Průzkum: Čechy věda nezajímá. Ve zprávách ji nechtějí

Blahoslav Hruška
17. 12. 2007 12:05
Fandové vědy jsou tradičně Seveřané
Výstava Fascinace světlem je ve Veletržním paláci do 8. listopadu.
Výstava Fascinace světlem je ve Veletržním paláci do 8. listopadu. | Foto: Ondřej Besperát

Brusel - Češi se o svět vědy nezajímají. Zprávy o vědeckých objevech v médiích totiž podle nich patří mezi ty vůbec nejnudnější.

V nezájmu o vědu jsme dokonce třetí nejhorší v celé Evropské unii. Za námi skončili již jen Rumuni a Bulhaři. Vyplývá to z prosincového výzkumu Eurobarometru.

Vůbec nejlépe je na tom věda, respektive její prezentace v médiích, ve Švédsku, Dánsku a Francii, kde má o takové zprávy zájem osm lidí z deseti. Například sousední Německo je ale v rámci EU průměrné (57 procent zainteresovaných), u nás se o příspěvky ze světa vědy zajímá jen tři z deseti.

Evropané a zájem o vědu v médiích
celkový zájem prostor v médiích  prime-time v TV
Švédsko 80 48 47
Německo 57 68 33
Česko 34 63 10
Slovensko 37 59 10
Polsko 40 44 11
Maďarsko 50 67 13
Bulharsko 24 31 11
průměr EU 27 57 54 24
Údaje v procentech. Druhý sloupec: odpovědi "velmi se zajímám a spíše se zajímám". Třetí sloupec: odpovědi "příliš důležitý prostor" a "odpovídajcí prostor". Třetí sloupec: souhlas se zařazením zpravodajství o vědě vTV mezi 18. a 20. hod všedního dne.  Zdroj: Eurobarometr

Nezájem ale nikterak nepramení z toho, že by Češi měli zpráv o vědeckém bádání málo. Dvě třetiny českých respondentů si myslí, že zpráv o vědě je v médiích přiměřeně nebo dokonce až moc.

A ještě v jedné kolonce Česká republika v celoevropském průzkumu vyčnívá. Češi totiž společně se Slováky odmítají, aby věda dostávala prostor v televizním prime-timu, tedy od osmé do desáté večer. Nejsnesitelnější je podle nich čas před večerními zprávami.

Akce Věda v ulicích se snaží o prezentaci bádání. Letos byla k vidění například tato termokamera.
Akce Věda v ulicích se snaží o prezentaci bádání. Letos byla k vidění například tato termokamera. | Foto: Ludvík Hradilek

PODÍVEJTE SE na foto z akce Věda v ulicích

A jaký formát je pro vědce vůbec tím nejlepším, chtějí-li oslovit co nejvíce lidí? Jednoznačně vede zpráva v televizi nebo televizní dokument. Nejmenší okruh lidí pak podle průzkumu osloví odborné magazíny.

Z vědeckých oborů je pak nejsledovanější lékařství (62 procent) a životní prostředí (43 procent), v médiích  tradičně preferovaný tajuplný vesmír pak sleduje překvapivě málo lidí, 14 procent, což je méně než v případě informačních technologií nebo biologie.

Laboratorní myši s pozměněnými geny přinášejí cenné informace pro medicínu.
Laboratorní myši s pozměněnými geny přinášejí cenné informace pro medicínu. | Foto: University of Missouri

ČTĚTE TAKÉ:

Polemika: Milý kolego, mýlíš se!

 

Právě se děje

Další zprávy