Tunel pod La Manche bankrotuje

Dušan Klimeš
13. 7. 2006 9:40
Paříž - Společnost Eurotunnel, provozující vlakovou přepravu mezi Francií a Anglií, požádala o ochranu před věřiteli při bankrotu. Je to poslední šance na její záchranu. Uvnitř: FOTOGALERIE

Jednání, která se vedla včera v noci mezi firmou a věřiteli, skončila neúspěchem. V platnost tak dnes vejde úřední žádost firmy o ochranu před věřiteli při bankrotu. Tento statut znamená, že bude mít firma určitý čas na to, aby připravila plán na oživení, jinak zkrachuje.

Již v květnu firma připravila plán společně s některými věřiteli a bankou Goldman Sachs na restrukturalizaci svého dluhu. Přesto další měsíce jednání nebyly úspěšné a anglo-francouzský přepravce tak může skončit bankrotem.

Poslední možnost padla úderem včerejší půlnoci - Eurotunnel se nedohodl s věřiteli. "Budeme jednat až do konce, ale v případě, že se to nepodaří, jsme již požádali soud o první kroky," řekla agentuře Bloomberg mluvčí společnosti Mady Chabrierová ještě předtím, než definitivně skončila jakákoliv šance jednat.

"Bankrot začne okamžitě, tedy 13. července," popsala mluvčí předpokládaný další vývoj při variantě, která se nakonec naplnila.

Firma krachuje, vlaky jezdí

Eurotunnel, který provozuje vlakové spojení pod kanálem, se s dluhovými problémy potýká téměř od začátku existence své i tunelu. Celých dvacet let bojuje se splácením úroků z dluhu ve výši 6,2 miliardy liber, asi čtvrt bilionu korun, který vznikl při vytváření infrastruktury.

Šéf firmy Jacques Gounon chce, aby dohoda, na kterou by případně přistoupil, byla definitivním a jediným plánem restrukturalizace dluhu, který bude společnost mít. Původně plánoval vyhlásit ochranu při bankrotu 28. července, pokud by dohodu zablokovali akcionáři. Dnešní akce však ukazuje, že nechce tak dlouho čekat.

Důsledkem neočekávaného kroku však prý nebude zastavení vlakové dopravy mezi kontinentem a ostrovním státem. Vlaky budou zatím dále jezdit dle řádu, bankrot jejich provoz neohrozí.

Případný proces bankrotu je dlouhý a likvidační správce se vždy snaží firmu zachránit, a její operace tak fungují do poslední možné chvíle.

Foto: Eurotunnel

I přes nynější vývoj chce Gounon požádat akcionáře na valné hromadě 27. července o schválení plánu, který připravil již v květnu. To ovšem může způsobit vrásky věřitelům, protože v červnu šéf Eurotunnelu prohlásil, že pokud akcionáři plán schválí a věřitelé na něj nepřistoupí, hrozí jim žaloba u britského soudu.

Historie kolapsu

Eurotunnel, největší dopravní projekt financovaný ze soukromých zdrojů, se nesetkal s očekávaným zájmem cestujících. Společnost, která byla založena roku 1986, započala svoji činnost v roce 1994, kdy byl dokončen Channel Tunel, spojující Francii a Anglii.

V prvních deseti letech fungování se firma dočkala prudkého pádu cen akcií, restrukturalizace dluhu v roce 1997 a dvou zásadních výměn celého vedení.

Stavba tunelu se výrazně prodražila, náklady se vyšplhaly na dvojnásobek původně odhadovaných 9,5 miliard liber a Eurotunnel si musel začít znovu půjčovat. Jenže banky si daly podmínku, že peníze půjčí pouze za podmínky, že firma vydá i své akcie. A tak došlo k úpisům v roce 1986, 1990 a 1994.

Lokomitiva, která jezdí mezi tunelem mezi Anglií a Francií
Lokomitiva, která jezdí mezi tunelem mezi Anglií a Francií | Foto: Eurotunnel

Jenže hned v roce 1994 došlo ke kolapsu akcií s tím, jak se akce prodražovala a zpožďovala. Na konci roku 1995 byly asi na patnácti procentech hodnoty v roce předešlém. Od roku 1995 propadly akcie o dalších 70 procent.

Dluhy a konkurence

Společnost se tak potýká s finančími potížemi od začátku svého provozu. Přestože provozní zisk pomalu roste, není dostatečný na to, aby firma mohla splácet své enormní dluhy, které se s ní "vlečou" již od dob kopání tunelu.

Druhým faktorem je pak menší než očekávaný zájem ze strany cestujících. K tomu přistupuje tvrdá konkurence v podobě trajektů a v poslední době se ke nim připojily i nízkonákladové letecké společnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy