Burzovní událost roku. Po Facebooku zkusí uspět Twitter

Tereza Holanová Tereza Holanová
7. 11. 2013 5:30
Na rozdíl od Facebooku negeneruje zisk, zvládl ale již mobilní telefony.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

New York - Ve čtvrtek vstoupí na newyorskou burzu další hráč, mikroblogovací síť Twitter. Analytici hovoří o nejvýznamnější primární emisi (IPO) tohoto roku. Zároveň ale upozorňují, že by Twitter mohl dopadnout podobně jako jeho silnější konkurent Facebook. Tedy jako bublina, která praskne.

Samotnou upisovací cenu akcií Twitteru považují odborníci za střízlivou. Jedna má podle prvotních odhadů stát 23 až 25 dolarů. Je tu ale jiný problém. Twitter na rozdíl od Facebooku v posledních třech letech nevykázal zisk.

Za prvních šest měsíců tohoto roku hlásí ztrátu 69,3 milionu dolarů. V roce 2012 tratil 79,4 milionu dolarů, rok předtím to bylo minus 164 milionů dolarů.

Podle Martina Krajhanzla z České spořitelny nebude Twitter o mnoho stabilnější investicí než Facebook, jehož akcie v prvních třech měsících po vstupu na burzu spadly pod 47 procent původní ceny. "Už jen kvůli tomu, že Facebook byl schopen dosahovat zisku," říká.

Optimističtější je třeba Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus. "Existují úspěšné společnosti, které vstupovaly na burzu ve ztrátě. Při nákupu akcie je důležitá budoucnost - Twitter vykazuje výrazný růst tržeb z reklamy. A tato dynamika je jednoznačně pozitivní signál pro budoucí zisky," připomíná.

Nezbytná reklama

Hlavním zdrojem příjmu je podobně jako v případě Facebooku inzerce. V prvním pololetí se reklama podílela na tržbách z 87 procent. Na tu má přitom Twitter kvůli striktně dodržovanému formátu tweetů, které mohou mít nejvýše 140 znaků, podstatně méně prostoru.

Právě to se ale v posledních dnech mění. "Ta spousta zajímavých věcí, o které se dělíte, vypadá s fotkami nebo videy ještě lépe. Což je důvod, proč bude od teď výpis novinek vizuálnější a interaktivnější," uvedl Twitter na svém webu.

Na nástěnce se začaly objevovat fotografie i videa v rozbalené podobě, což narušuje dosavadní podobu "homepage" coby strohého výpisu krátkých zpráv. "Nová" podoba feedu by tedy mohla usnadnit zařazování reklamy přímo do výpisu novinek.

Zatím je ovšem reklama stále ještě skrytější než na Facebooku. Jde například o posty, které se při vyhledávání podle hashtagů (klíčových slov) zobrazují přednostně. Stejně tak si lze zaplatit, aby se daný inzerent objevoval uživatelům v okně "koho sledovat".

"Twitter bude čelit podobné výzvě jako Facebook: nezahltit uživatele reklamou, ale spíše se orientovat na její přesné cílování," komentuje Krajhanzl. Podle Menčíka se to zatím daří i bez "agresivity" Facebooku. V prvním pololetí 2013 Twitter více než zdvojnásobil tržby z reklamy na hodnotu 254 milionů dolarů," komentuje.

Počkáme a uvidíme

Jak uvádí Bloomberg, Twitter již zaujal tolik investorů, že má šanci prodat všechny akcie, které se v rámci první veřejné nabídky objeví. Podle agentury Reuters zatím přehnaný zájem nebyl. "Vzhledem k debaklu Facebooku se mne na to ještě žádný z klientů neptal," tvrdí jeden z brokerů.

"Bez ohledu na zvyk být oslněný většinou věcí, které pocházejí z Wall Street, je pro mě těžké doporučovat společnost, která je vlastně ve ztrátě. Dokud nepřijdou s jasným plánem, jak svůj produkt zpeněžit, tak to vypadá značně rizikově," komentuje finanční poradce Kile Lewis.

Je tedy možné, že po nezdaru Facebooku se investoři rozhodnou chovat ostražitěji a několik dní budou prvně sledovat výsledky, aby zjistili, jak se společnosti na burze daří.

"Dám tomu týden. Pokud bude úspěšný, pořídím si akcie za dvacet milionů dolarů," říká podle Reuters jedna z investorek. Podobného názoru je i ekonom Raiffeisenbank Aleš Michl. "Twitter je lepší než přehled tisku od asistentky. Až to po prvotní euforii spadne, akcie si koupím," tvrdí.

IPO roku, ale menší

Služba, která existuje od roku 2006, má v současnosti přes 215 milionů uživatelů, to znamená ani ne pětinu lidí, co největší sociální síť Facebook. Denně se tu podle informací firmy objevuje více než 500 milionů tweetů.

Ve srovnání s Facebookem, který v květnu 2012 nabídl akcie za 16 miliard dolarů, bude IPO Twitteru také představovat výrazně menší akci.

Pro připomenutí, akcie Facebooku spadly v prvních třech měsících až na 46,6 procenta upisovací ceny, která činila 38 dolarů za kus. Na tu se vrátily až na počátku letošního srpna, tedy více než po roce na burze.

Menčík si myslí, že se Twitter ze zkušenosti Facebooku rozhodně poučil. Navíc připomíná, že na rozdíl od konkurence v době prvotní emise již zvládl přechod uživatelů z počítačů na mobilní telefony.

"Facebook měl při svém IPO podíl tržeb za mobilní reklamu přibližně na 6 procent a investoři byli nuceni budoucí tržby s velkou nejistotou odhadovat. Twitter během roku 2013 generoval 65 procent svých tržeb z mobilních zařízení. Vstup na burzu je tedy spojen s větší mírou jistoty pro investory," vysvětluje.

 

Právě se děje

Další zprávy