Lidé nekupují televize, největšímu řetězci klesl zisk

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
8. 8. 2013 11:25
Síť obchodů Euronics loni snížila zisk na 4,9 milionu korun, tržby mírně rostou
Foto: Euronics

Praha - Nízká poptávka zákazníků zejména po spotřební elektronice a výrazný propad cen, které už třetí rok sužují tuzemské prodejce v oboru, neušetřily ani síť Euronics. Ta je se zhruba 150 kamennými prodejnami početně největší v Česku.

Její čistý zisk loni klesl z 13,25 milionu na 4,9 milionu korun. Vyplývá to z účetní závěrky společnosti.

Lépe si Euronics vedl v oblasti tržeb. Ty se loni nepatrně snížily pod 2 miliardy korun. V souhrnu za všechny vlastní i přidružené prodejny, které společnost Euronics zaštiťuje, pak tržby vzrostly o jedno procento na 3,45 miliardy korun.

Euronics má v současné době po České republice celkem 150 obchodů. Ty zahrnují jak vlastní prodejny, tak partnerské obchody, které mají vlastní účetnictví a zpravidla zatím vystupují pod vlastními názvy. Nyní skupina pracuje na unifikaci obchodů, všechny by tak měly nově nést název Euronics.  

Celá skupina Euronics zaměstnává 650 lidí. Spoluzakladatelem a hlavním akcionářem Euronicsu je zlínská společnost HP Tronic. Euronics disponuje třemi vlastními sklady a autodopravou. Od roku 2012 provozuje i internetový obchod. 

Ostatní velké řetězce s elektronikou zatím konečná čísla za rok 2012 nesdělily. Poslední údaje za fiskální rok, končící dubnem loňského roku, hovořily u společnosti Datart o ztrátě ve výši 12,9 milionu a tržbách ve výši 4,73 miliardy korun. Naopak Electro World se ve stejném období dostal ze ztrát a dosáhl zisku 272 milionů korun při tržbách 3,5 miliardy korun.

Chytré mobily nepomohly

„Největším problémem je spotřební elektronika, kde klesají prodeje hlavní kategorie, tedy televizorů," komentuje situaci na trhu výkonný ředitel Euronicsu David Beneš.

Naopak meziročnímu nárůstu se těšil segment IT a telekomunikací, zejména díky smartphonům. Ale vzhledem k tomu, že klesá i zájem o domácí spotřebiče, nedokázaly ani chytré telefony zabránit celkovému poklesu trhu. "Celý segment elektrospotřebičů tak loni firmám na tržbách ubral sedm miliard korun," říká Beneš.

To, že je současná situace na trhu s technickým zbožím velmi obtížná, potvrzují i konkurenti.

„Trh spotřební elektroniky klesá již několik let a je stále těžší obstát," reaguje na dotaz online deníku Aktuálně.cz mluvčí společnosti Datart Jana Choroušová.

„Aktuální období naznačuje, že by mohlo dojít ke stabilizaci," věří však generální ředitel společnosti Electro World Ján Gažovský. Jeho slova potvrzují i údaje společnosti GfK, podle nichž segment technického zboží v prvním čtvrtletí vzrostl o jedno procento.

Aby prodejci obstáli, musí podle svých představitelů precizně kontrolovat náklady a zákazníky lákat na co možná nejkvalitnější služby.

Televize vzaly trhu tři miliardy

Jedním z hlavních viníků krize prodejců elektroniky je slabá poptávka zákazníků po televizích. „Ty totiž tvoří zhruba osmdesát procent celého segmentu spotřební elektroniky," vysvětluje ředitel Euronicsu Beneš. Celý segment se co do podílu na celkových tržbách dostal ještě pod kategorii domácích spotřebičů.

Nasycení domácností plochými televizory tak jen v loňském roce celý trh připravilo o 3,3 miliardy korun.

„Stejně tak poptávka po noteboocích zaznamenala veliký pokles a celou kategorii IT stáhla dolů, o více než tři miliardy. Ani dynamicky rostoucí kategorie tabletů nedokázala příliš zvrátit tento negativní trend," dodává Beneš.

„Celý trh s technickým spotřebním  zbožím v porovnání s rokem předchozím propadl o deset procent, což z hlediska obratu představuje opravdu zhruba sedm miliard korun," potvrzuje ředitel divize Consumer Choices společnosti GfK Zdeněk Bárta.

Kdo bude následovat Electrocity?

Současná situace podle Davida Beneše ohrožuje všechny hráče na trhu. „Do problémů se mohou snadno dostat i české firmy. Zahraniční mohou mít navíc jak negativní, tak i pozitivní dopad z ostatních trhů," říká Beneš.

Podle jeho mínění nebude chtít žádná firma dlouhodobě realizovat případnou ztrátu. Může se tedy i stát, že někteří hráči „vyklidí pozice" velice rychle. „Vzpomeňme před lety významný řetězec Electrocity," připomíná Beneš.

Možnost konsolidace trhu připouští i šéf diskontní sítě Okay Jindřich Životský. Jako možné dlouhodobé řešení vidí prodejci elektra zkvalitnění služeb v místě prodeje, ať už se jedná o proškolení personálu, tak o doplňkové služby.

„Naším cílem je nabízet zákazníkovi řešení jeho momentální situace, jeho potřeb a zlehčovat mu život. S tím je spojen výběr správných výrobků za výhodné ceny, prodejní služby jako splátky, dovoz spotřebiče, jeho zprovoznění i poprodejní služby jako záruka zapůjčení spotřebiče při reklamaci, záruka náhodného poškození nebo prodloužená záruka," vypočítává ředitel Euronicsu Beneš.

Cestou větší flexibility z pohledu služeb zákazníkům jde i Datart. „Nabízíme svým zákazníkům zcela unikátní mix při rozhodování, zda nakupovat na internetu, nebo v kamenných prodejnách. Mnoho zákazníků, kteří si objednali zboží na internetu, využívá této výhody a vyzvedává si svoje objednávky na jedné ze čtyřiceti čtyř prodejen v České a Slovenské republice, kde zároveň využívají i nadstandardní servis našeho školeného personálu," vysvětluje Jana Choroušová. 

„V posledních letech hodně investujeme nejenom do modernizace prodejen a vzdělávání našich zaměstnanců, ale také do rozvoje opravdu multikanálového způsobu prodeje," jde podle Jána Gažovského stejnou cestou i Electro World.

Vyjít zákazníkovi co nejvíc vstříc se snaží také Okay. Krizové období chce přečkat ale i dalšími činnostmi, jako je provozování sítě malých obchodů s potravinami nebo prodejen nábytku Jena.

Novinky od Applu: Podívejte se, co chystá pro letošní rok:

 

Právě se děje

Další zprávy