Francouzi se bouří: Continental dává přednost Čechům

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
13. 5. 2009 19:50
Rozhněvaní dělníci zničili vrátnici firmy

Paříž - Česká republika, Slovensko a další státy střední a východní Evropy budou podle francouzských odborářů jednoznačně těžit z ukončení výroby pneumatik německého koncernu Continental ve Francii. Výrobce se stěhuje za levnější pracovní silou, ačkoli "jeho konkurenceschopnost není ohrožena".

Takové jsou výsledky analýzy, kterou si nechala vypracovat odborová organizace CCE hájící zájmy francouzských zaměstnanců Continentalu.

Plánované uzavření továrny, která zaměstnává 1120 lidí, v Clairoix v roce 2010, má umožnit zvýšit podíl produkce v zemích s nižšími náklady v divizi pro výrobu pneumatik pro osobní vozidla a dodávky na 64,5 procenta, vyplývá ze zprávy auditorské firmy Secafi-Alpha.

Sociálně zničující cíle

Vedení Continentalu již v roce 2005 jasně oznámilo, že jeho cílem je dosáhnout 60procentního podílu ve výrobě v těchto zemích. To nastalo v roce 2008 a nyní se ukazuje, že jde jen o etapu směřující k "ještě ambicióznějším ekonomickým a sociálně zničujícím cílům". Podle zprávy jsou "plazivá delokalizace" klíčovými slovy strategie vývoje Continentalu.

Ukončení výroby v Clairoix označila firma za nezbytnou vzhledem k nadprodukci pneumatik v Evropě a příliš vysoké nákladnosti závodu ve Francii. Jeho uzavření prý prospěje dalším továrnám koncernu v českých Otrokovicích, slovenském Púchově a rumunském Temešváru, kde po půlročním útlumu bude možné "obnovit růst". 

V České republice vlastní Continental kromě otrokovického producenta pneumatik Barum ještě jičínskou výrobu brzdových posilovačů a válců pro automobily Teves. Divize pro výrobu automobilové elektroniky VDO má navíc v Česku další čtyři továrny. 

Zaměstnanci se bouří

Výroba v Clairoix se měla do roku 2010 postupně snižovat, nyní je ale úplně zastavena "z bezpečnostních důvodů" poté, co rozhněvaní zaměstnanci, které čeká propuštění, zničili vrátnici, v níž bylo i protipožární poplašné zařízení.

S jeho opravou vedení ovšem nespěchá obzvlášť, když s propouštěním se má začít 19. května.  Odbory s vedením Continentalu vyjednávají v současnosti v podstatě jen o výši odstupného pro zaměstnance. 

Continental koncem dubna oznámil, že se v prvním čtvrtletí letošního roku propadl do ztráty. Důvodem byl pokles poptávky po nových autech způsobený globální krizí. Čistá ztráta činila 267 milionů eur (7,1 miliardy Kč) ve srovnání se ziskem 167 milionů eur o rok dříve.

 

Právě se děje

Další zprávy