Ani dTest banky neporazil, spor o poplatky pošle "výš"

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
18. 12. 2013 6:30
dTest s prohrou u soudu počítal, celý spor pošle k Nejvyššímu soudu
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Jaroslav Jiřička

Praha - Časopis dTest se přidal k desítkám klientů bank, kterým pražské soudy zamítly žalobu na protiprávnost poplatku za vedení či správu úvěrového účtu.

Obvodní soud pro Prahu 4 vynesl rozsudek, ve kterém potvrdil, že si konkrétně Česká spořitelna účtuje zmíněný poplatek v souladu se zákonem, na začátku prosince hned na prvním jednání.

"Soudce, který o žalobě rozhodoval, předtím rozhodoval individuální spory klientů spořitelny tak, že žaloby zamítal. Výsledek tohoto jednání nás tedy příliš nepřekvapil," řekl online deníku Aktuálně.cz Miloš Borovička, právník časopisu dTest.

"Je to další z případů, kdy soud ve sporu o bankovní poplatky rozhodl v náš prospěch. K dnešnímu dni evidujeme 56 rozsudků a dvě rozhodnutí od Finančního arbitra v nás prospěch. Jak soud, tak Finanční arbitr potvrdili náš názor, že účtovaní poplatku za správu úvěru je v souladu s platnou legislativou a je součástí úvěrové smlouvy, ve které se obě strany dohodly na daných podmínkách," reagovala na rozsudek za Českou spořitelnu Klára Pačesová z tiskového oddělení.

dTest v žalobě podané už v březnu žaloval Českou spořitelnu, aby se zdržela protiprávního jednání, které podle něj spočívá právě ve sjednávání a vybírání sporného poplatku za vedení úvěrových účtů. "Žalobou jsme se domáhali, aby soud spořitelně poplatky plošně zakázal," vysvětluje Borovička.

Právník dTestu je z rozsudku evidentně zklamaný. "Soudce si potvrdil svoje teze, které vynášel již v rozsudcích individuálních klientů. Nicméně ústní odůvodnění rozsudku bylo velmi stručné. Na písemné vyhotovení čekáme, doufáme, že ho soudce napíše stejně rychle, jako se vypořádal s našimi argumenty, nešetří ironií Borovička.

"Ve stručnosti bych to asi shrnul tak, že soud je názoru, že co klient podepíše, musí plnit," dodává.

dTest míří k Nejvyššímu soudu

Na rozdíl od všech ostatních dosud rozhodnutých sporů dTest nežaloval banku na plnění, a jeho spor tedy není bagatelní. Může se tedy proti rozsudku odvolat. "Plánujeme to udělat," říká Borovička.

Čtěte také: Za službu zdarma chce zaplatit. Klame vás spořitelna? Spor o poplatky vrcholí, míří k Ústavnímu soudu Neplaťte zbytečně bance. Nový přehled účtů bez poplatků

dTest odvolání může začít připravovat až v momentě, kdy bude mít v ruce písemný rozsudek, jeho odvolání pak putuje k Městskému soudu v Praze. Pokud by zástupci spotřebitelského časopisu ani tam neuspěli, jsou odhodláni jít až k nejvyšší možné instanci.

"Počítali jsme s tím, že nám soud nemusí v první instanci vyhovět, a způsob, kterým spor vedeme, nám umožní i případné dovolání k Nejvyššímu soudu, což by vedlo k sjednocení právních názorů," pokračuje Borovička.

Soudy vyšších instancí, a zejména pak Ústavní soud, mají podle něj poslední dobou na problematiku ochrany spotřebitele až diametrálně odlišný názor než okresní a obvodní soudy. "Podobný případ v Německu, kde jsme se inspirovali, také rozhodl až Spolkový soudní dvůr, což je obdoba našeho Nejvyššího soudu," uzavírá právník.

Na Ústavní soud se již v minulém týdnu se stížností obrátila iniciativa Poplatkyzpět.cz. Jednotlivost z celého sporu pak doputovala také k České národní bance, u které právník Petr Němec podal podnět na údajné klamavé obchodní praktiky.

Banky pak nadále trvají na tom, že poplatky účtují v souladu se zákonem a že celý spor je uměle vyvolaný advokáty, kteří podle nich chtěli vydělat v případě vítězných sporů na soudních náhradách.

Podle statistiky České bankovní asociace k 16. prosinci obvodní pražské soudy zatím rozhodly 101 sporů a 99 z toho ve prospěch bank. Finanční arbitr pak rozhodl už dvacet obdobných sporů a klientovi banky dal za pravdu jen v jednom případě.

dTest na začátku roku 2013 podal stejnou žalobu také na Komerční banku. U té zatím podle Borovičky nebylo nařízeno ani jednání.

 

Právě se děje

Další zprávy