárok na odškodnění nevznikne v případě, že je cestující informován o zpoždění dříve, než si zakoupí přepravní doklad.

Není překvapením, že ministerstvo dopravy se k žádosti o odklad rozhodlo "po konzultacích" s Českými drahami jako dominantním tuzemským přepravcem. "Nemáme problém s kompenzacemi jízdného u zpoždění. Jenže v podmínkách České republiky je až 70 procent zpoždění způsobeno jiným subjektem než dopravcem, například stavební činností na trati. Jde nám tedy o to, abychom nedopláceli na případy, které nezpůsobíme," říká mluvčí ČD Radek Joklík.

Rekonstrukce koridorových tratí a hlavních uzlů přitom podle ministerstva potrvají nejméně do roku 2016. Při započtení dosud běžných zpoždění železničních staveb je tedy pravděpodobné, že Česko ještě před rokem 2014 požádá o další prodloužení výjimky.

Dráhy zaplatí hotel i taxík

Jak by vypadalo unijní nařízení v praxi, bude možné už letos vidět v sousedním Německu.

Německý rychlovlak ICE
Německý rychlovlak ICE | Foto: DB

Nárok na náhradu vznikne cestujícím při více než hodinovém zpoždění (nebo když vlak nepřijede vůbec). Získají zpátky čtvrtinu jízdného, při zpoždění přes dvě hodiny pak polovinu jízdného. Vypláceny ale budou jen částky přesahující čtyři eura.

Cestující, který bude muset kvůli zpoždění neplánovaně přenocovat v jiném než plánovaném místě, získá také nárok na zaplacení hotelu dopravcem. U místních železničních spojů pak může cestující využít jiný dopravní prostředek včetně taxi. Zvýšené výdaje mu pak proplatí železniční dopravce, nejvýše však do částky 80 eur. Obdobná povinnost měla platit i v Česku, i na ni však ministerstvo dopravy chce uplatnit výjimku.

Určité výhody oproti současnému stavu dostanou cestující i při kratším zpoždění. Přesáhne-li 20 minut, budou moci bez příplatku využít také dálkových spojů IC nebo ICE. Výjimkou zůstanou jen spoje s povinnou rezervací, jako jsou City Night Line nebo ICE Sprinter.

Odškodné však dopravci nebudou muset vyplácet v případech, kdy zpoždění nezavinili. Typicky při dopravní nehodě, kdy nákladní auto prorazí spuštěnou závoru na přejezdu a strojvedoucí ani přes včasné použití rychlobrzdy nestihne nehodě zabránit.

V Česku ani korunu

Železniční ani autobusoví dopravci v Česku zatím povinnost odškodnění při zpoždění nemají. Na vrácení jízdného mají lidé ze zákona nárok jen tehdy, jestliže je dopravce vlastní vinou vůbec nedoveze do cíle.

České dráhy vrací plné jízdné jen v případě, že cestující do zpožděného vlaku vůbec nenastoupí. Jízdenku však musíte vrátit ještě v den plánovaného odjezdu na stanici, odkud jste chtěli odjet. Na délce zpoždění pak nezáleží.

Naopak když už ve zpožděném vlaku jedete, nedostanete od Českých drah obvykle nic. Výjimkou jsou jen vlaky SuperCity (Pendolino), kde vám sice vrátí cenu místenky (většinou 200 korun), ne však cenu samotného jízdného (to například z Prahy do Ostravy činí přes 430 korun). Zpoždění ale musí přesáhnout hodinu.

Mezi autobusovými dopravci jde příkladem zejména Student Agency. Nad rámec smluvních podmínek obvykle vrací část jízdného při zaviněném zpoždění zhruba už od půl hodiny.

 

Právě se děje

Další zprávy