Zaměstnancům pojistky zůstanou. Šetřit se bude jinde

mah
28. 4. 2009 13:07
Zaměstnancům nadále zůtanou příspěky na penzijní připojištění, peníze však budou chybět na jejich vzdělávaní a rozvoj.
Zaměstnanci firmy Hyundai po slavnostním spuštění výroby v Nošovicích.
Zaměstnanci firmy Hyundai po slavnostním spuštění výroby v Nošovicích. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Příspěvky zaměstnancům zůstanou. Nic na tom nezmění ani právě probíhající finanční krize. Toto stanovisko takřka sta společností vyplývá z průzkumu poradenské firmy Mercer.

Stovka firem z různých regionů a průmyslových odvětví se shodla na tom, že se bude nadále snažit hýčkat si své zaměstnance. Ovšem více než polovina firem počítá s tím, že bude snižovat náklady v oblasti vzdělávání a rozvoje. Tyto náklady lze totiž efektivně a okamžitě zrušit. Dopad na finanční hospodaření společnosti je tak okamžitě viditelný.

„Neznamená to ovšem, že by společnosti zanevřely na vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v době krize. Nicméně vzdělávací a rozvojové programy jsou nabízeny zaměstnancům s vysokým potenciálem a klíčovým zaměstnancům, protože právě je budou společnosti potřebovat v době, kdy se krize přehoupne do růstové fáze," uvedla pro ČTK konzultantka společnosti Mercer Jana Kurtinová.

Změna příspěvkovkého systému

Ani oblast zaměstnaneckých příspěvků však nezůstane imunní vůči změnám, které si žádá finanční krize. Firmy sice neuvažují o jejich zrušení, ale počítají s převodem benefitového systému na flexibilnější formu.

„Přechod na flexibilnější systém zaměstnaneckých benefitů nedává pouze volnější ruku zaměstnanci při výběru benefitů, ale pro zaměstnavatele také představuje efektivní nástroj pro řízení. Tento systém rovněž s sebou přináší i nemalé finanční úspory, které jsou v současné době tak vyhledávané," dodala Kurtinová.

Firmy prozatím nemají v plánu rušit příspěvky na finanční benefity, tedy penzijní připojištění a životní pojištění. Ohrožené jsou ale příspěvky na teambuildingové, sportovní a kulturní akce organizované zaměstnavatelem. Naopak zvýšená poptávka je po preventivní zdravotní péči, kde společnosti zavádějí nadstandardní privátní programy.

Přičemž v minulosti byla nadstandardní zdravotní péče spíše benefitem manažerů.

 

 

Právě se děje

Další zprávy