Šéf Skansky: Jdou po nás, protože nás už nebaví uplácet

Karel Toman
10. 6. 2011 5:30
Skanska se propadla hlouběji než konkurence. Stojí to za to, tvrdí Dan Ťok
"Všecko se to zastaví, a co se s těma lidma bude dít?" ptá se bagrista Roman. Podle něj i jeho kolegů se uzavření rozestavěných dálnic státu nevyplatí, protože propuštění skončí na podpoře. "Zvýší se mandatorní výdaje státu," varoval minulý týden i šéf Metrostavu Pilát. Faktem ale také je, že hodně dělníků na dálnicích je ze zahraničí. Jako tento Slovák.
"Všecko se to zastaví, a co se s těma lidma bude dít?" ptá se bagrista Roman. Podle něj i jeho kolegů se uzavření rozestavěných dálnic státu nevyplatí, protože propuštění skončí na podpoře. "Zvýší se mandatorní výdaje státu," varoval minulý týden i šéf Metrostavu Pilát. Faktem ale také je, že hodně dělníků na dálnicích je ze zahraničí. Jako tento Slovák. | Foto: Karel Toman

Praha - Chtěl by žít ve středověku. Nejlépe v Irsku nebo Řecku. Má rád knihu Pán prstenů nebo sci-fi román Malevil. V porevoluční historii si nejvíce váží prezidenta Havla. Jeho zásadou je, že změny musejí být rychlé a razantní. Nejcennější rada, kterou dostal, naopak zní, že nic se nejí tak horké, jak se uvaří.

Profil generálního ředitel Skansky Dana Ťoka v almanachu 1000 Leaders of the Czech Republic svědčí o tom, že když jednou tento rodák z Uherského Hradiště a milovník vína a golfu dospěje k názoru či rozhodnutí, jen tak se ho nevzdá.

Teď se rozhodl vyhlásit otevřený boj korupci v místních veřejných zakázkách. Podle vládního poradního sboru NERV odteče každoročně na úplatcích až pětina veřejných peněz.

"Věříme, že se prostředí změní v celé společnosti. Nedělám si ale iluze, že to dokáže jedna firma, věřím, že se k nám přidají další, které už to taky nebaví," říká v rozhovoru pro Aktuálně manažer, který i přes mnohamiliardový pokles zakázek způsobený podle něj právě bojem Skansky proti korupci zůstává optimistou. V českém byznysu se totiž podle něj s podobnými iniciativami poslední dobou "roztrhl pytel."

A.cz.: Cítíte ze strany švédského vedení Skansky tlak na vaše odvolání?

Necítím. A překvapuje mě, že se mě na to ptáte. Respektive nepřekvapuje, protože někdo na tomto trhu dlouhodobě spekuluje o tom, že mě odvolají, že jsem tu proto, abych to prodal. Nic takového není pravda. Skanska se rozhodla, že chce na tomto trhu změnit chování a jednat transparentně. A je za to připravena zaplatit nějakou cenu. Tou může být i fakt, že nám dočasně poklesnou zakázky, s těmito problémy se potýkáme. Jde ale i o kombinaci s tím, že na trhu je teď velice špatná situace.

A.cz.: Čísla propadu Skansky jsou ale výrazná. Aktuálně.cz spočítalo, že ve státních zakázkách ke květnu 2011 klesla o osm miliard, během 2,5 let pod oranžovými hejtmany oproti stejnému období pod modrými hejtmany pak o miliardu. Propad byl přitom hlubší než u adekvátně velkých konkurentů. Stojí vám to za to?

Já jsem to takto neanalyzoval. Faktem je, že se ve svém snažení setkáváme s tím, že podmínky naznačují, jako bychom měli být vyloučeni už před užším výběrovým řízením. S oranžovými a modrými hejtmany bych to ale vůbec nespojoval. Chceme se takto chovat vždycky a nechceme být spojováni se žádnou stranou. Může se ale stát, že pokud nepůjde soutěžit veřejné zakázky čistě, půjdeme do soukromého sektoru, který je však zatím velmi slabý.

A.cz.: No právě. Jestli ta nápadná shoda propadu Skansky po výměně vlády a hejtmanů nesvědčí spíš o tom, že všem vadíte stejně bez rozdílu. Připustila to i Transparency International. Čím si to vysvětlujete vy?

Tam, kde soutěžit můžeme a dostaneme se do užšího kola, velmi často vítězíme. Takže to není tím, že nejsme schopni dát konkurenceschopnou nabídku. Nechal bych na okolí, ať si to přeloží samo. Chci ale doufat, že firmy, které chtějí transparentně podnikat, mají v tomto státě šanci i ve veřejných zakázkách.

A.cz.: V posledním průzkumu společnosti CEEC Research buď přímo, nebo mlčením polovina manažerů stavebních firem přiznala, že si jim zadavatelé řekli o úplatek. Pokud je korupce ve veřejné sféře tak rozšířený jev, proč je Skanska jediná, která si na ni stěžuje?

Myslím, že tato situace nevyhovuje většině firem. My jsme ti, kteří se o tom rozhodli mluvit otevřeně, protože si myslíme, že do transparentního podnikání patří i to, že se o těchto věcech bavíme s veřejností i skrze média. Může být, že nám to v tuto chvíli škodí víc, věříme ale, že z dlouhodobého hlediska se to vyplatí jak nám, tak daňovým poplatníkům. Věříme, že se prostředí změní v celé společnosti, nedělám si ale iluze, že to dokáže jedna firma. Věřím, že se k nám přidají také další, které už to taky nebaví.

Text pokračuje pod grafem

A.cz.: Na setkání s novináři jste tento týden zmínil jeden příklad nefér armádní zakázky na rekonstrukci letiště v Čáslavi, na kterou svého času upozornilo Aktuálně.cz. Můžete popsat, k čemu tehdy došlo?

To byl velmi zajímavý případ. Především se nám zdá docela absurdní, že se ze sedmi uchazečů zužuje výběr na pět těch, kteří mají právo podat nabídku. Kdyby to bylo z dvaceti, pochopím to, takto mi to přijde naprosto iracionální. Průběh samotného losování byl od začátku zvláštní. Na stole stála velká dřevěná bedna. Firmy dostaly přidělena čísla, pod kterými budou losovány. Čísla se napsala na papírky a pán, který měl losovat, je vkládal do bedny. Ta bedna byla dost široká a náš zástupce si všiml, že některé lístky jsou dávány na jednu stranu a ostatní na druhou. Zdálo se mu to divné a požádal, jestli by bylo možné bednou zatřepat, aby losování bylo co nejobjektivnější. Tento požadavek byl zamítnut s odůvodněním, kterému jsme nerozuměli: že totiž dno bedny musí zůstat v kontaktu s podložkou. Při losování se tahalo jen z jedné strany bedny a skončilo to tím, že Skanska samozřejmě vybrána nebyla. Proti tomuto losování jsme se odvolali. Antimonopolní úřad nám dal za pravdu a celá soutěž byla zrušena.

Foto: Karel Toman

A.cz.: Sami na podobné podivné praktiky upozorňujete, na druhou stranu manažer chomutovského Ředitelství silnic a dálnic, které zadává státní zakázky i vám, jezdí sportovní oktávií, kterou mu koupila Skanska. To je podle Vás v pořádku?

Tohle je známá mediální kauza bývalého pana ministra Víta Bárty. On ale opomněl říct jednu věc: všechny společnosti, které dostaly zakázky na silnicích, měly podle kontraktu povinnost dát auta jednotlivým ŘSD na zakázky, které se v jejich regionu dělaly. Pro nás byl u auta stanoven jen finanční limit, my jsme jim dali nabídku. To auto bylo řádně fakturováno, a my jsme tak splnili svou smluvní povinnost. Bylo pouze na každém ŘSD, komu to auto dá. Když si zadavatel nechá dodavatelem platit auta, kanceláře nebo počítače, není to podle mého názoru nejlepší věc. Není to ale neobvyklé, děje se to i ve světě. Stačilo by to odbourat tím, že by si to ŘSD platilo samo. Byla z toho kauza, která je podle mého naprosto zbytečná. Způsob, jakým se to bývalý ministr Bárta snažil otočit, že jde o korupci zákazníka dodavatelem, to prostě není pravda.

A.cz.: Když to shrneme, má za sebou Skanska nápadně velký propad veřejných zakázek u státu i na krajích, ustála i "kauzu cedule" a "nepřátelskou mediální kampaň" ministerstva. Těch věcí je nějak podezřele moc. Přece musíte mít vysvětlení, proč po vás jdou?

My to vysvětlení máme a podle argumentů, které jsme dali veřejnosti, si to každý může spočítat.
 

A.cz.: Aktivněji proti korupci Skanska vystupovat nehodlá? Třeba ochranou takzvaných whistleblowerů nebo příspěvky do protikorupčního fondu, který před časem spoluzaložil pivovar Bernard?

Kdo je Dan Ťok

Narozen 4. března 1959 v Uherském Hradišti

Dosavadní kariéra

  • 1983-1993 První Brněnská strojírna, technik a projektový manažer
  • 1993-1996 ředitel divize kotlů v ABB PBS Brno
  • 1996-1999 gen. ředitel ABB Energ. systémy
  • 1999-2003 zemský ředitel Alstom v ČR a SR
  • 2003- předseda představenstva JMP, a. s.
  • 2008 - generální ředitel Skanska CS, a. s.

Já mám pocit, že se s těmi iniciativami v poslední době roztrhl pytel. Je to dobře, jen je potřeba, abychom teď o sobě víc věděli. Naše společnost spolu s americkou obchodní komorou a ostatními obchodními komorami založila Platformu pro transparentní veřejné zakázky, které jsem shodou okolností předsedou. Platforma dala před volbami dohromady všechny politické strany, obchodní i hospodářskou komoru a svaz průmyslu, a sestavila 39 doporučení na změnu zákona o veřejných zakázkách. Politické subjekty před volbami tuto chartu podepsaly a zavázaly se, že jakmile se dostanou do Parlamentu, budou ji prosazovat. Naši zástupci Platformy byli v týmu, který návrh zákona o veřejných zakázkách připravoval. Skanska je taky členem Koalice pro transparentní podnikání, kterou podepsalo asi 40 firem, které se rozhodly zvýšit transparentnost veřejných zakázek víc, než to požaduje zákon. Teď děláme kroky, abychom podobně zaměřené aktivity propojili, abychom o sobě věděli a nepracovali proti sobě.

A.cz.: O vstupu do politiky neuvažujete?

Já sám určitě ne.


 

Právě se děje

Další zprávy