Podvody a úplatky? V krizi to Češi firmám tolerují

Veronika Skálová Veronika Skálová
21. 5. 2009 7:40
Úplatek? Proč ne, když to firmě prospěje. V krizi takový názor zastává víc lidí.
Kolik jich asi bude potřeba na získání zakázky?
Kolik jich asi bude potřeba na získání zakázky? | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Účel světí prostředky. A když panuje hospodářská krize, je dovoleno leccos, co by ještě před rokem etickým kodexem mnohých lidí neprošlo. Recese zvyšuje u Evropanů toleranci k podvodům, úplatkům a dalším praktikám.

A Češi jsou mezi nimi v některých oblastech rekordmany. Vyplývá to z průzkumu, který ve 22 evropských zemích provedla společnost Ernst&Young. Podle něj je až pro polovinu evropských zaměstnanců neetické chování přijatelné, pokud podniku pomůže přežít hospodářskou krizi.

„Je alarmující, jak velkému procentu respondentů nevadí úplatek v případě možnosti získat novou zakázku. Navíc, 13 procent evropských vrcholových manažerů považuje zkreslování hospodářských výsledků v zájmu ekonomického přežití společnosti za zcela ospravedlnitelné," uvedla Magdalena Souček, vedoucí partnerka Ernst & Young v České republice.

Češi rozlišují dvojí korupci

Právě na úplatky jsou Češi specialisté. Podle průzkumu 43 procent z nich považuje úplatek, který povede k získání nové zakázky nebo udržení té stávající, za omluvitelný. To je téměř dvojnásobek oproti evropskému průměru, který je 25 procent.

„Náš průzkum mezi podnikateli ukázal, že rozdělují korupci na dobrou a špatnou. Ta dobrá je ta, která firmě přináší zakázky a ta by se měla tolerovat. A ta špatná naopak firmě uškodí, zhorší její reputaci - protože je odhalena. A tam by podnikatelé požadovali přímo drakonické tresty," poznamenal David Ondráčka, ředitel Transparency International Česká republika, která se korupcí zabývá.

Jinak řečeno, když je někdo tak hloupý, že se nechá nachytat, ať si to pěkně exemplárně „vypije".

Tlak působí shora

Ekonomická krize tlak na podniky, kterési potřebují zakázky udržet, ještě zvyšuje. A čím vyšší pozice, tím větší je tlak.

„Management má v dnešních ekonomických podmínkách za úlohu splnit finanční cíle společnosti. Zvyšující se tlaky na dosažení plánovaných tržeb a zisků představují velice silný motiv k podvodům," dodala Souček.

Možná i to je důvod, proč mnoho podřízených vlastními managementu příliš nedůvěřuje. O poctivosti vedoucích pracovníků pochybují podle průzkumu Ernst&Young více než dvě třetiny Evropanů. V Česku má důvěru ve vždy čestné jednání svých manažerů jen 13 procent lidí. A je možné že lidé pochybují oprávněně.

„Bohužel se ukázalo, že vrcholový management společností přimhouří nad podplácením nebo nad zkreslováním finančních údajů oči častěji než pracovníci na nižších úrovních," uvedl Markus Lohmeier, vedoucí oddělení investigativních služeb a řešení sporů Ernst & Young pro Českou republiku.

Čechům vadí korupce, která se jich dotýká

Transparency International sleduje v České republice dvojí přístup ke korupci. Ve vztahu ke korupci na vrcholných místech se vyznačuje spíš apatií.

„Na lidi se hrnou neustále nějaké kauzy v nichž jde o velké peníze, jsou otupělí a už ničemu nevěří. Jiná je však situace, když je případ korupce odhalen v jejich těsné blízkosti. Tolerance pak výrazně klesá," vysvětlil Ondráčka.

Podle něj lidé vnímají mnohem citlivěji, když v jejich obci starosta rozkrádá veřejnou kasu a nezbudou tak peníze třeba na opravu chodníků. „Musí však cítit přímý dopad na sebe," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy