Kam zamíří Amazon? Další místa jdou do boje s časem

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
19. 2. 2014 9:00
Místo Brna může distribuční centrum zamířit do Moravskoslezského kraje.
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Místo Brna, jehož zastupitelé zatím nepodpořili investici společnosti Amazon, mají šanci na vznik distribučního centra další lokality. Zájemci o příchod amerického giganta, od něhož si slibují vznik nových pracovních míst, se proto připomínají se svými nabídkami.

Developer CTP, který má výstavbu distribučního centra na starosti, uvádí jako příklad náhradní vhodné lokality okolí Bratislavy.

"Amazon nyní dostává řadu nabídek ze Slovenska. A okolí Bratislavy skutečně splňuje všechny jeho hlavní požadavky," říká regionální ředitel CTP Tomáš Budař.

Co je pro Amazon hlavní? Lokalita musí být v blízkosti silné dálniční sítě s dobrou dostupností do Německa a dalších zemí. Měla by být také poblíž velkého města, aby dokázalo zajistit dostatek pracovních míst. Další podmínku pak přidává developer - má jít o lokalitu, kde se dá poměrně rychle stavět.

Nejlepší pozici mezi náhradníky z České republiky má - podle zatím neoficiálních informací - Moravskoslezský kraj, hovoří se také o Mostecku.

Právě tyto lokality a navíc ještě Žatecko navrhl Amazonu v rámci jednání i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Mimo hru ale ještě není ani Brno. Jeho zastupitelé by měli v tomto týdnu znovu o projektu hlasovat. Minulý týden odmítli, aby náklady na vybudování nového sjezdu z dálnice hradilo město místo investora.

Podle Mládka je současný postoj zatupitelů hazardem s významnou zahraniční investicí. Připomněl také, že ve hře je vytvoření asi dvou tisíc pracovních pozic.

Sklad už do Vánoc

Na případný výběr nové lokality není příliš času. "Pro investora je klíčové mít sklad hotový vzhledem k distribuci zboží do Vánoc, a proto chce rozhodnutí co nejdříve," vysvětluje mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Loskot.

Na opakovaný nesouhlas z Brna se již připravuje státní agentura na podporu investic CzechInvest. Nyní aktualizuje starší nabídky a přijímá nové. Vše chce z vlastní iniciativy předložit Amazonu a předejít tomu, aby si místo Česka vybral Slovensko.

"Už před rokem jsme na žádost Amazonu připravili nabídku různých lokalit napříč republikou. Z ní mu nejvíce vyhovovaly lokality v Brně a Dobrovízi," připomíná mluvčí CzechInvestu Adéla Tomíčková. "Nyní připravujeme další nabídku, respektive aktualizujeme původní," dodává.

Zájemci se podle ní průběžně hlásili od doby, kdy Amazon svůj záměr zveřejnil, počet zájemců se ale zvýšil před pár dny poté, co Brno investici nepodpořilo. Podle Tomíčkové mají zájem jak kraje a města, tak soukromé subjekty nebo developeři. 

"Děláme maximum pro to, aby investice zůstala v Česku," ubezpečuje Tomíčková.

Výstavbu druhého z plánovaných obřích center Amazonu v Česku už schválili zastupitelé obce Dobrovíz nedaleko Prahy. "Nemyslím si, že by měl případný krach brněnského projektu ohrozit tuto již schválenou část," domnívá se Budař z CTP.

Mošnov, Holešov i karlovarské letiště

Jednou z vhodných lokalit by mohla být podle hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslava Nováka průmyslová zóna v Mošnově. Kraj se s touto nabídkou přihlásil hned poté, co Amazon oznámil svůj záměr ohledně Česka.

"Investor by mohl plně využít potenciálu mošnovského letiště a zázemí, které tam je. Zóna nabízí také napojení na dálnici a od příštího roku na železniční síť," říká Novák. Příchod Amazonu do Moravskoslezského kraje by podle něj mohl přinést až dva tisíce pracovních míst.

Svoji nabídku aktualizoval Zlínský kraj, nabízející průmyslovou zónu Holešov - ambiciózní, ale dosud prakticky stále nevyužitý projekt. Hejtman Stanislav Mišák odhaduje přínos na 1500 pracovních míst.

S nabídkou - alespoň podle hejtmana Oldřicha Bubeníčka - zatím nepřišel Mostecký kraj, přestože podle některých informací patří k možným favoritům. Aktivně se nehlásí ani Olomoucký kraj.

Hned několik lokalit nabízí Karlovarský kraj. "Oslovil jsem dopisem vedení společnosti Amazon Logistic Prague v okamžiku, kdy jsem zaznamenal aktivity týkající se přípravy výstavby distribučních center a další plány této firmy na území České republiky," říká hejtman Josef Novotný.

V úvahu přicházejí plochy v okolí karlovarského letiště nebo v okolí obcí Bochov a Knínice, které jsou přímo určeny k výstavbě průmyslových zón. "Kromě toho je v kraji i řada zainvestovaných průmyslových zón - v Chebu, v okolí Aše, v Novém Sedle a v Ostrově," dodává.

Místa hned u hlavní tuzemské dálnice D1 může nabídnout Kraj Vysočina. Asi čtyři lokality má vytipované také Liberecký kraj. "Již dříve jsme dávali ke zvážení například Ralsko," uvádí hejtman Martin Půta.

Nikdo nebyl proti

Ještě před tím, než dostanou šanci jiné lokality, si zřejmě ještě v tomto týdnu zopakují hlasování o projektu brněnští zastupitelé.

Podle developera CTP, na jehož žádost se druhý pokus uskuteční, by hlasování tentokrát mohlo být úspěšné. Na konci minulého týdne totiž žádný zastupitel nebyl vysloveně proti tomu, aby za sjezd z dálnice odpovídalo město.

"Dostali jsme oficiální výsledky pátečního hlasování, ze kterého je čitelné, že ani jeden zastupitel nebyl proti. Pouze se však někteří z nich zdrželi hlasování či nestiskli tlačítko vůbec. Podle nás je to signálem toho, že neměli dostatek informací o celém projektu a že by tedy stálo za to hlasování co nejdříve zopakovat," říká regionální ředitel firmy CTP Tomáš Budař.

 

Právě se děje

Další zprávy