Stavební spořitelny lákají na letní slevy. Bude hůř

Petr Kučera Petr Kučera
14. 7. 2010 18:42
Nové klienty opět loví i mezi nejmenšími dětmi
Stříbrnou medaili v soutěži Panelák roku 2008 získal blok domů ve Volkově ulici v Praze 9.
Stříbrnou medaili v soutěži Panelák roku 2008 získal blok domů ve Volkově ulici v Praze 9. | Foto: SČMBD

Praha - Zájem o nové smlouvy na stavební spoření oproti loňskému roku roste. Důvodem jsou zřejmě i různé slevové akce spořitelen a snaha stihnout ještě dosavadní podmínky státní podpory.

Počet nově uzavřených smluv od letošního ledna do června stoupl podle ankety ČTK na 436 tisíc, což je téměř o sedm tisíc více než v loňském prvním pololetí. Nejvíce nových smluv uzavřela Českomoravská stavební spořitelna, následují Stavební spořitelna České spořitelny, Modrá pyramida, Raiffeisen a Wüstenrot.

Naopak o pět procent klesla výše úvěrů - za letošní leden až červen je spořitelny poskytly v objemu necelých 31 miliard korun. Za celý loňský rok spořitelny poskytly úvěry za 66,4 miliardy korun, což znamenalo pokles o 11 procent.

Některá omezení hned, další později

Lidé, kteří uzavřou smlouvy o spoření až po lednu 2011, zřejmě dostanou státní podporu jen tehdy, použijí-li naspořené peníze na řešení vlastních bytových potřeb. Starších smluv by se toto omezení dotknout nemělo.

Oproti tomu i na dřívější smlouvy pravděpodobně dopadne "trik" nové vlády, který sníží výši státní podpory. Příspěvek za letošní rok, připisovaný zpětně v roce 2011, má totiž klesnout na polovinu kvůli speciální jednorázové dani, kterou zaplatí spořitelny. Zároveň budou nově zdaněny i úroky (15% daní z příjmů).

"Stavební spoření zůstane i do budoucna vysoce atraktivní. Dlouhodobě bude dosahovat vyšších výnosů než na spořicích účtech. I v případě schválení navrhovaných opatření mohou například naši klienti zhodnocovat vložené úspory až o 4,3 % ročně," říká k avizovaným změnám šéf Raiffeisen stavební spořitelny Jan Jeníček. Výhodou je podle něj i smluvní garance úroků.

Slevy i pro nejmenší děti

Snad každé roční období se stavební spořitelny snaží nalákat nové klienty na "speciální akční slevy". Výjimkou není ani letošní léto.

Raiffeisen stavební spořitelna se v kampani zaměřuje na děti narozené v letech 2000 až 2005 - ke každé nové smlouvě s cílovou částkou alespoň 200 tisíc korun dostanou školní balíček, který obsahuje například pastelky, vodovky, tužky, sešity a podobně.

Na ještě menší děti - či přesněji jejich rodiče - míří nabídka Modré pyramidy ze skupiny Komerční banky. Za smlouvy napsané na děti narozené v letech 2009 a 2010 nemusí jejich rodiče platit vstupní poplatek, podmínkou je cílová částka alespoň 150 tisíc korun.

Českomoravská stavební spořitelna ze skupiny ČSOB pak nabízí zhodnocení vkladu o 10 procent, pokud si klient do konce září sjedná spoření s cílovou částkou alespoň 300 tisíc korun a do konce roku na něj vloží 30 tisíc. Spořitelna mu tedy nabízí bonus 3000 korun.

Spořitelny lákají také na výhodnější úvěry. Oproti standardní nabídce lze ušetřit pár desetin procentního bodu úrokové sazby například tím, že si zájemce zřídí běžný účet u banky ze stejné finanční skupiny.

 

Právě se děje

Další zprávy