Souboj bank o hangár v Mošnově. Spořitelna chce úpadek

Zuzana Kubátová Zuzana Kubátová
26. 2. 2014 19:30
Týdny doutnající spor mezi spořitelnou a exportní bankou přerůstá v otevřený konflikt.
Mošnovský hangár pro Boeingy 747.
Mošnovský hangár pro Boeingy 747. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Mezi státní Českou exportní bankou a Českou spořitelnou vypukl spor. Důvodem je hrozící bankrot firmy Job Air Technic v Mošnově u Ostravy. V opravně na letadla, jež jako jediná v Česku může přijímat k servisu i obří „Jumbo Jety“ - Boeingy 747, vázne oběma bankám 830 milionů korun na nesplácených půjčkách.

Banky půjčky do Mošnova v roce 2007 poslaly jako partneři – takzvaný bankovní klub. Teď se ale rozcházejí v pohledu na to, jak dluhy řešit. Česká exportní se kloní k tomu, aby klub prodal své pohledávky za Job Air strategickému investorovi. Uchází se o ně tandem české investiční firmy EnCor a globálního gigantu v oboru letecké údržby, skupiny SR Technics Switzerland. EnCor se Švýcary chtějí opravnu převzít, finančně ji posílit a dál rozvíjet. Ze současných 200 zaměstnanců by podle jejich představ měl Job Air vyrůst na víc než dvojnásobnou velikost.

Žádají ale dvouměsíční odklad vyhlášení úpadku Job Airu, aby bylo víc času na jednání s bankami. Ostravský krajský soud se chystá vyhlásit úpadek Job Air ve čtvrtek.

Záhadná spořitelna

Zatímco Česká exportní banka souhlasí s odkladem soudního jednání, Česká spořitelna pro něj nevidí důvod. A prosazuje rychlý bankrot Job Airu. „O investorovi víme, jeho vstup se ale může odehrát i v rámci insolvenčního řízení. To je standardní a transparentní postup. Společnost Job Air už v úpadku je, úpadek je faktický stav dlužníka. Nevidíme důvod, proč souhlasit s odsunem jednání soudu,“ říká mluvčí spořitelny Helena Matuszná.

Pokud ostravský soud ve čtvrtek úpadek vyhlásí, šance na záchranu Job Airu klesnou. Firma totiž už v půli března může přijít o pojistku, bez níž nemůže letadla opravovat. Pojištění se uzavírá vždy na rok a lhůta končí 15. března. „Pojistka se sjednává na londýnském trhu a podílí se na ní 15 pojišťoven. Úpadek pro ně ale bude představovat zvýšené riziko, budou se bát pojistku obnovit,“ říká šéf Job Airu Daniel Barč. Pokud firma přijde o pojistku, ztratí také opravárenské certifikáty. Vniveč by tak přišla i podpora státu, který na rozjezd projektu dal od roku 2008 přes 330 milionů korun.

Osud mošnovské opravny proto hýbe Ostravskem. A pozornost začíná budit i ve vládě. „Hrajeme o dnešních 200 až 250 pracovních míst a špičkovou technologii v regionu ohroženém útlumem hornictví. A také o dalších 200 míst do budoucna, která slibují Švýcaři,“ říká vládní zmocněnec pro Ostravsko a Ústecko Jiří Cienciala, který soudí, že se spořitelna staví ke švýcarskému investorovi zbytečně laxně. „Jejich postoj nechápu,“ dodává.

Pro odklad vyhlášení úpadku je i moravskoslezský hejtman Miroslav Novák. „Soud by měl verdikt odložit, aby banky mohly se švýcarským investorem jednat. Jeho vstup dává jedinou reálnou šanci na záchranu Job Air. Pokud se to teď nepovede, v Moravskoslezském kraji už nikdy žádná opravna velkých letadel nebude,“ prohlásil.

Nad tlakem spořitelny na konkurz Job Airu většina lidí informovaných o případu s údivem kroutí hlavou. Shodují se, že banka riskuje větší ztrátu, než kdyby se pokusila o dohodu s investorem. Její postup ale může mít zcela logické vysvětlení.

Proč Česká spořitelna prosazuje bankrot Job Air? Komu rychlé vyhlášení úpadku vyhovuje? Čtěte více v internetovém Deníku Insider.

 

Právě se děje

Další zprávy