Britové: Továrna v Trnavě za peníze EU

Tomáš Fránek
22. 4. 2006 12:41
Bratislava/Brusel - Britové protestují proti plánu automobilky Peugeot Citroën zastavit výrobu v britském závodě a tvrdí, že stěhování na Slovensko financovala EU.

Slovensko mělo využít fondy EU k dotování stavby továrny PSA Peugeot Citroën u Trnavy. Automobilka spouští ve na Slovensku montáž nového modelu, jehož starší verzi doposud vyráběla v britském závodě.

Automobilka investuje do trnavského závodu asi čtyřicet miliard slovenských korun a slovenská vláda projekt podpořila dotacemi a daňovými prázdninami za zhruba 2,2 miliardy.

Špatná zpráva

Automobilka PSA Peugeot Citroën tento týden oznámila, že chce zastavit výrobu ve svém britském závodě v Rytonu poblíž Coventry ve střední Anglii a propustit 2300 lidí.

Podle britské vlády je zpráva znepokojující. Peugeotu totiž v roce 2004 nabídla grant 14 milionů liber (téměř 650 milionů korun) na inovaci závodu. "Nabídli jsme jim maximum, co bylo legálně možné v rámci pravidel Evropské unie o státní pomoci," řekl ministr průmyslu a obchodu Alan Johnson pro BBC.

Z britské továrny vyjížděl starší model Peugeot 206, jehož výrobu nyní automobilka ukončí. Nový Peugeot 207 už bude z nové továrny na Slovensku.

Podle britského deníku The Sun Slovensko na státní pomoc použilo peníze z unie. Novináři také upozornili na to, že k přesunu výroby napomohly daně britských poplatníků - Londýn ročně odvádí do pokladny EU okolo 2,8 miliardy liber, které Brusel přerozděluje chudším zemím, jako je Slovensko.

EU nařčení odmítá

"Naši daňoví poplatníci dotují likvidaci vlastních pracovních míst," uvedl pro deník The Sun poslanec Evropského parlamentu za populistickou Britskou nezávislou stranu Mike Nattrass.

Evropská komise ale uvedla, že na přestěhování továrny peníze z unijní kasy nešly. "Není pravda, že by se na přestěhování továrny PSA (Peugeot, Citroën) použil příspěvek ze strukturálních fondů EU. Taková tvrzení se sice často vynořují, ale ve skutečnosti jsme dosud neobjevili žádný případ, že by byly fondy EU použity při stěhování výroby," uvedla v prohlášení mluvčí Evropské komise Ana-Paula Laissyová.

Pokud by nějaká firma pro rozběhnutí výroby využila peníze EU, ale do pěti let odstěhovala svou továrnu někam jinam, musela by podle unijních pravidel příspěvek vrátit. Ale ani takový případ podle mluvčí dosud nenastal.

Generální ředitel PSA Jean-Martin Folz řekl pro televizi BBC, že se závod v Británii musí zavřít, protože má daleko dodavatele a to mu zvyšuje náklady. Modernizace závodu na výrobu jiného modelu by podle něj stála 250 milionů eur a zavřít ho je jediné ekonomické řešení, napsala agentura Reuters.

Firma navíc uvedla, že zatímco o investici v Trnavě se rozhodlo už v roce 2002, plány na zavření britského závodu se objevily poprvé před několika měsíci.

To, že by továrnu dotovalo z fondů EU, popřelo i slovenské ministerstvo financí.

Auta už v květnu

PSA Peugeot Citroën by měl první automobily, určené k prodeji, v Trnavě vyrobit v květnu, nyní už z linek sjíždí testovací vozidla. Do konce letošního roku by se v Trnavě mělo vyrobit 60 000 aut modelu 207.

V trnavském závodu nyní pracuje kolem 1800 lidí, cílový stav je 3500 zaměstnanců.

Do konce roku by měla spustit výrobu také automobilka KIA poblíž Žiliny, která by měla vyrábět také kolem 300 000 automobilů ročně. Kromě toho už na Slovensku, konkrétně  v Bratislavě, působí německý výrobce automobilů Volkswagen s roční produkcí kolem 200 000 vozů.

Do konce desetiletí by se na Slovensku mělo vyrábět kolem milionu automobilů ročně.

Podle listu Financial Times jsou za slovenskou přeměnou v největšího světového výrobce automobilů v přepočtu na hlavu zručnosti nabyté výrobou zbraní v sovětské éře, pětinové mzdy a pružnější pracovní předpisy oproti západní Evropě, devatenáctiprocentní podniková daň a velkorysé investiční pobídky.

 

Právě se děje

Další zprávy