Žádné kraťasy, výstřihy, sandály. Firmy nám mění šatník

Veronika Skálová Veronika Skálová
28. 7. 2010 12:23
Dress code je už v mnoha firmách obvyklý. Jsou místa, kde zaměstnance nenapadne přijít jinak než v obleku.
Šaty dělají člověka. Proto manažeři nechodí do práce v šortkách.
Šaty dělají člověka. Proto manažeři nechodí do práce v šortkách. | Foto: Reuters

Praha, Brno - Ministr životního prostředí Pavel Drobil by se zákazem hlubokých výstřihů nebo triček s nevhodnými nápisy působil v mnoha českých firmách jako opozdilec.

Dress code, tedy závazný návod, jak chodit do práce oblečený, který Drobil zčerstva coby nový ministr zavedl na svém úřadu, už mnoho společností v Česku považuje za samozřejmost. A jeho zaměstnanci se nediví, že ho mají dodržovat.

Platí to ale jen v určitých profesích. Finančníci, advokáti, obchodníci i další profese podle namátkového zjišťování Aktuálně.cz berou obleky či v případě dam kostýmy jako pracovní uniformu.

Čtěte také:

  • Hluboké výstřihy a sandály končí. Ministr je zakázal
  • Termín dovolené si sami nevyberete. Určí vám jej firma
  • Češi si v práci méně hrají. Bojí se vyhazovu
  • "Platí u nás stejný dress code jako v bance nebo jiné finanční instituci. Pánové chodí v obleku, ženy v kostýmu, očekává se klasická oficiální obuv. Platí samozřejmě určité úlevy při extrémních podmínkách počasí," řekl například majitel makléřské společnosti Cyrrus Martin Kozumplík.

    V jeho firmě neplatí dokonce ani oblíbené "casual Friday", tedy páteční uvolnění pravidel, kdy není třeba dress code tak striktně dodržovat. "Mám pocit, že lidé to vnímají tak, že když je neoficiální oblečení, nemusí ani moc pracovat," doplnil Kozumplík s úsměvem.

    Kreativce schovali před velvyslancem

    Ve firmách, kde dress code prosadili teprve nedávno, rozdělují pravidla o oblékání zaměstnance na dvě části. Na tu, která se setkává s klienty (ti ho dodržují jako zákon) a na ostatní, kteří se mu snaží vyhnout, pokud mohou a šéf jim na to nepřijde.

    "Od lidí, pracující v IT, nikdo nečeká, že budou do práce chodit v kravatě - naopak by takové oblečení vypadalo nepřirozeně. Naopak u obchodníků patří k profesi a zákazníci očekávají, že na jednání uvidí obchodníka ve slušném obleku, který nikoho neurazí. Ke každé profesi zkrátka patří určitý styl oblečení," podotkl Walter Pavliš, ředitel obchodu softwarové společnosti ecommerce.cz.

    Oči mhouří i v PR či reklamních agenturách. "Dress code je součástí našeho korporátního manuálu, zřejmě jako v každé profesionální organizaci našeho oboru. Nicméně základním pravidlem je oblékat se dle konkrétní situace. Bylo by faux pas na meeting top managementu přijít v riflích a sandálech, naopak jsou klienti, které jsem v obleku ještě neviděl a přehnaně formální oblečení by je mohlo zmást," podotkl Štěpán Neubauer, oblastní ředitel pro Moravu Ewing Public Relations.

    A dodává, že dodržování pravidel není nijak zásadně vymáháno. "Typicky například naši kreativci z BeefBrothers, které jsem v saku snad ještě neviděl. Když měl do agentury přijet nejmenovaný zahraniční velvyslanec, jednoduše jsme je zamknuli v jedné z odlehlých kanceláří," přiznává Neubauer.

    Bezpečnost především

    Kromě oficiálního kancelářského dress code existuje i druhý, který řada lidí dobře zná - určují jej totiž pravidla bezpečnosti práce. Platí ve většině výrobních podniků a liší se podle toho oboru.

    "Pracovní oděv a obuv jsou samozřejmě povinné pro ty, kdo pracují ve výrobní hale. Ale vzhledem k tomu, že většina zaměstnanců alespoň jednou denně přes halu projde, mělo by tomu odpovídat i jejich oblečení," upřesnil general manager brněnské továrny Daikin Petr Havlík.

    Právě tato japonská firma kdysi překvapila české zaměstnance povinností nosit šedou pracovní uniformu, která byla stejná pro výrobní halu i kancelář. Pravidla se časem uvolnila.

    "Muži v kancelářích tyto uniformy nosí, povinností jsou například i pro recepční. Ale ženy z kanceláří je povinné nemají, přestože mají k dispozici firemní šedý kostým, který jim firma poskytla," dodal Havlík.

    Vyhazov za kraťasy? Asi ne

    Stanovení dress code ve firmách, které zaměstnávají lidi na široké škále pozic je problematické. A často, podle názoru vedení, není ani nutné.

    "Chceme, aby se zaměstnanci cítili především pohodlně, a proto společnost T-Mobile žádný dress code nemá. V tomto ohledu spoléháme na zdravý rozum zaměstnanců, aby zvolili takový oděv, který odpovídá dané situaci a jejich pracovním povinnostem. Výjimkou jsou samozřejmě pracovníci ve Značkových prodejnách T-Mobile a technici, jejichž oděv musí splňovat požadavky na bezpečnost práce," poznamenal na téma pravidel oblékání Jiří Janeček, vedoucí týmu externí komunikace ve společnosti T-Mobile.

    Na striktním dodržování pravidel oblékání trvají málokde. I když připouští, že v zahraničí jsou pravidla přísnější. "V tuzemských firmách se spíše čeká, že zaměstnanec intuitivně zapadne do kolektivu, a to i tím, co má na sobě," dodal Walter Pavliš z ecommerce.cz.

    Žádná s firem, které redakce Aktuálně.cz oslovila, nemusela řešit případ tak nevhodného oblečení, že by za něj zaměstnanec rovnou dostal výpověď.

     

    Právě se děje

    Další zprávy