Vysněná práce studentů: ČEZ, Škoda a velká čtyřka

Tereza Holanová Tereza Holanová
21. 2. 2012 10:51
Vysokoškoláci míří vysoko. Nejvíce ve všech oborech lákají právě prestižní firmy
Bez čekání se na internet nedostanete
Bez čekání se na internet nedostanete | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Čeští studenti míří vysoko. Nejčastěji totiž chtějí pracovat u firem, které představují špičku ve svém oboru. Mezi jejich vysněné zaměstnání tak patří například práce u Škoda Auto nebo některé ze společností, které patří do „velké čtyřky".

Jak vyplývá z výzkumu České studentské unie (ČeSU), která oslovila téměř osm tisíc mladých lidí, většina posluchačů vysokých škol sní o práci u prestižních firem.

Láká ČEZ i Škoda

Studenti technických oborů, kteří budou hledat uplatnění v automobilovém nebo strojírenském průmyslu, by rádi zakotvili ve skupině Škoda Auto.

V oboru financí nejvíce láká „velká čtyřka" amerických poradenských společností (sem patří KPMG, Ernst & Young, PwC a Deloitte).  Budoucí auditoři nejčastěji sní o zaměstnání u Ernst & Young. Mezi studenty ekonomie, kteří mají v Česku nejlepší známky, vede PwC ČR.

Na lékařských nebo farmaceutických fakultách posluchači nejčastěji zmiňují skupinu Zentiva, posluchači oborů zaměřených na informační technologie a systémy, případně na elektrotechniku, by rádi svoji budoucnost spojili s kariérou ve firmě Apple.

Studenti práv mají zálusk na práci v britské společnosti Allen & Overy. V oboru energetiky a plynárenství vede ČEZ, v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví Česká spořitelna.

Ti, kteří se chtějí věnovat telekomunikaci, by nejraději působili u skupiny Vodafone, ve spotřebitelském průmyslu pak vítězí Coca - Cola.

Zájem studentů se snaží využít i firmy - řada z nich v současnosti s českými vysokými školami spolupracuje, prezentuje se na veletrzích pracovních příležitostí a nabízí různé stáže nebo studentské pozice.

Firmy si vybírají

Mezi počtem studentů nebo absolventů, kteří se do prestižních firem hlásí a kteří místo skutečně získají, však panuje vysoký rozdíl. Například v případě Ernst & Young projeví o práci ročně zájem 1500 až 2000 mladých lidí, firma jich ale vezme jen 80 až 100.

Nejčastěji chodí přihlášky na začátečnické pozice, jako je asistent auditora, daňového poradce nebo transakčního poradenství, doplňuje HR ředitelka společnosti Olga Lamačová.

Do PwC ČR ročně přijde okolo tisícovky přihlášek na stáže nebo volná místa pro absolventy, společnost přitom nabere okolo 150 osob. "Absolventi se k nám nejčastěji hlásí na pozici asistent auditora či asistent v daňovém oddělení," uvádí HR manažerka PwC ČR Lenka Matoušová.

Zástupci oslovených firem se přitom shodují, že nejčastějším nedostatkem uchazečů bývá špatná angličtina. Za neúspěchem může ale stát také malá motivace. "Absolventům často chybí jasná představa o tom, co to znamená být dlouhodobě zaměstnán na plný úvazek," říká Petr Podzimek z tiskového oddělení České spořitelny. Někteří zájemci se podle něj hodnotí příliš vysoko a mají nadměrné požadavky na kariérní i mzdový růst.

Zentiva také zpravidla odmítá uchazeče, kterým chybí praxe - mladý člověk, který při studiu nijak nepracoval, má tedy menší šance.

"Ideální je, aby absolvent měl již zkušenosti z kratších pracovních pobytů nebo ze studijního nebo pracovního pobytu v zahraničí," komentuje ředitel komunikace skupiny Libor Kytýr a pokračuje: "Student, který prokázal snahu pracovat při škole, ať už na částečný úvazek nebo přes prázdniny, bude vždy více žádaný."

Totéž si myslí Podzimek z České spořitelny. Podle něj není nutné, aby student působil přímo v oboru. "Důležité je, abychom poznali, že pro absolventa nebude nástup do pracovního procesu příliš velkým šokem a problémy s adaptací na režim spojený se zaměstnáním budou minimální," dodává pro Aktuálně.cz.

Nástěnky jsou stále „in"

Kromě toho, kde chtějí studenti nejčastěji pracovat, přineslo šetření také další zjištění. Jistota místa je důležitější než plat.

Většina oslovených vysokoškoláků uvedla, že jsou v době ekonomických turbulencí ochotní vzít i podprůměrně ohodnocenou práci.

Téměř sedmdesát procent dotázaných také tvrdí, že informace o brigádách nebo o své současné pozici získali především od přátel nebo známých. Až na druhém místě se umístily inzeráty na pracovních portálech nebo internetových stránkách firem.

Kromě toho 42 procent studentů přiznalo, že i v době internetu našli pracovní nabídku na nástěnce na vysoké škole.

Jak uvádí předseda ČeSU Jiří Kohout, průzkum nazvaný TOP zaměstnavatelé proběhl po celém Česku, osloveni přitom byli studenti všech ročníků. Pro každý obor přitom ČeSU sestavila seznam zhruba čtyřiceti společností, které v daném odvětví působí, s tím, že bylo možné jakoukoliv další firmu doplnit.

 

Právě se děje

Další zprávy