Pořád jsme málo šílení. Češi, zaplatím vaše nápady

Robert Břešťan, Ekonom
4. 2. 2014 14:00
Michael Ruggier ze společnosti Shell vyhledává nové nápady z oboru energetiky
Michael Ruggier
Michael Ruggier | Foto: Jan Rasch

Michael Ruggier vypadá náramně spokojeně a jeho dobrá nálada je chtě nechtě nakažlivá. Ve společnosti Shell zastává pozici takzvaného Game Changera a sám o sobě prohlašuje, že má tu nejlepší práci na světě.

V čem spočívá? Má k dispozici 20 milionů eur ročně, malý tým spolupracovníků a nevšední úkol - vyhledávat nové nápady, vynálezy a inovace, nejlépe z oboru energetiky, které by mohl finančně podpořit.

S nápadem může přijít kdokoli. Nedávno takto jeho tým pomohl k naplnění ideje sedmnáctiletého Nizozemce na výrobu elektřiny z turbíny připevněné na kajtu, jakémsi velkém létajícím drakovi.

"Když se ukáže, že vynález funguje, jeho další využití stále náleží tomu, kdo s ním přišel. To nás asi dost odlišuje od různých fondů rizikového kapitálu. Náš zisk je v tom, že můžeme inovaci uplatnit v praxi, a mít tak náskok před konkurencí," říká v rozhovoru pro týdeník Ekonom.

"Ať se mi ozvou i lidé z Česka," vyzývá Ruggier všechny majitele dobrých nápadů. Nevzpomíná si, že by už někoho z České republiky podpořil. "Může to být naše chyba. O tom, že něco jako projekt Game Changer existuje, vaše firmy či vědci, nebo prostě lidé se zajímavými nápady, nevědí. Ale samozřejmě jde o to, aby svůj nápad dokázali nabídnout," říká.

Vášeň pro alternativní zdroje

Podpory se dočká zhruba deset projektů ročně, celkově už jich bylo podpořeno kolem dvou set.

Ruggier se zaměřuje na zajímavé myšlenky a vynálezy z oboru energetiky. "Ale je jedno v jaké podobě, zda jde proti proudu, je nekonvenční, zelená, nebo zda jde o nápady spojené třeba s těžbou ropy či plynu. Osobně mám ale vášeň hlavně pro alternativní zdroje energie," upřesňuje.

Jaké je pro něj měřítko úspěchu? "Nejsme charitativní organizace, takže nás musí zajímat přínos, který z toho může mít Shell. Ale i když se ukáže, že jde o slepou uličku, je to také užitečná informace. A když se potvrdí, že nějaký nápad může fungovat, snažíme se najít možné využití pro potřeby naší firmy. Ale nápad jako takový a jeho další využití náleží tomu, kdo s ním přišel. To nás asi dost odlišuje od různých fondů rizikového kapitálu," zdůrazňuje Ruggier.

Finanční podpora nemá žádný limit ve smyslu, že by každý z podpořených projektů dostal stejnou maximální částku. "Často je to tak, že umožňujeme lidem práci na jejich projektu tím, že jim hradíme mzdu, a oni tak mají klid a čas se plně věnovat svému nápadu. Maximem jsou dva roky," vysvětluje Ruggier.

Zástupce Shellu souhlasí s tím, že asi na začátku každé velké změny, technologického pokroku, byla idea, která se lidem jevila jako bláznivá.

"Dokonce si myslím, že jsme pořád ještě málo šílení a jsme příliš svázaní a spokojení s tím, co už máme. Měli jsme tu průmyslovou revoluci, pak internet, ale přijde mi, že teď vlastně jen čekáme, že něco přijde samo. Kde je nějaká opravdu velká a radikální inovace posledních let? Já ji nevidím. A čekal bych ji právě v oblasti alternativních zdrojů energie," říká.

Foto: Aktuálně.cz

Led z nebe. I bez elektřiny

Jaký je asi nejbláznivější nápad, který zatím Shell podpořil? Vedle zmíněného draka je to například led z nebe. Uspěl s ním Marcel Verduyn, který je inženýrem v Shellu.

Na počátku bylo pozorování, jak letadlu za letu zamrzají okna, a napadlo ho, že tohle je možnost, jak si i v oblastech bez elektřiny opatřit led, jak například mrazit potraviny. Připojil k balonu zásobník vody, která v určité výšce zmrzne, a když balon klesá, stoupá nahoru druhý balon s vodou.

A nejde jen o uchovávání potravin, ale i o to, že led v sobě koncentruje energii. Energie vydaná na to, aby roztála tuna ledu, odpovídá tomu, jako by stovka 40wattových žárovek svítila nepřetržitě 24 hodin.

Koncept se mimochodem velmi zalíbil pivovaru Heineken, který se snaží jít zelenou cestou a mohl by tenhle nápad využívat k chlazení piva například v Africe. A hodlá to využít i na olympiádě v Brazílii.

Rozhovor s Michaelem Ruggierem najdete v týdeníku Ekonom.

---------------------------------------------------------------------------

Jaká byla nejbláznivější myšlenka, kterou Shell nepodpořil?

Kolikrát se jej někdo pokusil přesvědčit, že vynalezl perpetuum mobile?

Má Ruggier vyčísleno, zda se investované peníze vracejí?

Čtěte kompletní rozhovor v aktuálním vydání týdeníku Ekonom. K dostání na obvyklých místech.

Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu nebo na zařízeních se systémem Android.

 

Právě se děje

Další zprávy