Generali vs. klienti. Spor o pojištění zájezdů nekončí

ČTK ČTK
22. 3. 2012 10:58
Povinnost vyplatit po krachu cestovní kanceláře sto procent ceny je prý mýtus

Praha - Povinnost pojišťovny vyplatit po krachu cestovní kanceláře jejím klientům sto procent ceny za neuskutečněné zájezdy je mýtus. Novinářům to dnes řekl generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger v souvislosti s CK I. Parkam Holidays, která byla u Generali pojištěná proti úpadku.

Když k němu došlo, pojišťovna jejím klientům vyplatila jen část peněz. Zástupci cestovních kanceláří chtějí po Generali vyplacení plné ceny zájezdů.

Tillinger popřel informace, podle nichž mělo být nedávné odškodnění klientů I. Parkam Holidays ve výši 58 procent investice do jejich zmařené dovolené průlomovým rozhodnutím. Reagoval tak na tvrzení obou českých asociací cestovních kanceláří.

Právní analýza versus praxe

Jediným systémovým řešením, které může lépe ochránit zákazníky cestovek, je podle něj změna novely zákona stanovujícího pojištění cestovních kanceláří.

Podle Asociace cestovních kanceláří ČR musí být klienti cestovních kanceláří chráněni tak, aby v případě jejich krachu dostali svoje peníze zpět v plné výši. Obdobný názor zastává ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož pravomocí cestovní ruch spadá.

Úřad si k této kauze nechal vypracovat odbornou právní analýzu, podle níž pojišťovna pravděpodobně chybně stanovila pojistnou částku a nedostála tím prý své úloze odborného garanta pojistné smlouvy. Konečné slovo v tomto případu ale bude záviset na rozhodnutí soudu.

Od roku 2000 jde podle Tillingera o několikátý případ, kdy turisté nedostali kvůli úpadku cestovních kanceláří zpět všechny své peníze za zaplacené zájezdy, na které nakonec neodjeli.

Kontroly České národní banky prý neshledaly v postupech pojišťovny pochybení. Právě dnes jsou vypláceni klienti CK Vivamonde, která loni skončila v úpadku, a to zhruba 90 procenty sjednaného pojistného limitu.

Podle údajů České asociace pojišťoven (ČAP) řešily pojišťovny od roku 2004 úpadek 26 cestovních kanceláří. U 22 z nich byla škoda již vyplacena, dosud se řeší případy čtyř cestovních kanceláří, které ohlásily úpadek v roce 2011.

"Ve všech případech při odškodnění postupovaly pojišťovny v souladu se zákonem, včetně posledního případu pojišťovny Generali, což potvrdila i právní analýza ČAP," uvedl výkonný ředitel asociace Tomáš Síkora.

V 16 z 22 uzavřených případů proplatily pojišťovny sto procent ceny zaplacených neuskutečněných zájezdů, u zbylých šesti dosáhlo pojistné plnění od sedmi do 98 procent nahlášené škody. Ani v jednom z těchto případů nebylo vyplaceno více, než kolik činil pojistný limit sjednaný cestovní kanceláří.

"Po zvážení všech okolností a na základě nově zjištěných faktů se domníváme, že v případě úpadku cestovní kanceláře I. Parkam Holidays mohlo dojít k naplnění skutkové podstaty trestného činu podvodu, a ve středu jsme proto podali příslušné trestní oznámení," informoval Tillinger.

 

Právě se děje

Další zprávy