Důvěra v českou ekonomiku roste, hlásí statistici

Ekonomika Petr Kučera Ekonomika, Petr Kučera
25. 11. 2013 10:01
Zlepšení přišlo v obou hlavních oblastech - u podniků i u spotřebitelů.
Automobilky táhnou průmysl ke dnu. Snímek z výrobny Honda ve Velké Británii.
Automobilky táhnou průmysl ke dnu. Snímek z výrobny Honda ve Velké Británii. | Foto: Reuters

Praha - Důvěra podnikatelů i spotřebitelů v českou ekonomiku roste už čtvrtý měsíc za sebou. Zjistil to Český statistický úřad, který zkoumá takzvaný souhrnný indikátor důvěry. Oproti údajům o vývoji HDP či maloobchodních tržbách se zaměřuje na očekávání do budoucna.

Souhrnný indikátor důvěry se v listopadu zvýšil na 4,5 bodu, oproti říjnu stoupl o 1,6 bodu. "I když to může vypadat jako na první pohled nepatrná změna, jde o výrazné zlepšení, navíc s potenciálem k dalšímu růstu," říká analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. Meziročně je souhrnný indikátor důvěry vyšší o 9,5 bodu.

Zvýšila se důvěra v průmyslu, naopak klesla ve stavebnictví a mírně i v sektoru služeb. V obchodě se hodnota indikátoru důvěry meziměsíčně nezměnila.

Nejlepší náladu mají průmyslníci

Zlepšení přišlo v obou hlavních oblastech - u podniků i u spotřebitelů. "Největší růst a změna k lepšímu se odehrála v průmyslu, který se dostal se svým saldem do pozitivních čísel. Zlepšení se ukazuje setrvale celý letošní rok," upřesňuje Kozub.

Průzkum podle něj ukazuje, že podniky očekávají mnohem lepší situaci. Ta může pramenit ze dvou věcí - jednak slabší koruna může pomoct v zahraničních zakázkách. Dále pak i oživování v Německu, které je nezávislé na české měnové politice, také hraje důležitou roli a s tím, jak se Německu daří lépe, tak i české firmy mají více zakázek.

"Celková důvěra firem i spotřebitelů se už v české ekonomice vyšplhala na úroveň roku 2011," připomíná analytik ČSOB Petr Dufek. Očekávání však podle něj zůstávají i nadále opatrná a nehýří přehnaným optimismem. Důvěru v ekonomice táhne vzhůru především optimismus průmyslových firem, který těží z oživující se zahraniční poptávky. "Optimismem nehýří obchodníci, kteří nečekají pro nejbližší tři měsíce žádné zlepšení," podotýká.

Jak se projeví krok ČNB?

Podle analytika společnosti Citfin Jiřího Šimka bude důležité, zda se v datech za příští měsíc neobjeví mezi podnikateli a spotřebiteli obavy z návratu recese, neboť poslední data o hrubém domácím produktu výrazně zklamala.

"Mezi spotřebiteli by se navíc mohla objevit reakce na poslední kroky České národní banky, kdy by se mohly objevit obavy ze zdražování, a pokud by se měl potvrdit záměr ČNB, tak by spotřebitelé měli mít v úmyslu méně spořit a více utrácet," dodává Šimek.

Takzvané konjunkturální průzkumy poskytují informace o očekávaných tendencích ve vývoji hlavních oblastí podnikové ekonomiky v nejbližší budoucnosti. Zkoumají například výrobní plány firem, poptávku, a nepřímo tedy i očekávání v oblasti zaměstnanosti. Spotřebitelské průzkumy pak vypovídají o plánovaných nákupech či spoření.

 

Právě se děje

Další zprávy