Plzeňští bratři chtějí trumfnout McDonald´s

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
29. 10. 2013 15:15
Ze současných šestnácti kaváren chce CrossCafé vybudovat největší síť v Česku.
Foto: Aktuálně.cz

Praha -Největší tuzemský fastfoodový řetězec McDonald´s plánuje v Česku nadále expandovat. Firma na českém trhu sází na kombinaci svých stávajících restaurací s kavárnami.

Na záda jí ale dýchá plzeňský koncept kaváren CrossCafé. Ten se chce totiž do pěti let stát největším gastronomickým řetězcem.

McDonald´s má v Česku zatím 91 poboček. Více než polovina restaurací je doplněna o kavárny McCafé. A jejich počet má nadále růst.

"Jen v letošním roce chceme otevřít dvě nové malé provozovny. Obecně chceme každý rok otevírat čtyři až pět restaurací," říká tisková mluvčí McDonald´s ČR Drahomíra Jiráková.

V Česku McDonald´s ročně utrží zhruba čtyři miliardy korun, což je zhruba 2,7 procenta tržeb, které skupina celosvětově vykázala za první tři čtvrtiny roku 2013. Celkové tržby v tomto období vzrostly o více než dvě procenta na 7,32 miliardy dolarů, tedy na 144,3 miliardy korun.

Celosvětový zisk za tři čtvrtletí roku 2013 pak rostl o čtyři procenta na 1,52 miliardy dolarů, což v přepočtu představuje téměř 30 miliard korun.

Podle analytiků firmě v masivnější expanzi brání skutečnost, že již dlouho nepřišla s nějakou výraznou novinkou. To však neplatí pro tuzemský trh, kde je stále velký prostor pro otevírání restaurací v kombinaci s kavárnami McCafé.


McDonald´s chtějí předhonit Plzeňané

Toho, že Češi slyší na dobrou kávu, využili plzeňští bratři Jansové, když v roce 2007 otevřeli v Plzni první pobočku CrossCafé. Nyní mají smělé plány. Ze současných šestnácti kaváren chtějí vybudovat největší síť v Česku.

"Náš plán je být nejpočetnější gastronomický řetězec v Česku, a to do pěti let," říká spolumajitel konceptu kaváren CrossCafé Martin Lomický. Loni tržby jeho firmy vystoupaly meziročně o čtvrtinu (26 %) na 91 milionů korun.

Jako velkou výhodu oproti konkurenci vidí majitelé konceptu český původ CrossCafe. To znamená, že firma může podstatně rychleji reagovat na konkrétní okolí jednotlivých kaváren.

CrossCafe také není nuceno dovážet zahraniční výrobky nebo udržovat ceny určené zahraničním vlastníkem. To mu umožňuje prodávat kávu levněji než ostatní konkurenti.

Koncept se pomalu rozrůstá kromě Prahy a Plzně také do dalších krajských měst. Například právě dnes byla otevřena již druhá pobočka v Hradci Králové.

Půjdou do boje i další?

Přímá konkurence McDonaldu, fastfoodový řetězec KFC, za americkým prodejcem hamburgerů zaostává asi o třicet poboček.

"U Čechů je také velmi populární. Nemůže se ale zatím rovnat stovce provozoven McDonald´s, z nichž většina je v rukách franšízantů. Možná právě proto je jejich rozvoj pomalejší," vysvětluje Barbora Štanglová z poradenské společnosti Profit systém franchise services.

Podle mediální zástupkyně KFC Kláry Horové přibudou ještě do konce letošního roku v Česku tři nové restaurace KFC. "Expanze bude v následujícím roce pokračovat, detaily bychom však neradi sdělovali," říká Horová.

Jídla není nikdy dost

O tom, že český trh je pro firmy z oblasti gastronomie stále zajímavý, svědčí také růstové plány dalších společností. Například síť pekáren Paneria má za cíl provozovat v Česku během několika let 150 poboček.

"V současné době máme šedesát devět poboček pod značkou Paneria. Třicet čtyři kamenných provozoven a zbylé fungují na principu pultového prodeje v Kauflandech a Bauhausech," představuje aktuální počet provozoven marketingová manažerka společnosti Eureca Shops, která většinu poboček provozuje, Klára Beránková.

Jen v letošním roce by se měl počet Panerií rozšířit o čtyři provozovny.

Ještě více poboček má mezi gastro franšízami původem maďarská pekárna Fornetti. Zatím tu provozuje asi 200 poboček a do dvou let se plánuje přiblížit třem stovkám. Otevřít chce až 60 nových obchodů.

Plány na expanzi představil také původně americký koncept prodejen čerstvých sendvičů Subway. Ten v Česku v současné době provozuje třináct franšízových restaurací, včetně nově otevřené pobočky v Olomouci.

"V expanzi hodláme pokračovat, vidíme zde jasný potenciál. Nadále nás budou zajímat kromě krajských i okresní města a další lokality. Například v Opavě právě vybíráme zájemce o licenci do provozovny v prestižním obchodním domě Breda & Weinstein. Stejným způsobem se chystáme otevřít restauraci v outletovém obchodním centru Freeport v Hatích u Znojma," odhaluje plány manažer rozvoje sítě Subway Martin Princ.

V horizontu jednoho roku by se měl počet restaurací Subway přehoupnout přes dvacítku.

Expanzi chystá také česká síť bageterií Bageterie Boulevard. Ta v Česku během dvou let otevřela 18 provozoven. "Předpokládáme, že jen v příštím roce otevřeme další čtyři," informuje franšízová manažerka Markéta Krejčíková.

Nově: Preclíky a cheescaky

Místo na českém trhu si mezi konkurencí chtějí vybudovat také úplně nové koncepty. Z oblasti gastronomie jde například o dvě americké pekárenské společnosti Great American Cookies a Pretzelmaker. Ty v Česku v současné době hledají hlavního provozovatele master franšízy.

Konkrétní představy o chystaném počtu provozoven firmy zatím nezveřejnily. Vše bude podle nich záležet na dohodě s master franšízantem.

Vstup na český trh v nedávné době oznámila také australská společnost The Cheesecake Shop, která je specialistou na výrobu dortů.

"V současné době provozuje 198 obchodů, které dosahují ročních tržeb 1,8 miliardy korun a ročně prodají přes čtyři miliony dortů. V České republice hledá master franchisanta pro rozvoj tohoto úspěšného konceptu," přibližuje firmu výkonná manažerka České asociace franchisingu Petra Ritschelová.

Nejvíc je drogerií

Úplně nejpočetnějším zahraničním řetězcem, který se na tuzemském trhu rozšiřuje prostřednictvím franšízy, je síť drogerií Teta. Ke konci loňského roku držela podle posledních srovnávacích údajů společnosti PROFIT systém na franšízovém trhu s 470 pobočkami téměř devítiprocentní podíl.

Druhým nejpočetnějším franšízovým řetězcem jsou původem japonské hudební školy Yamaha. Počet franšízových poboček loni činil 329, zatímco vlastní pobočky zde firma provozovala pouze tři.

Třetí pozice pak patří s 290 franšízami a jednou vlastní pobočkou společnost Jumping, která do Česka přinesla cvičební program využívající malé trampolíny.

Naopak zatím nejúspěšnější českou franšízovou sítí, která se prosadila v zahraničí, je Botanicus, producent a prodejce přírodní kosmetiky a potravin. Ten má za hranicemi 56 poboček. Franšízanty má například v Číně, Rusku nebo USA.

Své místo si v zahraničí našel také český výrobce sportovního oblečení ENVY. Mimo Česko, kde má 25 prodejen, provozuje 36 poboček.

Úspěch má například také síť Dobrých čajoven nebo výrobce outdoorových oděvů Bushman.

 

Právě se děje

Další zprávy