Brigád ubylo o třetinu. Chce to rychlost a štěstí

Veronika Skálová Veronika Skálová
27. 7. 2009 15:00
V době, kdy nezaměstnanost stoupá, není hledání brigády nijak snadné

Brno - Vytrvalost a ochota vzít i trochu jinou práci, než s jakou původně počítali, jsou v současnosti hlavními podmínkami úspěchu při shánění brigády. Lidově řečeno, kdo potřebuje brigádu, nemůže si moc "vyskakovat". Sezónní práce totiž není. Tedy je jí výrazně méně než před rokem.

"V letošním roce sledujeme pokles poptávky po brigádnících až o dvě třetiny. Přestože struktura nabídek zůstává podobná jako v posledních letech, méně často hledají dočasnou výpomoc výrobní podniky. Ale i mezi nimi se dají najít výjimky," konstatoval Milan Košdy, ředitel brněnské agentury Sodat, která se zprostředkováním brigád zabývá.

Kdo si navíc vzpomněl na letní brigádu až v polovině prázdnin, bude mít hledání ještě těžší.

"Sledujeme pokles nabídek o 35 až 40 procent. Nejvyšší sezona je v květnu a červnu, kdy je maximum nabídek, ale i nyní se dají brigády najít," upozornila Jana Skalová, manažerka komunikace společnosti LMC, která provozuje internetové inzertní portály prace.cz a jobs.cz.

Nejvíce nabídek i nadále přichází z call center a telemarketingových společností. Ty navíc patří k těm lépe placeným. Často však mají na uchazeče vyšší požadavky než například supermarkety.

Zájemců je o polovinu víc

Na obtížnější situaci v oblasti sezónního přivýdělku se shodují i sami hledající. V anketě serveru práce.cz se více než tři čtvrtiny z téměř dvou tisíc respondentů shodly, že najít brigádu je nesporně těžší než vloni.

Situaci komplikuje také fakt, že nejenže nabídek ubývá, ale zároveň přibývá také zájemců o ně. Kromě středoškoláků a vysokoškoláků, kteří si chtějí přes léto přivydělat, mají o brigády zájem i nezaměstnaní, pro něž je brigáda vítaným přilepšením, dokud si nenajdou stálé místo. Podle některých údajů se zájem o tuto formu přivýdělku zvedl o více než polovinu.

I to je důvod, proč musí být zájemci o sezónní práci ve střehu. "Rytmus, v jakém se zveřejňují nabídky brigád, je odlišný od pracovních pozic na plný úvazek. Jeden den může být například na portálech až 800 nabídek a druhý den už jen 600. Tyto výkyvy znamenají pro uchazeče jediné: když sháním brigádu, musím denně sledovat nabídku, a hlavně na ni reagovat rychle," podotkla Skalová.

Ani za hranicemi není lépe

Složitější situaci než v minulosti bude mít i ten, kdo by se rozhodl využít otevřených pracovních trhů v Evropské unii a vydal se za vidinou vyššího výdělku do zahraničí.

Pro agentury, které práci v zahraničí zprostředkovávají, to není žádná novinka. "Letos byl vidět vliv krize v poklesu počtu zaměstnavatelů, kteří sháněli výpomoc například z Velké Británie, Irska nebo Norska. Důvodem byl až o dvacet procent nižší počet rezervací například v hotelích," konstatovala Leona Ryšavá, obchodní ředitelka společnosti Student Agency pro pracovní a au pair pobyty.

Pokles zájmu ze strany zaměstnavatelů se týká i poptávky po "dívkách k dětem". Tedy alespoň těch na léto. "Hostitelské rodiny mnohem více zvažují, zda si takovou výpomoc mohou dovolit. Na druhou stranu u dlouhodobých au pair pobytů se poptávka nijak výrazněji nezměnila," dodala Ryšavá.


 

Právě se děje

Další zprávy