Další oběť automobilové krize, Magnetonu nikdo nevládne

Karel Toman
17. 7. 2009 17:10
Do rozhodnutí soudu Magnetonu nikdo nevládne. Je to díra v zákoně, varuje ředitel
Továrna Magneton v Kroměříži
Továrna Magneton v Kroměříži | Foto: Karel Toman

Kroměříž - Tenhle chlapík se strništěm na bradě toho za poslední dobu zjevně moc nenaspal. Schůzka, z níž si právě odběhl do své kanceláře s velikými pendlovkami v rohu, měla přinést odpověď na to, jak dlouho budou jeho lidé bez práce. Nepřinesla.

"Vedle sedí insolvenční správce a to, co nám říká, mně upřímně děsí," říká Petr Peštuka, ředitel podniku Magneton. Tento kroměřížský výrobce startérů a alternátorů s osmdesátiletou tradicí je kvůli krizi v automobilovém průmyslu v potížích už od loňského podzimu.

Na počátku června se mu ještě podařilo zaplatit dluh a odvrátit tak hrozící odpojení od elektřiny. Od 23. června je ale v insolvenčním řízení.

Zaměstnancům nemá kdo dát výpověď

Od pátku je skoro všech jeho 365 zaměstnanců doma, za dubnovou a květnovou výplatu dostali jen zálohu pět tisíc. Členové odborů ještě dva tisíce navíc. Co s nimi bude dál, není jasné ani po páteční schůzce s insolvenčním správcem.

"Nevím. Naše dohoda je, že do konce července buď čerpají dovolenou, nebo jsou na 60 procentech platu doma. Teď záleží na rozhodnutí krajského soudu, komu patří dispoziční práva," rozhazuje Peštuka rukama.

"Chápu-li to totiž správně, jsme v situaci, kdy jim tu výpověď jako zaměstnavatel ani dát nemůžeme. Stejně tak to nemůže udělat insolvenční správce. Po právní stránce tady nikdo nevládne. A kdy soud rozhodne, nevíme," kroutí hlavou Peštuka.

Magneton je od konce června v úpadku.
Magneton je od konce června v úpadku. | Foto: Karel Toman

"Je to díra v zákoně. Na situaci v období mezi vyhlášením úpadku a rozhodnutím o způsobu řešení úpadku insolvenční zákon vůbec nepamatuje," upozorňuje ředitel.

Už tak špatná situace podniku se tak může proměnit v bezvýchodnou. "Vznikají tím další ztráty. Nemáme-li ale porušit zákon, tak s tím nic nenaděláme. Odběratelé z nás budou mít radost. Zatím to vypadá, že jsme úplně odpadli," obává se ředitel.

Lidé už v záchranu nevěří

Lidé mezitím z Magnetonu odcházejí sami - do jiného zaměstnání nebo na úřad práce. Podniku začali už dříve mezi sebou přezdívat Titanic a ani dvojice zaměstnanců v jinak poloprázdném areálu v jeho budoucnost už moc nevěří.

"Jak to dopadne? Špatně," odpovídá po chvíli váhání mladá žena uprostřed prosklených dveří s firemním sloganem "Jeden za všechny, všichni pro zákazníka."

Ředitel Magnetonu, a.s. Petr Peštuka
Ředitel Magnetonu, a.s. Petr Peštuka | Foto: Karel Toman

Peštuka nepopírá, že kromě globální krize v automobilovém průmyslu, mohou za pád Magnetonu i "vnitřní příčiny" v podniku. Komentovat je ale nechce.

"Nezlobte se, ještě na mně někdo podá žalobu. Pokud ale nemáte finanční rezervy, tak vás to položí," naznačuje po chvíli. Podle něj přitom podnik zakázky na přežití zatím má, v rozhodující chvíli ale za něj nemá kdo jednat.

"Přestože všichni říkají, jak je ten zákon moderní a kdo ví co, je s odpuštěním na nic. Na jednu stranu má plnou hubu toho, jak je potřeba zachovat chod podniku, na druhou stranu je nastaven tak, že to nejde," zlobí se Peštuka. "Napsali ho totiž právníci, ale zapomněli na manažery a na to, jak to v těch fabrikách reálně chodí."

Další oběť krize automobilek?

Magneton byl založen roku 1926 a zažil několik transformací v době komunismu a po ní. Pro jeho novodobou historii byla kromě přeměny ze státního podniku na akciovku důležitá také ztráta armádních zakázek.

Firma se vypracovala na dodavatele pro automobilky jako Volkswagen, Audi, Škoda nebo John Deere, Case Steyr, ale i Zastava, AutoVaz, Tatra, Daewoo Avia, Zetor, či Karosa. Její areál ale dodnes zjevem připomíná doby hlubokého socialismu.

V podniku, který patřil k největším zaměstnavatelům ve Zlínském kraji, pracovalo v lednu roku 2008 na 900 lidí. Ještě v září téhož roku byla společnost v zisku.

Továrna Magneton v Kroměříži
Továrna Magneton v Kroměříži | Foto: Karel Toman

S tvrdým nástupem krize v automobilovém průmyslu se ale Magneton dostával do stále hlubších potíží, propouštěl až na současné necelé čtyři stovky lidí. Na konec na něj letos v květnu podal subdodavatel Limid Mohelno návrh na insolvenci kvůli milionovému dluhu. V červnu mu soud vyhověl.

Věřitelům běží do 31. července lhůta, během níž mohou přihlásit své pohledávky, koncem června bylo přihlášeno bezmála padesát. Schůzka věřitelů je plánována na 21. srpna.

"Jak spím?" Místo odpovědi si Peštuka povzdechne. "To už není o manažerských rozhodnutích. To je už o tom, komu škodím víc a komu míň".

 

Právě se děje

Další zprávy