Průzkum:Většina menších firem exportuje přes pět let

ČTK ČTK, Věra Tůmová
8. 2. 2012 14:35
Až polovina malých a středních firem vloni zvýšila svůj export. Pětině ale objem klesl
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Jan Langer

Praha - Téměř polovina malých a středních firem zvýšila loni objem svého exportu. Naopak zhruba pětině vývoz poklesl. U zbývajících zůstal na stejné úrovni. Vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP).

Pozitivní informací podle předsedy AMSP Karla Havlíčka je, že 30 procent těchto podniků exportuje mimo evropské země, což je prý důležité vzhledem k tomu, že 80 procent českého vývozu jde do EU. "Znamená to, že se nespoléhají pouze na blízké země, ale rozkládají svá rizika," řekl.

Většina dotázaných zástupců firem exportuje více než pět let. Firmy tedy mají dlouholeté zkušenosti a dostatek času pro expanzi na vzdálenější trhy.

U malých a středních firem, které ještě neexportují mimo evropský kontinent, je pravděpodobnost expanze na vzdálenější trhy nižší. Uvažuje o nich do budoucna pouze 13 procent dalších malých a středních firem, více než polovina jich nechce na vzdálené trhy vůbec.

Podnikatelé chtějí podporu exportu

Jako nejdůležitější institucí v rámci podpory exportu je vnímán CzechTrade, na který by se obrátilo se žádostí o pomoc v této oblasti 31 procent firem. Za ním se s 23 procenty umístilo ministerstvo průmyslu a obchodu.

"Firmy se jasně vyjádřily, že je pro ně CzechTrade čitelný a čitelnější partner než například stát, protože se jedná o odborné diskuse a odbornou podporu, nikoliv jenom deklarativní," řekl ČTK Havlíček.
 
Za dobrý signál pokládá i to, že jsou firmy spokojené se službami České exportní banky a EGAP. Více než tři čtvrtiny exportérů přitom zastávají názor, že by ČEB a EGAP měly zvýhodňovat české exportéry, kteří odebírají své subdodávky od českých výrobců.

Polovina firem vítá státní pomoc při přípravě svého vývozu, když shromažďují informace o cílovém trhu a tvoří svou exportní strategii.

Pro čtvrtinu firem je podpora důležitá v okamžiku vstupu na trh, pro pětinu během rozvoje na trhu a pro pět procent je podpora státu důležitá ve fázi výběru trhu.

O podporu napříč všemi fázemi projevilo zájem 59 procent firem. Podle AMSP je tak patrné, že menší firmy vyžadují spíše služby v oblasti průzkumu trhů, v době přímých obchodů pak již spoléhají sami na sebe.

Podle údajů Českého statistického úřadu zveřejněných v prvním únorovém úterý vzrostl vývoz z České republiky meziročně o 13,2 procenta a dovoz o 5,1 procenta. Obrat zahraničního obchodu stoupl o 596,5 miliardy korun na 5,54 bilionu Kč. Skončil tak přebytkem 191,4 miliardy korun, což je meziročně o 70,2 miliardy korun lepší výsledek.

Průzkum se uskutečnil v lednu, pro AMSP jej provedla agentura Aspectio Research. Zúčastnilo se jej 405 podniků s 10 až 250 zaměstnanci.

 

Právě se děje

Další zprávy