Soud schválil barevné nehty v práci, nesmí být dlouhé

Tomáš Fránek
12. 1. 2011 17:30
Německý soud v precedenčním případu rozhodoval, co může zaměstnavatel nařídit svým zaměstnancům
Vše je potřeba doladit do posledního detailu. I pedikúru.
Vše je potřeba doladit do posledního detailu. I pedikúru. | Foto: Reuters

Kolín nad Rýnem - Firmy nesmí po svých zaměstnankyních požadovat, aby si lakovaly nehty na jednu barvu.

A muži bez vlasů mohou nosit paruky. Firmy naopak mohou požadovat, aby zaměstnanci nosili přiměřené spodní prádlo a stříhali si nehty na požadovanou délku.

V precedenčním sporu, který rozvířil veřejné mínění v Německu, o tom rozhodl pracovní soud v Kolíně nad Rýnem. Ten řešil spor se společností, která na německých letištích v Kolíně a Bonnu zajišťuje bezpečnostní opatření.

Odpovídající image

"Zaměstnanci mají častý kontakt s cestujícími a musí mít odpovídající vzhled a image," uvedla firma v žalobě.

Soud ve většině bodů žalobě vyhověl. Rozhodl například, že zaměstnanci, kteří fasují od firmy uniformy, musí mít přiměřené a barevně sladěné spodní prádlo. Ženy musí mít pod služebními košilemi podprsenku, firma může nařizovat i barvu spodního prádla. Přiměřené spodní prádlo by měli nosit i muži.

Soud také potvrdil, že firma může požadovat, aby ženy neměly dlouhé nehty; firma tak chrání zákazníky před zraněním. Firma ale nesmí rozhodovat o barvě nehtů, u těch nemusí ženy použít pouze jednu barvu. Podobné je to i u vlasů, i tam vlasy nemusí mít jenom přírodní barvu.

Verdikt soudu v Kolíně se tak může stát vodítkem i pro další spory německých firem se svými zaměstnanci o oblékání a vzhledu k zaměstnání.

Do dokonalosti nyní jde například nový dress-code (pravidla oblékání) pro zaměstance velké švýcarské banky UBS. Dokument, o kterém informovaly tiskové agentury, má čtyřicet stran a nepíše se v něm zdaleka jen o tom, jakou barvu musí mít oblek či kostým.

Bez chuti a zápachu

Například obsahuje i pasáž o tom, že bankovním úředníkům nikdy nemá být cítit z úst zápach cibule, česneku nebo tabáku.
"Normy oblékání a chování pro zaměstnance přicházející do styku s klienty jsou součástí značkového profilu UBS," řekl mluvčí banky Andreas Kern agentuře DPA.

"Právě pověst je největší hodnotou značky UBS, proto je třeba ji posilovat všemi způsoby. Předpisy pro oblečení napomáhají zanechávat u našich zákazníků profesionální a stylový dojem," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy