Bance zaplatíte čím dál méně, ukazují čerstvá data

Petr Kučera Petr Kučera
19. 1. 2014 20:00
Po "internetovém klientovi" chtěly banky v průměru 828 korun za rok.
Foto: Jan Langer

Praha - Lidé, kteří ovládají svůj bankovní účet přes internet, loni zaplatili opět nižší poplatky než o rok dříve. Vyplývá to z dat analytické společnosti Scott & Rose, která dlouhodobě sleduje průměrné ceny základních služeb tuzemských bank.

Po modelovém „internetovém klientovi" chtěly banky ke konci loňského prosince poplatky v průměru 878 korun za rok, zatímco o rok dříve to bylo 1131 korun a na konci roku 2011 dokonce 1207 korun.

Tato čísla přihlížejí k podílu bank, takže zejména Česká spořitelna nebo ČSOB mají díky počtu klientů výrazně vyšší váhu než „nízkonákladové" nové banky jako Fio, mBank, Air Bank, Zuno nebo Equa.

Bez zohlednění podílů, tedy s pouhým průměrem poplatků nehledě na velikost banky, platil průměrný „internetový klient" 828 korun ročně, zatímco v roce 2012 to bylo 968 korun, o rok dříve 1074 korun a v roce 2010 ještě 1102 korun.

Rok od roku méně mohou platit také „standardní klienti", kteří s bankou komunikují i jinak než jen elektronicky (jednou za dva měsíce si vyberou hotovost na pobočce, 70 procent těchto klientů preferuje papírové výpisy z účtu a jednou měsíčně si v tuzemsku vyberou z „cizího" bankomatu).

Poplatky u této skupiny klientů však klesají jen tehdy, pokud nezohledňujeme tržní podíl bank. Na konci loňského roku platil modelový "standardní klient" v průměru 1466 korun, předloni 1522 korun, o rok dříve 1604 korun a v roce 2010 ještě 1635 korun.

Po přihlédnutí k váze bank se ale poplatky u „standardního klienta" pohybují v posledních třech letech na prakticky stejné úrovni. Na konci loňského roku dosahovaly 1911 korun, což je shodně jako na konci roku 2012 a o tři koruny více než v roce 2011.

 

Právě se děje

Další zprávy