Ve firmě na výrobu gyroplánů budou mít většinu Číňané

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
13. 12. 2011 12:55
V Číně bude značný prostor pro odbyt těchto strojů
Jihlavská firma dosud vyráběla ultralighty
Jihlavská firma dosud vyráběla ultralighty | Foto: KLN

Salt Lake City, Jihlava - Základní kapitál čínsko-amerického konsorcia, které má v Jihlavě vyrábět gyroplány, bude 100 milionů jüanů (306 milionů korun).

Podle tiskové zprávy firmy Groen Brothers Aviation (GBA) bude čínská společnost Guangzhou Suntrans Aviation Science and Technology bude vlastnit 75 procent akcií, americká firma Groen Brothers Aviation (GBA) zbývající čtvrtinu.

Na výrobě strojů se má podílet i firma Jihlavan Airplanes Skyleader, která ovšem probíhající jednání nechce komentovat.

Společnost teď ve výrobě lehkých letadel zaměstnává přes 50 lidí.

Čínská firma vloží do společného podniku, který se bude jmenovat Foshan Suntrans-Groen Aviation, 75 milionů jüanů v hotovosti. GBA získá 25 procent akcií společného podniku výměnou za poskytnuté technologické know-how ke svému gyroplánu SparrowHawk.

Čína otevře vzdušný prostor pro veřejnost

Podle GBA má společný podnik značný potenciál, protože byl spuštěn v době, kdy se Čína rozhodla otevřít svůj vzdušný prostor do výšky 3000 metrů pro veřejnost.

"Letoun, s nímž se dá snadno a bezpečně létat, který je snadno ovladatelný a potřebuje jen velmi krátkou rozjezdovou dráhu... by mohl být v Číně velmi populární, když se země otvírá pro novou generaci soukromých pilotů," uvedl v tiskovém prohlášení viceprezident GBA Al Waddill.

K úspěchu gyroplánů by podle něj mohlo pomoci i to, že v Číně není dostatečná letecká infrastruktura pro provoz klasických letadel.

Gyroplán je hybridní letoun, který stojí na pomezí mezi vrtulníkem a letadlem. Proti letadlům potřebuje kratší startovací dráhu a pohybuje se pomaleji, jeho cena ale bývá nižší než u vrtulníků. V Česku by se měly vyrábět dvoumístné a šestimístné stroje.

 

Právě se děje

Další zprávy