Firmy marně hledají schopné obchodníky

Veronika Skálová Veronika Skálová
22. 2. 2010 8:56
Nezaměstnanost roste, ale obchodníka, který žije z provizí, se lidem dělat nechce.
Získávat pro firmu nové klienty a vydělávat na provizích z nových zakázek se Češi bojí.
Získávat pro firmu nové klienty a vydělávat na provizích z nových zakázek se Češi bojí. | Foto: Schenker

Brno - Víc než půl milionu lidí v České republice je bez práce, přesto existují pozice, které se společnosti celé měsíce marně snaží obsadit. Na trhu práce chybí obchodníci. Shodují se na tom odborníci z personálních agentur v průzkumu společnosti LMC, která provozuje pracovní portály Práce.cz a Jobs.cz.

"Celých 64 procent respondentů uvedlo, že s hledáním vhodných kandidátů dlouhodobě soupeří a opravdu kvalitní lidi na obchodní pozice se daří jen těžko nabírat. Zbylých 25 procent personalistů konstatovalo, že se jim klíčové pozice v obchodu nedaří obsazovat vůbec," uvedl Ondřej Mysliveček, analytik společnosti LMC.

Kromě lidí s potřebnou kvalifikací pro takovouto pozici sledují personalisté hlavně neochotu lidí se o takové místo zajímat.

Odrazuje nízký fixní plat

"Řada těchto míst se týká přímého prodeje, ale ne v zaměstnaneckém poměru, ale jako osoba samostatně výdělečně činná. To je jeden problém. Ten další je plat. Jeho fixní část je totiž pro tyto pozice poměrně nízká, ale přičítají se k ní provize a bonusy podle úspěšnosti obchodníka," vysvětlil hlavní úskalí Milan Novák z agentury Grafton.

Počet míst pro obchodníky všeho druhu se podle něj v krizi zvýšil. "Je to logické, firmy potřebují nové zakázky a tedy i nové zákazníky. A právě obchodníci jim novou klientelu pomáhají shánět," dodal Novák.

V žebříčku nejžádanějších profesí na největších pracovních portálech v Česku jednoznačně vedou obchodní pozice. Největší poptávku mají firmy z oblasti telekomunikace, bankovnictví, finanční služby i realitní trh.

 

Právě se děje

Další zprávy