Změny stavebního spoření v praxi: Jistota dvojnásobku

Petr Kučera Petr Kučera
27. 4. 2011 16:00
Jak se změní státní příspěvek po rozhodnutí Ústavního soudu
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Státní podpora stavebního spoření za rok 2010 neklesne, lidé ji dostanou ve stejné výši jako v předchozích letech. To je hlavní praktický dopad středečního verdiktu Ústavního soudu.

Speciální 50% daň, kterou na státní příspěvek uvalil ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), byla podle soudců kvůli své retroaktivitě v rozporu s ústavou a šlo o účelové obcházení zákona.

Na dalších škrtech ve stavebním spoření, schválených vloni koaličními poslanci, se v praxi zřejmě nic nezmění. Státní podpora tedy klesne jen s ročním zpožděním - počínaje příspěvkem za rok 2011.

Beze změny v praxi zůstane také 15% daň z příjmů na připsané úroky ze stavebního spoření. Jejich dosavadní daňové osvobození skončilo od letošního ledna, takže pro ně začaly platit stejné podmínky jako pro úroky z bankovních vkladů.

Verdikt Ústavního soudu vyjasnil také otázku, zda se chystané omezení státní podpory pouze na účely bydlení dotkne jen nových, nebo i starších smluv. Přinejmenším už připsané státní příspěvky (zálohy) půjde nadále využít na cokoliv.

2010: Stejně jako dosud

Jedinou - i když podstatnou - změnou, kterou nález soudců přinese, je zachování původní výše příspěvku za rok 2010.

Reálná výše podpory, kterou stavební spořitelny připsaly na účet klientů a která byla zkrácena právě o 50% daň, se tedy zdvojnásobí.

U starších smluv uzavřených do roku 2003 zůstane podpora maximálně 4500 korun, u novějších smluv maximálně 3000 korun.

Státní příspěvek - zatím jen ve formě zálohy - přísluší vždy zpětně za předchozí rok. Spořitelny jej lidem připsaly v minulém týdnu poté, co jej v poloviční výši obdržely od ministerstva financí.

Ministerstvo financí se zatím nevyjádřilo, zda strženou 50% daň vrátí automaticky. Ústavní soud mu to totiž přímo nenařídil. Nejde ani o klasický daňový přeplatek, protože byl vybrán podle tehdy platného zákona.

Krajní variantou je, že se lidé budou muset domáhat svého nároku v individuálních soudních sporech - stát by však musel platit další peníze navíc za předem zřejmě prohrané spory.

2011: Maximálně dva tisíce

Zatímco 50% daň na státní příspěvek za rok 2010 zrušili ústavní soudci prakticky okamžitě, zbytek škrtů ruší až ke konci roku 2011.

Koaliční většina ve sněmovně má tedy relativně dost času prosadit stejné změny - s výjimkou 50% daně - znovu, tentokrát standardní formou a nikoliv zrychleným postupem kvůli údajnému stavu legislativní nouze.

Počínaje příspěvkem za rok 2011 tedy státní podpora zřejmě klesne tak, jak koalice původně plánovala. Má činit maximálně 2000 korun ročně jak pro nové, tak i staré smlouvy (včetně uzavřených do roku 2003).

Podle Ústavního soudu totiž v zásadě lze měnit výši státních příspěvků také u stávajících smluv. Klienti to ale musí vědět předem, tedy ještě před zasláním svých peněz na účet stavební spořitelny.

V takovém případě jde o takzvanou nepravou retroaktivitu, která je až na výjimky přípustná. Naopak u 50% daně šlo o nepřípustnou pravou retroaktivitu - dotkla se lidí, kteří už poslali peníze na účet stavební spořitelny a očekávali, že také stát bude postupovat podle tehdy platných pravidel.

O rozdílu mezi nepravou a pravou retroaktivitou čtěte podrobně v tomto článku

Výše příspěvku za rok 2011 - přestože ji poslanci budou schvalovat znovu - už nemůže být nižší než v původně schváleném zákoně (tedy 2000 korun). Taková změna by se opět retroaktivně dotkla lidí, kteří už peníze poslali na účet.

Počínaje příspěvkem za rok 2012 však může vláda oproti plánu přitvrdit právě v reakci na "ztrátu" způsobenou právě verdiktem Ústavního soudu. Ministr financí Miroslav Kalousek chce koaličním partnerům navrhnout i variantu, podle níž by podpora skončila úplně.

Omezení účelu? Jen na nové příspěvky

Ministerstvo financí současně plánuje omezit podporu jen na financování bytových potřeb. Kdo by naspořené peníze použil jinak, musel by "získanou" podporu vrátit (přesněji řečeno by ji ani nedostal, protože až do definitivního splnění podmínek jde stále jen o zálohu).

S rozhodnutím, zda toto omezení zavede i pro stávající smlouvy, nebo až pro ty nově uzavřené, vyčkávalo ministerstvo právě na verdikt Ústavního soudu.

Nyní je jasné, že takto zásadní omezení by u stávajících smluv neprošlo a naplno se dotkne až smluv uzavřených po účinnosti chystané novely, zřejmě od roku 2012.

Ministerstvo ale může zkusit ještě jednu možnost. Účelovost by zavedlo pro všechny příspěvky počínaje podporou za rok 2012 nezávisle na datu smlouvy. Nešlo by přitom o změnu smlouvy ani podmínek spoření, účelové omezení by se totiž vztahovalo "jen" na samotný státní příspěvek.

Soudci totiž obecně připouštějí, že stát může měnit pravidla příspěvku i pro stávající smlouvy, ale až počínaje příspěvky "od teď do budoucna", nikoliv zpětně.

Koneckonců Ústavní soud nemá výhrady ani proti tomu, aby byl příspěvek v budoucnu zdaněn. Vadilo mu jen, že se zdanění týkalo vkladů uložených klienty ještě před účinností novely.

Foto: RK Sting
Čtěte také:
Rekordně levná hypotéka. Tak nízký úrok tu ještě nebyl
Spoříte peníze dítěti? A myslíte si, že patří vám? Omyl
Problém jménem retroaktivita. Která vadí a která ne?
 

Právě se děje

Další zprávy