Bezplatně už není zdarma, satelitní televizi zkoumá ČTÚ

Petr Kučera Petr Kučera
25. 6. 2012 19:26
Na zavedení poplatku u služeb Skylink a CSlink si stěžují desítky uživatelů

Praha - Český telekomunikační úřad začal prověřovat servisní poplatky u satelitních televizí Skylink a CSlink. Firmy, které mají společného vlastníka, totiž od počátku lákaly na bezplatnou nabídku služeb, nyní ji ovšem zpoplatnily. Obě společnosti mají dohromady přes milion zákazníků.

"Na zavedení poplatku si přímo na Českém telekomunikačním úřadu denně stěžují desítky nespokojených uživatelů. Další nezanedbatelný počet stížnosti nám pak postupuje Česká obchodní inspekce, podněty přicházejí i od spotřebitelských organizací," říká mluvčí úřadu František Malina.

Uživatelé se cítí být oklamáni především tím, že provozovatelé deklarovali programové balíčky satelitních televizí jako bezplatné. "Tedy že uživatel nebude muset, vyjma jednorázové investice do pořízení přijímacího zařízení a dekódovací karty, do budoucna platit za příjem balíčku volných televizních stanic včetně programů České televize žádné poplatky," upřesňuje Malina.

Je to zdarma, jen s poplatkem

I poté, co firmy oznámily zavedení servisního poplatku, nadále inzerovaly své služby Skylink a CSlink jako bezplatné, stejně tak je uváděly v ceníku služeb. Klienti přitom mají od letošního září platit servisní poplatek 29 korun měsíčně.

"Navíc jsou lidé nuceni i k výměně starého typu karty CryptoWorks za novou, a to úplatně za 600 korun," připomíná Lukáš Zelený, vedoucí poradenské linky spotřebitelského časopisu dTest.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Pokuta za Opencard. Praha klamala s jízdným "zdarma"

Skylink se hájí tím, že poskytovaný příjem skutečně zpoplatněný není, servisní poplatek pokrývá pouze související náklady jako administrativní a technické zajištění. S tím ale expert dTestu nesouhlasí. "Zákazníci jsou klamáni nepravdivými údaji. Bezplatné poskytování nesmí zahrnout žádné související poplatky. Spotřebitel se vždy musí dozvědět konečnou cenu, tedy včetně DPH a všech poplatků," připomíná.

Uživatelé také namítají, že ačkoliv mohou smlouvu na poskytování těchto služeb bez dalšího vypovědět, jejich investice do pořízeného vybavení bude v případě odstoupení od smlouvy zcela znehodnocena.

Pokud uživatel počínaje zářím neuhradí měsíční servisní poplatek 29 korun, neprovede požadovanou výměnu karet nebo neobjedná placený programový balíček, tak podle společnosti nepřijímá nové obchodní podmínky a ukončuje tak smlouvu.

Český telekomunikační úřad prošetří, zda firmy neporušují právní předpisy, zejména zákon na ochranu spotřebitele a zákon o elektronických komunikacích v části týkající se klamavých obchodních praktik.

Jde o zneužití dominantního postavení?

Dosavadní poskytovatelé služeb Skylink a CSlink, společnosti TradeTec a Media Vision, podali v únoru letošního roku návrh na uskutečnění přeshraniční fúze se společností M77 Group se sídlem v Lucembursku.

Tato společnost pak od 15. června nabízí na území České republiky služby Skylink a CSlink svým jménem a smlouvy sjednané po tomto datu jsou již uzavřeny s touto společností.

Jednání nového majitele prošetří i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, na který se obrátil časopis dTest. "Firma M77 Group ovládla podle dostupných údajů 85 procent českého trhu. Domníváme se, že došlo ke zneužití dominantního postavení," říká Zelený.

 

Právě se děje

Další zprávy