Příjmy z reklamy médiím klesají, výjimkou je internet

Ekonomika Ekonomika
25. 7. 2011 14:52
Letos také mírně rostou příjmy z televizní reklamy
Také reklamu na billboardech si firmy zadávaly méně často.
Také reklamu na billboardech si firmy zadávaly méně často. | Foto: Sexistické prasátečko

Praha - O více než pět procent se v letošním prvním pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňska snížily tržby z reklamy u všech typů médií kromě internetu.

Celkový trh činil necelých 25,5 miliardy korun, zatímco vloni to bylo téměř 27 miliard.

Podle údajů firmy Kantar Media pokles v letošním roce postihl zejména reklamu v denících a časopisech, naopak televizní reklama mírně vzrostla.

Kantar Media vychází z oficiálních ceníků za reklamu a nebere v úvahu množstevní slevy ani barterové smlouvy.

Nejhorší dopad je na tisk

Tržby za reklamu vysílanou hlavními televizními stanicemi v první polovině letošního roku vzrostly na 12,656 miliardy korun z 12,462 miliardy Kč o rok dřív. Opačný trend odborníci z Kantar Media zaznamenali u tiskové reklamy, jejíž hodnota se v první polovině letošního roku meziročně snížila o 1,249 miliardy na 10,737 miliardy korun.

Malý pokles zaznamenaly i sítě rozhlasových stanic. Letos do června vykázaly pokles reklamních tržeb na 247,9 milionu korun z loňských 257,1 milionu Kč. V případě ostatních televizních stanic, jako jsou například kabelové televize, letošní reklamní investice klesly o zhruba 113 milionů korun na 128,6 milionu korun.

V prvním polovině letošního roku si pohoršila také tuzemská kina, jejichž odhadované příjmy z reklamy se snížily na 69 milionů korun z 82,5 milionu ve stejném období loňského roku.

Reklamní trh soustavně klesá již třetím rokem

Také za reklamu na bilboardech už firmy tolik neutrácejí. Hodnota venkovní reklamy klesla za prvních šest měsíců letoška na 1,486 miliardy korun z 1,682 miliardy Kč o rok dřív.

Podle údajů Kantar Media letos do června meziročně vzrostly tržby za reklamu vysílanou na obrazovkách například v lékárnách, čerpacích stanicích a prodejnách obchodních řetězců. Těmto reklamním plochám se meziročně zvýšily inzertní příjmy na 29,7 milionu korun z loňských 27,9 milionu korun. Naopak reklama v nákupních prostorech se letos do června meziročně snížila o 15,5 milionu na 121,7 milionu korun.

Snižování výdajů na reklamu v ČR je již trvalejším jevem. Například vloni tržby z reklamy meziročně klesly o 3,2 procenta na 49,6 miliardy z 51,274 miliardy o rok dřív. Zhruba dvouprocentní pokles tuzemský reklamní trh vykázal i v roce 2009, v předchozích letech naopak rostl.

Naproti tomu internetová reklama podle průzkumu agentury Factum Invenio vykazuje v poslední době růst. Výdaje zadavatelů internetové reklamy v hrubých cenách loni v Česku meziročně stouply o 17,5 procenta na 4,24 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy