Hyundai stojí, zelí jede. Globální krize v Nošovicích

Petra Sasínová
15. 1. 2009 11:45
Na nový vůz teď není dost peněz. Na kysané zelí ano
V Nošovicích za humny vyrostl mohutný val. Dříve se tu pěstovalo zelí, teď se za hradbou ukrývá největší továrna Hyundai v Evropě
V Nošovicích za humny vyrostl mohutný val. Dříve se tu pěstovalo zelí, teď se za hradbou ukrývá největší továrna Hyundai v Evropě | Foto: Tomáš Netočný

Nošovice - Když se družstevníci z Nošovic odmítali vzdát svých polí pro stavbu továrny Hyundai, byli mnohým pro smích. "Zapomeňte na zelí! Tady se teď budou vyrábět auta pro celou Evropu," slyšeli zemědělci.

Nakonec podlehli a svá pole prodali. "Budeme svět dláždit automobily a vy nám s tím pomůžete," slibovali Korejci při setkání s vesničany, když v roce 2006 přišli do Nošovic.

Jenže svět teď o automobily moc nestojí. Nemá na ně dost peněz a sotva automobilka začala v Nošovicích vyrábět, už musela své moderní linky zastavit.

Dělníci měli tento týden práci jen v pondělí a v úterý, od středy zůstali doma a budoucnost je nejistá. Auta se neprodávají, zato zelí ano. Sice už vyrostlo na jiných polích, ale na odbyt jde pořád dobře.

Zatímco manažeři Hyundai netuší, kolik aut vlastně vyrobí, kolik jich prodají a kolik lidí budou muset propustit, ženy i muži, kteří vždy na podzim šlapou v Nošovicích zelí, se nemusejí bát, že nebude co šlapat.

"Zelí je dobrý obchod. Letos ho máme šest set tun a prodá se všechno," říká předseda zemědělského družstva z Nošovic Jiří Vícha.

Zrálo pod Beskydami, chráněno je Bruselem

Družstvo pěstuje zelí na čtyřiceti hektarech a v igelitových pytlících i větších nádobách se pak prodává v celém Moravskoslezském kraji i mimo jeho hranice.

Nošovické kysané zelí získalo v roce 2007 ochrannou známku Evropské unie, podobně jako třeba sýr Jihočeská Niva, Štramberské uši, Pardubický perník či Hořické trubičky.

"Jeden sud plníme zelím asi tři dny, přitom zelí solíme a pořád ušlapáváme. Zkoušeli jsme to i strojem, ale nebylo to ono," říká šéf družstva Vícha. S kmínem a solí zraje zelí v sudech nejméně šest týdnů.

A co je na něm tak výjimečného, že si zasloužilo ochrannou známku Evropské unie? "Svou výjimečnou chuť získává díky podmínkám, ve kterých ho pěstujeme," vysvětluje předseda.

A právě pole, na kterých družstvo pěstovalo své zelí, se zalíbila korejským manažerům Hyundai. Jiné lokality, například v oblasti Průmyslové zóny Mošnov, odmítali.

Stát i kraj jim vyšel maximálně vstříc, i když to znamenalo zničení výjimečné půdy, která tu vznikala stovky tisíc let. Zaměstnanost, mnohamiliardová investice, to byly argumenty proti všemu.

Pod velkým tlakem museli ustoupit i majitelé pozemků, které si Korejci pro továrnu vybrali. Nejdéle odolávalo právě Zemědělské družstvo vlastníků Nošovice.

Pole jsou daleko a je jich málo

Družstevníci nakonec ustoupili a za pozemky teď dostávají finanční kompenzace. Neznamená to však, že jsou všichni s tím, co se kvůli stavby továrny stalo, smířeni. "Vím, co se teď v Hyundai děje. Raději to nebudu komentovat," říká Jiří Vícha.

V roce 2007 družstvo vyjednalo, že do deseti let postupně obdrží 130 milionů korun. "Bez těchto kompenzací bychom nemohli přežít," tvrdí Vícha.

Družstvo muselo nakoupit jiné pozemky, například v obci Pazderna a Vyšní Lhoty. Stále jich však má asi o dvě stě hektarů méně, než před příchodem Hyundai. Pole jsou dál a někde i méně kvalitní. Výnosy šly dolů, zvýšily se náklady na dopravu.

Tato půda vznikala v Nošovicích stovky tisíc let. Kvůli automobilce ji lidé zlikvidovali během několika týdnů
Tato půda vznikala v Nošovicích stovky tisíc let. Kvůli automobilce ji lidé zlikvidovali během několika týdnů | Foto: Tomáš Netočný

Poté, co přišli Korejci, se rovněž výrazně snížil počet vlastníků družstva. "Museli jsme ty odcházející vyplatit," shrnuje Vícha náklady, které přesun polí znamenal.

Obiloviny a krmení pro zvířata, které si dříve družstevníci zajišťovali sami, musejí z větší části nakupovat. A ceny vzrostly. Oproti tomu klesly ceny mléka, které družstvo produkuje.

Družstvo má asi pět set padesát krav, které si chce udržet. Chlévskou mrvu totiž na poli žádné hnojivo nenahradí.

Stálo to za to? Lidé pochybují

Starosta Nošovic Miroslav Kačmarčík se snaží vše vidět z dobré stránky. "Díky penězům z Hyundai se nám podařilo obec zvelebit. Lidé se s továrnou už většinou smířili," říká starosta Kačmarčík.

"Už od začátku jsme měli o výstavbě automobilky pochybnosti. Jsme malá země na tolik automobilek," říká však místostarosta sousední Dobré Ladislav Žurek.

Před příchodem Hyundai byly Nošovice známy díky pivovaru Radegast a kysanému zelí. Továrna Hyundai měla obec posunout do evropských dimenzí.

Od roku 2006, kdy přišli do Nošovic Korejci, vedou do obce nové silnice, ohromný val chrání obyvatele před pohledem na moderní automobilku. A všichni teď trnou, co s ní bude, i když na ni nevidí.

Lidé z okolí v průmyslové zóně pracují. Jenže začalo propouštění a zaměstnanci Hyundai se o práci bojí.

"Bylo tady krásně. Teď naše okolí vypadá hrozně. Silnice, haly, pustina," říká žena z Nošovic, které redakce Aktuálně.cz slíbila, že zachová její anonymitu. "A k čemu to všechno?" ptá se žena.

 

Právě se děje

Další zprávy