Do Česka míří třetí největší síť kaváren Coffee Bean

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
23. 3. 2013 9:00
Vedle milovníků kávy chce firma přilákat také zákazníky, kteří preferují čaj
První evropská kavárna Coffee Bean v Kolíně nad Rýnem
První evropská kavárna Coffee Bean v Kolíně nad Rýnem | Foto: Coffee Bean

Praha - Na český trh míří třetí největší světová síť kaváren The Coffee Bean & Tea Leaf z Kalifornie. V nejbližších dvou až čtyřech letech chce v tuzemsku formou franšíz otevřít až dvacet kaváren. S dalšími osmi pak počítá na Slovensku.

Záměr uspět v Česku a na Slovensku oznámil viceprezident sítě Bob Kaufman na konci loňského roku. Nyní zde firma prostřednictvím společnosti Avex systems hledá vhodné partnery pro provozování jednotlivých poboček.

Jako nejvhodnější variantu pro vstup na tuzemský trh vidí Coffee Bean systém franšízové či master-franšízové spolupráce. Přímo vlastní kavárny v této fázi zatím neplánuje, i když to není v budoucnu vyloučeno.

„V současné době máme asi deset zájemců o individuální franšízy a dva zájemce o master-franšízu," řekl online deníku Aktuálně.cz jednatel Avex systems Aleš Tulpa.

Vstup společnosti do České republiky a na Slovensko je součástí plánu Coffee Bean & Tea Leaf uspět také na evropském trhu, kde dosud prakticky nepůsobila.

Průkopníkem této expanze se stal Kolín nad Rýnem, kde byla v pondělí 18. března otevřena vůbec první kavárna Coffee Bean v Evropě. Dalšími evropskými lokalitami, kam chce firma prostřednictvím franšíz vstoupit, jsou pak například Rakousko, Švýcarsko, Velká Británie nebo Polsko.

Vedle milovníků kávy chce firma přilákat také zákazníky, kteří preferují čaj. Coffee Bean slibuje i v této oblasti širokou nabídku.

Historie Coffee Bean & Tea Leaf v USA sahá do roku 1963, kdy její zakladatelé otevřeli první obchod s kávou v jižní Kalifornii. Po roce 1980 se koncept změnil na kombinaci prodejen a kaváren. S expanzí na jiné kontinenty začal řetězec v roce 1996, kdy otevřel svou první franšízovou kavárnu v Singapuru.

V současné době má Coffee Bean přes 900 převážně franšízových provozoven ve 23 zemích světa. Vedle USA působí například v Malajsii, Austrálii, Číně, Egyptě, Indii, Saúdské Arábii, Spojených arabských emirátech, Kuvajtu, Mexiku, Číně nebo Vietnamu.

Uspějí na českém trhu?

Na českém trhu působí už několik větších řetězců. Některé firmy, například Coffeeshop Company, však ruší vybrané pobočky. Coffee & Co míří dokonce do konkurzu. "Dobře se nedaří ani indické firmě Coffee Day Emporio, které patrně nezbude nic jiného než přejít na franšízový systém," připomíná ředitel Českého institutu pro franchising Jaroslav Tamchyna.

"Problém je zejména v tom, že řada kavárenských řetězců kopíruje Starbucks a nepřináší nic nového. Šanci na úspěch tak mají firmy, které na trh přijdou s novým konceptem," říká Tamchyna.

Jednou z firem, které by v tomto ohledu mohly uspět, je podle něj česká síť kaváren CrossCafe, za kterou stojí plzeňští bratři Janákové. Ti si podobný styl podnikání vyzkoušeli již před lety na franšíze restaurace Potrefená Husa.

Káva z kelímku i do menších měst

Původem plzeňská síť kaváren CrossCafe má nyní 13 poboček - sedm v Plzni a šest v Praze. Loňské tržby dosáhly 91 milionů korun. V letošním roce připravuje CrossCafe expanzi do Hradce Králové, kde je v současné době ve výstavbě jedna kavárna a další dvě v plánu. Přibude také minimálně jedna kavárna v Praze a v Plzni. K expanzi hodlá společnost využít také systém franšíz.

„V nejbližší době bychom se chtěli zaměřit na krajská města. Pokud se bude dařit, chceme ovládnout také okresní města," říká jeden z majitelů sítě Jan Janák. Cílem je podle něj stát se do pěti let nejpočetnějším gastronomickým řetězcem v Česku.

„Naší velikou výhodou je český původ. To znamená, že můžeme podstatně rychleji reagovat na konkrétní okolí jednotlivých kaváren," vysvětluje Janák. Firma také není nucena dovážet zahraniční výrobky nebo udržovat ceny určené zahraničním vlastníkem. "CrossCafe tedy díky tomu může ostatním kavárnám konkurovat cenovou nabídkou," říká Janák.

Na českém trhu by mohla najít uplatnění také začínající slovenská síť kaváren Shtoor, spojená s knihkupectvím. „Pro český trh by ale musela mít vlastní koncept a nést nový název, například Čapek," myslí si Tamchyna.

O návrat do Česka usiluje australský kavárenský řetězec Gloria Jean´s Coffees. Firma, která loni v létě musela kvůli krachu svého tuzemského franšízanta, firmy H.A.M. Gastro Czech, opustit trh, v současné době hledá nového franšízového partnera.

McCafé se blíží padesátce

Největší síť kaváren v Česku v současné době provozuje McDonald´s. K dosavadním 41 pobočkám McCafé mají letos přibýt další čtyři. Firmě roste každým rokem podíl tržeb z kaváren. Zatímco v roce 2011 se na celkových tržbách McDonald´s podílely 5,75 procenta, v loňském roce už šlo o 8,68 procenta, říká mluvčí společnosti McDonald´s v Česku Drahomíra Jiráková.

Rozšířit stávající počet 32 poboček plánuje také druhý největší provozovatel kaváren v Česku, společnost Tchibo. „Budeme otevírat další pobočky. Zatím ale nemohu říci, v jakých lokalitách ani kolik jich bude. Naše volba vždy záleží na okolnostech a podmínkách dané lokality," dodává bez bližších podrobností tisková mluvčí Eva Kotýnková.

Třetím největším hráčem co do počtu provozoven je síť Costa Coffee, která má v tuzemsku 25 poboček - vedle Prahy například i v Teplicích, Ostravě nebo Plzni. Letos plánuje otevřít dalších až pět nových kaváren, přičemž toto tempo si firma plánuje udržet i v příštích letech.

Pozadu nechce zůstat ani světový průkopník koncepce takzvaných kelímkových kaváren Starbucks. „V České republice v současné době provozujeme 14 kaváren a v tomto roce plánujeme otevírat další, a to v Praze a na Moravě," upřesňuje regionální ředitel provozu Starbucks za Českou republiku a jižní Polsko Brian Aherne.

Češi si na kávu do ruky rychle zvykají

Podle zkušeností zástupců kavárenských řetězců je vidět, že Češi kávu milují a jejich vášeň v tomto ohledu roste. Přestože byla Česká republika ještě před několika lety v konzumaci kávy pozadu za západní Evropou, v poslední době se znalosti i zájem zákazníků zvyšují. Roste tak skupina těch, kteří jsou ochotni si za kvalitu připlatit. Kvalitou je míněn jak původ kávy, tak způsob přípravy pomocí různých presovačů a kapslových systémů nebo profesionální příprava.

Spotřeba kávy v České republice roste. Podle údajů společnosti Starbucks se zde spotřebují zhruba čtyři kilogramy kávy na hlavu. "Česká republika je tak na 29. pozici v celosvětovém žebříčku," říká Brian Aherne. Podle něj jsou na tom tuzemští spotřebitelé lépe než například Velká Británie. Česká čísla se pak blíží statistikám USA, kde na člověka připadá 4,2 kilogramu kávy.

Světová spotřeba kávy podle Mezinárodní organizace pro kávu za posledních 10 let kontinuálně roste. V obchodním roce 2011/2012 dosáhla úrovně 138,5 milionu pytlů, přičemž jeden pytel představuje zhruba 60 kilogramů. Ceny kávy v tomto období mírně klesly, když dosáhly 231,24 centu na jednu libru. Organizace očekává, že by se měla světová spotřeba do roku 2020 zvýšit na více než 160 milionů pytlů ročně.

 

Právě se děje

Další zprávy