Chtěl prohnat silnou mobilní trojku. Teď sčítá ztráty

Zuzana Kubátová Jiří Hovorka Zuzana Kubátová, Jiří Hovorka
21. 11. 2013 6:30
Revolution Mobile měla připravené dva partnery, PPF prý rozhodně ne.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

Praha - Čtyřiačtyřicetiletý Tomáš Budník musí pohřbít ambiciózní sen, jemuž věnoval dva roky práce: jeho firma Revolution Mobile neuspěla v pokusu stát se čtvrtým mobilním operátorem v Česku a agresivně rozhýbat zdejší telekomunikační trh.

"Měli jsme příležitost rozjet něco nového, bohužel to nevyšlo. Z výsledku jsme zklamaní," říká Budník v rozhovoru, který poskytl online deníku Aktuálně.cz krátce po skončení aukce Českého telekomunikačního úřadu na nové frekvence pro nejmodernější sítě LTE.

Ještě plně nevyhodnotil, jak výsledek aukce dopadne na jeho podnikání, začíná už ale uvažovat o budoucnosti. Nástupcem jeho Revolution Mobile může být dodavatel technických řešení a softwaru, jež umožní operátorům zvládat kontrolu nad čím dál větším objemem prodávaných dat. Na troskách původního Revolution Mobile tak může vyrůst nový hráč nazvaný třeba Revolution IT.

Finanční ztráta

Budník v rozhovoru pro Aktuálně.cz poprvé vysvětluje, jak chtěl projekt čtvrtého operátora financovat. Ve hře byly velké peníze - deset až dvanáct miliard korun, které by vstup nového hráče na trh stál.

Revolution Mobile je podle něj ve spojení s dvěma partnery, kteří chtějí zůstat v anonymitě. Společně zatím vložili do projektu desítky milionů korun, z nichž chod firmy financovali. Další investoři byli připraveni své peníze do projektu vložit v případě, že Revolution Mobile nové frekvence v aukci vydraží.

"Musím se teď dohodnout s našimi věřiteli, kdo se bude jakým dílem podílet na úhradě provozních peněz," říká šéf Revolution Mobile. Kromě toho má firma u ČTÚ složenou půlmiliardovou aukční jistinu, kterou by měla dostat zpět. Každopádně znamená neúspěch v aukci citelnou finanční ztrátu pro všechny zúčastněné.

Budník kategoricky vylučuje, že za jeho firmou Revolution Mobile ve skutečnosti stojí skupina PPF, jak se na trhu spekuluje. Mělo by to logiku - Budník do letošního léta pracoval pro PPF, právě pro ni zprvu chystal projekt čtvrtého operátora a v jejích barvách se účastnil první, v srpnu zrušené kmitočtové aukce. Teprve v září firmu Revolution Mobile od PPF odkoupil a do nové soutěže šel na vlastní pěst, se zmíněnými dvěma partnery za zády.

Podle Budníka se PPF na financování jeho soukromého projektu nepodílela a mezi jeho partnery nijak nefiguruje. "S PPF nemáme nic společného, jen máme z historických důvodů své firemní účty v jejich PPF Bance, nic víc," ujišťuje. Spojení s PPF by znamenalo porušení podmínek aukce, pro Revolution Mobile by to znamenalo riziko vyloučení ze soutěže, skupině PPF by to zase mohlo zkomplikovat plán převzetí Telefóniky, na němž se se španělskými majiteli dohodla počátkem listopadu. „I proto právě PPF tlačila na to, abychom se od ní co nejrychleji odstřihli a odstěhovali se z její centrály v Dejvicích," líčí Budník.

Včera ráno o důsledcích porážky v aukci informoval dvacítku svých zaměstnanců. „Sdělil jsem jim, že na konci listopadu skončí. Neznamená to, že tím končí celá firma: musíme vypořádat naše závazky, uzavřít účetní rok, dohodnout se s věřiteli," říká.

Nové technické nástroje

Své letité zkušenosti z telekomunikací chce Budník využít v dalším podnikání. V branži se pohybuje dlouho, prošel vedením firem INEC, Český Telecom, GTS, byl generálním ředitelem firmy MobilKom, jež provozovala síť U:fon. Teď zvažuje, že se pustí do vývoje nástrojů, jež umožní operátorům zvládat kontrolu nad obrovskými balíky přenášených dat. Obor se prudce mění a to si žádá nové technologie.

„Budoucnost telekomunikačního trhu je v prodeji dat. V Česku je průměrná spotřeba dat na SIM kartu asi 0,6 GB, v Rakousku už to je asi 2,5 GB, v Koreji ale už asi 25 GB. Tímto směrem nyní trh půjde. Operátoři se na to musí připravit a budou potřebovat spoustu nových technických řešení, aby tuto změnu zvládli. Tady vidím naši roli," vysvětluje.

Virtuálové jdou do rizika

Další neúspěšný účastník aukce - skupina KKCG, která z klání o nové frekvence rovněž odešla s prázdnou - spouští alespoň vlastního virtuálního operátora. Touto cestou Budník vyrazit nechce, považuje ji za příliš nejistou. Pro nové operátory už podle něj není na trhu místo, navíc podmínky pořád do značné míry diktuje silná operátorská trojka.

"Na trhu není místo pro firmy, které buď nemají silnou značku jako Sazka, nebo významnou vlastní zákaznickou bázi - jako třeba ČEZ," tvrdí Budník. Navíc jde podle něj o nejistý byznys, protože nikdo neví, zda jeho ceny nepodstřelí vlastním konceptem někdo z trojky Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Při přípravách na roli čtvrtého operátora se Revolution Mobile hodně zabýval praktickými otázkami prodeje hlasových i datových služeb a velké šance vidí ve vývoji nových technologií. „Máme teď spoustu hotových konceptů a modelů, které směřují do oblasti IT, do oblasti zákaznické péče. Typově se to týká třeba účtování spotřebovaných jednotek - hlasu či dat - v reálném čase, které by bylo k dispozici zákazníkům. Prostě technologická změna s sebou nese potřebu nových technických řešení, nového softwaru. Což jsou věci, které jsme teď rok a půl řešili, a já bych to nyní rád zúročil v nějakých aktivitách s operátory ve střední Evropě," říká.

Z Revolution Mobile by se tak mohl stát dodavatel softwaru nejen pro velké české hráče. "Ale jsme zatím ve stadiu úvah, nic není rozhodnuto," zdůrazňuje Budník.

 

Právě se děje

Další zprávy