Průlom po 10 letech, miliardový kanál dostal zelenou

Tomáš Fránek
6. 1. 2011 16:20
Kanál, který zelený exministr Bursík nechtěl, získal potřebnou výjimku
Foto: Arnika

Pardubice/Brno - Jedna z nejdůležitějších překážek pro výstavbu vodního kanálu u Přelouče za více než dvě miliardy korun padla.

Po deseti letech získal stát výjimku, která mu umožní zásah do chráněných lokalit, kde se vyskytuje vzácný motýl modrásek. Stavbě jednoho z největších vodních děl v Česku, které má zásadně zlepšít splavnost Labe, tak nyní nestojí nic v cestě.

Jak k průlomu došlo? Ministerstvo životního prostředí jednoduše změnilo svůj původní názor. Ten - z dob zeleného ministra Martina Bursíka - totiž zněl: Výjimka nebude.

Bursíkův názor neplatí

Ministerští úředníci teď pod novým vedením otočili. Podle nového rozhodnutí je stavba kanálu, kterou kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad, ve veřejném zájmu. A zásah do života motýlů nebude nijak drastický.

Úředníci přitom rozhodli o udělení výjimky na základě soukromého objevu jednoho z pracovníků Ředitelství vodních cest, podle kterého si motýli najdou nové náhradní místo.

Bursík přitom odmítl výjimku poskytnout s tím, že obří stavba zásadně ovlivní budoucnost šestadvaceti silně či kriticky ohrožených živočichů a rostlin na unikátních Slavíkových ostrovech.

Chystá se žaloba

Ekologové už plánují, že se kvůli udělení výjimky obrátí na soud. I když nyní nejsou ve státním rozpočtu na stavbu kanálu vyčleněny žádné peníze, nic nebrání tomu, aby se začalo s úpravou pozemků a kácením stromů.

"V rámci Mezinárodního roku biodiverzity, který právě skončil, jde o originální příspěvek České republiky, neboť její úředníci za podivných okolností povolí zničení tohoto území, které mělo být dle odborných kritérií dokonce zařazeno mezi evropsky významné lokality," uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

 

Splavnění Labe do Pardubic má stát dvě až tři miliardy korun. Doposud už se za posudky, soudní náklady a za výkup pozemků utratilo zhruba 700 milionů korun.

Pro prodloužení vodní cesty o 24 kilometrů z Přelouče do Pardubic měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění.

Bylo by rovněž nutné vybudovat v Pardubicích přístav se skladovacími prostory a překladištěm.

 

 

Právě se děje

Další zprávy