Držte si peněženky, u dveří je podomní prodejce energie

Karel Toman
10. 5. 2011 11:50
Triků, kvůli nimž se může úspora nakonec prodražit, přibývá. Stejně jako napálených
Oprava elektrického vedení ve městě Sendai.
Oprava elektrického vedení ve městě Sendai. | Foto: Reuters

Kroměříž - Dnes už je paní Anně jasné, že udělala chybu. 

V listopadu 2010 změnila dodavatele elektřiny, teď za stolem svého bytu v kroměřížském paneláku bezradně sedí nad rozloženými lejstry a účty.

Se společností České energetické centrum podepsala loni smlouvu, od níž nesmí tři roky odstoupit a podle které se od Nového roku neměly zvyšovat ceny elektřiny. Když jí pak v únoru přišla složenka, neměla tedy důvod ji blíže zkoumat a zaplatila ji.

Nevšimla si ale, co je napsáno na jejím rubu. Nový dodavatel jí tam skoro neformálním tónem sděluje, že proud zdražil "kvůli zákonům pana Zaorálka a Paroubka," (tedy kvůli státem schválené podpoře fotovoltaiky za premiérování Jiřího Paroubka v květnu roku 2005).

Zaplacení složenky se podle smlouvy považuje za souhlas s navýšením ceny, čímž pro paní Annu padl prakticky jediný důvod od ní odstoupit.

Podle zákona je tak vše v pořádku, paní Anna teď však musí zůstat tři roky u dodavatele, kterému momentálně platí víc než svému původnímu dodavateli, E.on.

"Říkal jsem jí, ať to nepodepisuje, ale nedala si říct," zlobí se na ni její manžel.

„České Energetické Centrum nabízí podepsání smlouvy na dobu určitou, zde tři roky, v níž garantuje dodávku elektřiny za nižší cenu než dominantní dodavatel v regionu, v tomto případě E.on," tvrdí ředitel Českého energetického centra René Grebeň, který také trvá na tom že paní Anna od smlouvy odstoupit může.

"Úspora na jednu MWh závisí na používané sazbě, u nejčetnější sazby mezi domácnostmi D02d činí rozdíl oproti E.ON 89 Kč, oproti v článku upřednostňovanému ČEZu je rozdíl v ceně dokonce 116 Kč. Tato smlouva garantuje nižší cenu oproti tradičnímu regionálnímu dodavateli, negarantuje tedy to, že se cena nebude měnit.

Změna se často vyplatí, napálených ale přibývá

Podobných komplikovaných příběhů teď v Česku přibývá. Češi totiž mění dodavatele energií rekordním tempem.

Podle expertů se přestupy mnohdy i výrazně vyplatí, firmy i domácnosti mohou oproti stávajícím účtům ušetřit i 10 procent. Podomní prodejci alternativních dodavatelů se ale zároveň mnohdy pohybují na hranici klamavé reklamy a lidé tak přinejmenším nemusí ušetřit tolik, kolik věří.

O spoustě napálených zákazníků přitom už nemluví jenom největší český dodavatel energií ČEZ, u kterého se to dá čekat, protože mu malí dodavatelé masivně přetahují klienty (a na kterého si naopak stěžují malí dodavatelé). Nárůst drobných triků a podvodů potvrzuje i Kateřina Vaňková z nezávislého serveru Srovnejenergie.cz.

"Stále se bohužel setkáváme i s tím, že podomní prodejci nevysvětlí dostatečně podmínky smlouvy a naopak využívají neznalosti zákazníků. Nyní využívají i zdražování a přicházejí s tím, že jdou s nabídkou 'kompenzace' nárůstu cen," řekla Vaňková pro Aktuálně.cz.

"Garantované ceny" energie zase podle Petra Sklenáře z J&T Banky vyvolávají u lidí dojem, že se jim ceny elektřiny nebudou měnit.

Nižší zálohy a další "úspory"

Distributor jim přitom garantuje jen cenu silové složky energie, která se na vyúčtování podílí zhruba z poloviny. Zbylou část, kterou určuje Energetický regulační úřad, a další vlivy jako daně, ale distributor neovlivní.

"To, že podepíšu garantovanou cenu na deset let, jak už jsem někde taky viděl, ještě neznamená, že se mi cena nezvedne. Naopak, bude se zvedat každý rok," řekl Sklenář deníku.

Triků, které podomní prodejci energií používají, je podle ČEZu víc. Od lákadla v podobě snížení zálohy (a tím pádem adekvátně vyššího, ale už zamlčeného nedoplatku při ročním vyúčtování) přes podpis smlouvy na jiný produkt než prodejce sliboval, zatajování různých aktivačních a deaktivačních poplatků až po používání nátlakových metod typu "jste poslední v domě, kdo nepodepsal", nebo i obyčejné lži.

Jako v případě paní Anny, která má těsně před důchodem, se dodavatelé často zaměřují na starší občany, které na místě snadněji "zpracují."

Okov jménem deaktivační poplatek

"Denně jsme konfrontováni se stížnostmi našich zákazníků, které navštívili prodejci alternativních obchodníků. Řada lidí si nakonec změnu rozmyslí," uvedla mluvčí ČEZu Eva Nováková.

Podle ní o tom svědčí nepoměr počtu podepsaných smluv ohlašovaného menšími distributory s počty skutečných nových klientů evidovaných Operátorem trhu s elektřinou (OTE).

Odborníci proto radí nepodepisovat nic na místě. Nabídku obchodníka by si lidé měli prověřit na internetu a na stránkách Energetického regulačního úřadu.

Pořádně by si také měli přečíst obchodní podmínky a k deklarované úspoře pak připočíst všechny aktivační poplatky a další složky ovlivňující výslednou cenu, jako jsou měsíční poplatky nebo sankce za nedodržení smluvních podmínek ze strany zákazníka.

Situace je podle ČEZu dokonce zralá na úpravu legislativy, která by zákazníka uchránila hlavně před zmíněnými deaktivačními poplatky v případě, že se rozhodne od nové smlouvy odstoupit. Nejdůležitější je ale podle mluvčí Novákové osvěta mezi lidmi. ČEZ už proto vydal desatero rad, jak se podomním prodejcem energie nenechat napálit.

 

Právě se děje

Další zprávy