Automobilovou krizi vyhráli výrobci luxusních značek

Radek Pecák Radek Pecák
14. 1. 2013 9:00
Rolls-Royce vloni prodal nejvíce aut v celé své historii
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Rolls-Royce

Praha - Současná krize v automobilovém průmyslu ještě zdaleka nekončí. Už nyní je ale možné říci, že vítězně z ní vyjdou zcela jiné značky než z té minulé.

Zatímco v krizi před třemi lety posílili svoji pozici výrobci levných automobilů, nyní naopak stoupají v žebříčcích prodejů ti nejdražší. V jejich autosalonech jen stěží najdete vůz, který by stál výrazně méně než milion korun.

Ukazují to hospodářské výsledky tří nejvýznamnějších výrobců této kategorie vozů, tedy německých značek Audi, BMW a Mercedes-Benz.

Audi a BMW rostou o víc než desetinu

Stále je největším producentem luxusních aut na světě automobilka BMW, i když se ji o tento post snaží oba konkurenti usilovně připravit. V loňském roce zvýšila prodej o 10,6 procenta na rekordních 1,845 milionu vozů. S růstem počítá také letos.

"Do nového roku jsme vstoupili s příznivým trendem a navzdory přetrvávajícím problémům na některých trzích hodláme v roce 2013 dosáhnout dalšího rekordního prodeje," říká šéf prodeje a marketingu BMW Ian Robertson.

Firma čeká, že hranici dvou milionů prodaných vozů překoná v roce 2016. Již v loňském březnu tento odhad urychlila o čtyři roky oproti původním předpokladům.

BMW vlastní i tu úplně nejluxusnější značku - britskou Rolls-Royce. Také té se vloni podařilo prodat nejvíce aut v celé historii - 3575. Je to sice jen o jedno procento více než v roce 2011, ale rekord padl...

Audi pak v roce 2012 po celém světě prodalo 1 455 100 vozů, což je meziroční nárůst o 11,7 procenta.

Podívejte se: Muzeum Mercedes-Benz mapuje historii 126 let značky

Výhodou těchto značek je, že své bohaté zákazníky nemusí shánět jen v Evropě, kde mají hlavní výrobní závody,  ale prakticky po celém světě. Přitom na většině kontinentů, na rozdíl od Evropy, krize již není.

Výrazně roste odbyt automobilů v USA a v Rusku. Stálý, i když již mírnější růst je patrný v Číně. Minimálně na jednom nebo několika rozvíjejících se trzích se přitom daří každé z těchto značek. Audi těží ze zájmu po jeho automobilech v Číně, Rusku, vozy se čtyřmi propojenými kruhy se více kupují i v USA. BMW také oslovilo zájemce o nová auta v Číně a USA, vozy s třícípou hvězdou se vloni skvěle prodávaly v USA.

V Evropě si ale tak dobře nevedou. BMW dokonce oznámilo, že ruší slevy pro dealery, a vlastně tak rezignovalo na snahu o dosažení co největšího tržního podílu. Německé automobilky totiž často dávají velkým dealerům slevy v hotovosti, takže pak registrují nákup ze strany dealera, nikoli skutečného zákazníka. Tímto způsobem si výrobci (a také jednotlivé národní zastoupení firem) každý měsíc vylepšují data o prodeji.

Na trhu s novými auty v České republice vloni všechny tři značky zaznamenaly nárůst. Na pozici jedničky se po dlouhých letech nadvlády Audi dostalo BMW. Mercedes-Benz sice prodal o téměř 15 procent aut více než v roce 2011 a stáhl tak odstup na Audi a BMW, přesto ale zůstal třetí. 

I další producenti aut pro bohatou klientelu zažili vloni dobrý rok a nepředpokládají, že by letos nastaly zlé časy. Za všechny jmenujme například Ferrari. To sice působí v Itálii, kde si radost z koupě vozu se vzpínajícím se hřebcem dopřálo o dost méně lidí než dříve, ale jinde si milionáři tyto sportovní vozy kupovali o sto šest. Největší nárůsty prodejů byly zaznamenány v USA. V Česku zůstal prodej aut Ferrari stejný jako v roce 2011. 

Francouzi (zatím) Opel nekoupí

Oproti tomu značky, které své vozy vyrábějí a prodávají hlavně v Evropě, vloni živořily a do vyskakování jim rozhodně nebude ani letos. O problémech Opelu, který musí zavírat své nevytížené továrny, slyšel snad již každý.

Na počátku letošního roku se dokonce objevily informace o tom, že francouzská vláda tlačí firmu PSA (tedy společný podnik Peugeot + Citroën), aby Opel od General Motors koupila. Jenže podobným úvahám Američané brzy udělali přítrž, když potvrdili, že Opel na prodej není. Místopředseda GM Steve Girsky dokonce slíbil, že firma bude pokračovat v investicích do aktivit německé divize.

Pro Opel a zřejmě i pro Francouze je to dobrá zpráva. Všechny firmy, jichž by se transakce týkala, jsou totiž v současnosti prodělečné. Pro PSA by bylo velmi problematické peníze na koupi Opelu získat a ještě obtížnější je pak splatit.

Samotný Peugeot již vloni prožil krizový rok. Evropský automobilový výrobce číslo dvě (za Volkswagenem) prodal o pětinu méně vozů než v roce 2011. Celosvětově jich bylo 1,7 milionu, v Evropě klesl prodej pod hranici milionu kusů. Klesl proto i podíl značky na evropském trhu.

I Peugeot sází pro nadcházející období zejména na trhy mimo starý kontinent. Podíl prodejů na trzích mimo Evropu vloni navýšil na 39 procent z 33 předloni. V samotné Číně pak Peugeot dodal zákazníkům meziročně o čtvrtinu více aut.

Nejtěžší rok od začátku 80. let

Orientace na zámořské trhy je podle odborníků na automobilový průmysl v současné době jediná možná. Krize v Evropské unii totiž potrvá minimálně několik prvních měsíců letošního roku. "Jsem přesvědčen o tom, že rok 2013 bude nejtěžším od doby, kdy Řecko vstoupilo do EU (rok 1981), a dokonce ani Volkswagen se nebude usmívat," řekl profesor Ferdinand Dudenhoffer z Centra pro automobilový výzkum na univerzitě Duisburg-Essen.

Po loňském propadu evropského automobilového trhu o necelých osm procent klesnou letos prodeje aut o další více než tři procenta, odhadují odborníci. Letos se tak v Evropě prodá jen zhruba 12 milionů vozů, což je o 3,5 milionu méně než v roce 2005.

Dudenhoffer očekává, že některé automobilky budou letos nuceny požádat o státní pomoc. Prakticky všichni evropští výrobci - s výjimkou Volkswagenu - totiž své hospodaření roku 2012 uzavřou v červených číslech. Ztráty často přesahují sumu miliardu dolarů nebo se k ní blíží. To je případ například evropského Fordu, Opelu a Fiatu. PSA čeká ztrátu téměř dvě miliardy.

Šrotovné nečekejte

Po skončení letošního roku se nedá čekat žádný zásadní obrat k lepšímu, protože šrotovné ani další umělý zásah do konkurenčního prostředí se nikdo nechystá vyhlásit. To nakonec - i když ne pravděpodobně v letošním roce - povede k tomu, že z trhu některá ze zmíněných značek z trhu zmizí nebo se sloučí s jinou, nebo přinejmenším bude nakonec Fiat nucen svoji milovanou, ale prodělečnou Alfu Romeo prodat Volkswagenu.  

Naproti tomu dobrý rok čekají i automobilky s produkty pro masy, které sídlí, vyrábějí i prodávají hlavně mimo Evropu. Tedy i letos bude určitě pokračovat posilování pozic koncernů Hyundai-Kia i Toyota. Stane se tak z podobných důvodů jako u zmíněného luxusního tria Audi, BMW a Mercedes-Benz - tedy proto, že mimo Evropu se žádná krize nekoná.

A co letos čekat u tří velkých automobilových výrobců působících v Česku? Nejspíše žádné velké drama a ani žádné velké oslavy.

Hyundai v Nošovicích již oznámil, že výroba zůstane po celý letošní rok na maximální kapacitě, která byla dosažena i vloni. V kolínské TPCA bude pokračovat toužebné vyhlížení konce krize a nového modelu. Škodovka bude na maximální výrobní kapacitu v nové hale, kde se vyrábí octavie, rapidy a toleda, najíždět pravděpodobně o něco později, než by si finanční bossové koncernu Volkswagen přáli. Tato značka ale přesto nejspíše opět navýší své prodeje díky úspěšnému počínání v Rusku a Číně.

 

Právě se děje

Další zprávy