Go Slow. Piloti ČSA chystají protest, který zbrzdí lety

Tereza Holanová Tereza Holanová
26. 7. 2011 16:33
Pokud bude ČSA propouštět, spustí piloti akci, která je předstupněm stávkové pohotovosti
Foto: ČSA

Praha - Pasažérům Českých aerolinií hrozí, že budou v následujících týdnech odlétat z Prahy se zpožděním. Stane se tak, pokud piloti spustí protestní akci "Go Slow".

V rámci "Go Slow" chtějí piloti protestovat proti propouštění, které státním aerolinkám hrozí. Akci spustí po propuštění prvního pilota.

Zahájit protest jsou piloti schopní během několika dní od jeho vyhlášení, oznámil prezident Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (Czalpa) Filip Gaspar.

"České aerolinie odmítají manipulativní nařčení Czalpa, která jsou jenom záminkou k vyvolání konfliktu a podle všeho jsou za nimi partikulární osobní zájmy jednotlivců. Není žádný objektivní důvod k jakémukoliv protestu, právě naopak," reagovaly ČSA v oficiálním prohlášení na krok pilotů.

Podle zdroje z ČSA, který si nepřál být jmenován, se piloti k protestu rozhodli poté, co se na seznamu možných propuštěných objevili i někteří členové z vedení Czalpa - včetně současného šéfa odborářů Filipa Gaspara. 

Platit i za přípravu

"Go Slow" spočívá v tom, že piloti začínají provádět veškerou předletovou přípravu až od hodiny, od které jsou placeni, což je však příliš pozdě na to, aby letadlo mohlo odletět včas.

Samotná předletová příprava trvá u letů po Evropě nejméně jednu hodinu, obvykle však více, a zahrnuje studium potřebných dokumentů, kontrolu map, přesun do letadla a jeho následovnou přípravu.

Běžně se doba, kterou pilot předletovou nebo poletovou činností stráví, do výkonového platu nepočítá - ten je tvořen pouze odlétanými hodinami. Paušálně začínají být piloti placeni vždy hodinu před odletem.

Jeden z pilotů ČSA na fóru Airway.cz o akci "Go Slow" píše: "Jde o řízenou ztrátu ochoty vykonávat jakékoliv činnosti nad rámec předepsaných povinností a chovat se iniciativně."

Výsledkem toho, že budou piloti veškeré úkoly důsledně dodržovat až v pracovní době, se stanou velké prodlevy.

"Zpoždění by se zvyšovala během dne, ráno by se jednalo o desítky minut, později o hodiny a je otázka, zda by večerní lety vůbec odletěly," řekl pro Aktuálně.cz Gaspar.

V Česku se akce "Go Slow" doposud neodehrála. V roce 2003 ji piloti připravovali, ale brzy ráno v den zahájení dosáhli s vedením ČSA dohody a protest odvolali.

Aktuálně "Go Slow" probíhá například u US Airways nebo American Airlines.

Vše podle plánu

Podle tiskové mluvčí ČSA Hany Hejskové nemají odboráři k protestu žádný objektivní důvod. „Zadání restrukturalizačního plánu se nezměnilo, vše běží v intencích vládou schváleného plánu," zdůrazňuje Hejsková.

Na základě strategie, kterou ministři schválili v květnu 2010, by ČSA měly mít pro zimní období téměř 300 pilotů. Z toho vyplývá, že ze současného počtu 350 zaměstnanců by ztratilo práci nejméně 50 pilotů.

Tato vlna propouštění nemá být konečná, protože na konci restrukturalizace počítají ČSA se stavem zhruba 250 pilotů.

S finančními problémy se státní aerolinky potýkají již několik let. K největšímu poklesu ve firmě došlo v roce 2009, kdy společnost vykázala provozní ztrátu v hodnotě 3,54 miliard Kč.

V loňském roce se výsledek hospodaření zlepšil, ČSA se ovšem nadále nacházely ve ztrátě, která činila 351 milionů Kč.

Kdyby se ČSA držely plánu, propouštění projde

Že se situace ČSA bez provedení změn nezlepší, přitom v červnu 2010 odsouhlasili i odboráři.

„Nezbytnost restrukturalizace společnosti a správnost jejího směru potvrdilo České sdružení dopravních pilotů na základě nezávislé analýzy, kterou si nechalo po dohodě společnosti vypracovat," píše ČSA ve své výroční zprávě za loňský rok.

Gaspar se ale ohrazuje. "Toto propouštění je nad rámec plánu. Kdyby se odehrávalo tak, jak ČSA v restrukturalizačním plánu uvedla, protestovat nebudeme," říká pro Aktuálně.cz.

Od "Go Slow" piloti upustí pouze tehdy, pokud ČSA přistoupí s odboráři na dohodu. V opačném případě začnou podle Gaspara plánovat stávku.

 

Právě se děje

Další zprávy