Buřinka vypovídá drahé klienty, našla mezeru v zákoně

Jiří Hovorka Jiří Hovorka, Petr Zámečník, Hypoindex.cz
10. 7. 2013 9:18
Klienti s vysokými sazbami na stavebním spoření jsou trnem v oku stavebních spořitelen
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Isifa/Thinkstock

Praha - Klienti s vysokými úrokovými sazbami na stavebním spoření jsou trnem v oku stavebních spořitelen. Dosud se jich zbavovali na základě obchodních podmínek, Buřinka - tedy Stavební spořitelna České spořitelny - zašla ale nyní ještě dál. Vypovídá smlouvy i klientům, kteří obchodní podmínky neporušili.

Stavební spoření se uzavírá na dobu neurčitou. Sice je vázáno vázací dobou, která aktuálně činí šest let, ovšem i po ní může klient ve smluvním vztahu se stavební spořitelnou pokračovat. Klienti tak mohou až dosud využívat výhody úrokových sazeb, včetně úrokového zvýhodnění až 4,5 procenta ročně.

Vysoké zhodnocení, které musí klientům stavební spořitelny vyplácet, je jim trnem v účetních výkazech. Hledají proto cesty, jakými se drahých klientů mohou zbavit. Dosud řešení nacházeli ve Všeobecných obchodních podmínkách podepsaných klientem a v dobách blahobytu nevymáhaných ze strany spořitelny. Buřinka ovšem nyní tuto hranici překročila. Klienty vypovídá bez jakékoli záminky.

Výpověď přes obchodní zákoník

Výpověď smlouvy o stavebním spoření, kterou má redakce serveru Hypoindex.cz k dispozici, se neopírá o Všeobecné obchodní podmínky (VOP) Stavební spořitelny České spořitelny, ale nachází oporu přímo v zákoně. Obchodní podmínky pouze konstatují, že spořitelna může smlouvu vypovědět buď na základě VOP, nebo „na základě dalších skutečností vyplývajících z právních předpisů".

Ve výpovědi se spořitelna odvolává na obchodní zákoník a jeho „§ 715 odst. 2 ve spojení s § 719b zákona". První z citovaných paragrafů se týká výpovědi běžných účtů otevřených na dobu neurčitou:

"Banka může smlouvu o běžném účtu kdykoli písemně vypovědět. Smlouva o běžném účtu zaniká s účinností ke konci kalendářního měsíce, který následuje po měsíci, v němž byla výpověď doručena majiteli účtu."

Druhý z paragrafů pak klienty uklidňuje, že i na spořicí účet u stavebního spoření lze aplikovat paragraf o výpovědi běžného účtu:

"Není-li v ustanoveních § 716 až 719a stanoveno něco jiného, použijí se na smlouvu o vkladovém účtu přiměřeně ustanovení o smlouvě o běžném účtu."

Stavební spořitelna nemohla využít ustanovení o běžných účtech plně, ale musela se držet dojednané tříměsíční výpovědní lhůty. K výpovědi nedává žádnou alternativu, ale jen suše v průvodním dopisu konstatuje: „Jestli právě uvažujete, jak s naspořenými penězi dále naložíte, je Vám k dispozici […]" a doplňuje kontakt na konkrétní osobu.

Peníze jen leží

Stavební spořitelny České spořitelny se hypoindex.cz zeptal na důvody výpovědí a na počet klientů, kterých se výpovědi týkají. Odpověď vypadá takto:

"Stavební spořitelna ČS se rozhodla pro nový přístup k naplněným (přespořeným) smlouvám o stavebním spoření. Jde o smlouvy, které už dosáhly cílové částky, a tím pádem byl účel smlouvy naplněn. U těchto přespořených smluv klienti nemají zájem o úvěr, už ani aktivně nespoří, jen ponechávají dlouhodobě ležet prostředky na svých účtech."

"Poté, co SSČS využila všechny možnosti, jak vztah s klientem oživit/aktivovat, se rozhodla přistoupit k systémovému řešení a zahájila proces vypovídání jen přespořených smluv. S vypovídáním začala v dubnu, a to od nejstarších přespořených smluv. V současnosti se toto opatření týká zhruba šesti tisíc klientů. Z celkového počtu cca jednoho milionu smluv jde o 0,6 % smluv. Smlouvy, které nedosáhly cílové částky, vypovídat nebudeme."

Buřinka není jediná

Stavební spořitelna České spořitelny je při výpovědích smluv klientů s vysokými úrokovými sazbami zatím nejtvrdší. Českomoravská stavební spořitelna sice varovala klienty, kteří nespoří pravidelně a porušují tím Všeobecné obchodní podmínky, že je může vypovědět, klientům ovšem stačí obnovit pravidelné spoření. Obeslala přitom přibližně 38 tisíc klientů, tedy 2,5 % svého klientského kmene.

Jako první začala již koncem roku smlouvy vypovídat Raiffeisen stavební spořitelna, která se zbavovala smluv starších 10 let s úročením 4 % ročně. Vypověděla přibližně 1,5 % svého klientského kmene - klientů, kteří již přespořovali cílové částky.

Oporu ve Všeobecných obchodních podmínkách u řady výpovědí nemá ani Modrá pyramida. Ta zaslala klientům „výhodnou nabídku", při jejímž přijetí klient ušetří až 3 tisíce Kč za navýšení cílové částky, které možná ani nevyužije, a přijde přibližně o 3600 Kč kvůli nižšímu úroku, na který zároveň přistoupí. Nelze vyloučit, že i Modrá pyramida nakonec použije stejnou cestu výpovědí na základě obchodního zákoníku, k jaké sáhla nyní Stavební spořitelna České spořitelny.

Foto: Ludvík Hradilek
Čtěte také:
ČMSS vypoví starší smlouvy. Stačí nespořit pravidelně
Stavební spořitelny lákají na výlet do Paříže i na provize
Lze předčasně splatit překlenovací úvěr? Jak kde...
 

Právě se děje

Další zprávy