Obchody bez pokladních? Do pár let, věří manažeři

djl
5. 7. 2008 10:00
Automatické pokladny a platba telefonem nejsou sci-fi
Foto: CCS

Praha - Platby mobilním telefonem nebo samoobslužné pokladny již nejsou pojmy ze světa sci-fi, ale otázkou nejbližší budoucnosti. Stejně tak se do roku 2015 budeme pravidelně setkávat s objednáváním potravin přes internet a multifunkčními kartami.

Alespoň tak vyzněly výsledky průzkumu Obchod budoucnosti 2012-2015, který si nechala u britského Centra pro výzkum maloobchodu zpracovat společnost Visa Europe.

Centrum v něm oslovilo asi tři sta manažerů obchodních řetězců působících ve Francii, Německu, Nizozemsku, Itálii, Norsku, Švédsku a Velké Británii. A jejich výpovědi byly více než podobné.

Kromě rostoucí úlohy internetu podle nich poroste i úloha environmentálních koncepcí řetězců, což ostatně ukazuje i nedávné zavádění ekologických nákupních tašek. Ty jsou však v porovnání s tím, co manažeři očekávají, jen nesmělým začátkem.

"Studie ukazuje, že obchod budoucnosti se ponese ve znamení široké škály technologií, které budou mít společný cíl - vytvořit zákazníkovi větší pohodlí, odlišit se od konkurence a dosáhnout tak většího obchodního úspěchu," shrnul výsledky výzkumu Kevin Smith, viceprezident Visa Europe.

Rohlíky přes internet? Proč ne, hlavně ekologicky a ekonomicky

Největší shodu manažeři našli u očekávaného nástupu nákupů přes internet. Hned 70 procent z nich zastává názor, že tento způsob prodeje bude tvořit až 19 procent veškerého prodeje řetězců.

Manžeři v Německu jsou v tomoto ohledu ještě mnohem optimističtější. Myslí si to plných 82 procent z nich.

Dalším důležitým faktorem pak bude ekologické chování společností. Na současné ekologické tašky tak naváží další aktivity, počínaje snižováním množství obalů, odpadů a uhlíkových stop.

Řetězce tak půjdou na ruku zákazníkům, pro které jsou tyto údaje stále důležitější při výběru nákupních center.

Velkou úlohu budou mít podle představitelů firem i nové technologie, které nákupy urychlí, usnadní, a v neposlední řadě také ušetří velké náklady.

Podle 22 procent respondentů se tak zákazníci budou sami obsluhovat u automatických pokladen, což urychlí obsluhu a zároveň vyřeší problém s nedostatkem pracovních sil.

Řetězce se zákazníkům přizpůsobí i dalším technologickým pokrokem. Budou neustále vylepšovat systém elektronických plateb a také zavádět možnost plateb mobilním telefonem.

Velký nástup manažeři očekávají u takzvaných multifunkčních karet, jež budou slučovat několik funkcí do jedné karty. Kreditní karta zákazníka tak bude sloužit současně i jako věrnostní a debetní karta.

Svou pověst řetězce vylepší i péčí o zdraví zákazníků. Prostřednictvím internetu tak například nabídnou informace o prodávaných potravinách a zároveň poradnu pro zdravou stravu.

 

Právě se děje

Další zprávy