Saab dodá do metra systém rozpoznávající obličeje lidí

Martin Dvořák
13. 4. 2011 20:00
Saab mění Slavkov na světové centrum virtuální války, říká v rozhovoru šéf Saab Czech
Bezpečnostní kamery, ilustrační foto.
Bezpečnostní kamery, ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Praha - Většina lidí si spojuje značku Saab s auty a s letadly. Jenže za nějaký čas se může stát, že když se budete nezvykle chovat v pražském metru, odhalí vás nový bezpečnostní systém. Od firmy Saab…

"Když jdete do metra, asi tušíte, že tam jsou schované různé systémy. Požární, kamerový, zabezpečovací, a to nejen pro cestující, ale i pro zaměstnance. To vše se musí pospojovat v inteligentní síť. Naším cílem je rovněž zavést zde softwary na rozpoznání obličeje, aby bylo možné dohledat jednotlivé lidi," říká Jindřich Špringl, prezident společnosti Saab Czech.

"Až bude systém hotov, automaticky dispečerovi nahlásí divné chování. Dá se totiž naprogramovat, jak se standardní cestující chová," doplňuje Špringl.

 

Firma Saab byla založena v roce 1937. Dnes má 13 tisíc zaměstnanců. (Přesto, že je to méně než kolosy jako IBM, přesto má Saab v globálním měřítku široký záběr. Pořád mě to fascinuje, i když jsem ve firmě již čtvrtý rok. Záběr Saabu začíná letectvím, přes speciální vojenské technologie, obranné systémy, radary, bezpečnostní systémy, vojenský výzkum, který je aplikován do civilní oblasti, až po tréninkové systémy a komunikační technologie," uvádí Špringl.

Kolik máte v Česku lidí?

V tuto chvíli máme 23 kmenových zaměstnanců a od 1. května 2011 nás bude více než 120. Mezi našimi zaměstnanci jsou také švédští kolegové, kteří plní funkci spojek do mateřské firmy. Český Saab vznikl v roce 2007 akvizicí jedné divize Ericssonu, s níž přešli do Saabu tři zaměstnanci včetně mne. Od té doby lineárně rosteme. Jak z hlediska zaměstnanců, tak hospodářských výsledků.

Ti lidé jsou především obchodníci - nebo kdo to je?

Dá se říci, že více jak polovinu tvoří takoví netypičtí obchodníci. Jde o technicky vzdělané lidi, kteří jsou schopni přetavit svou odbornost v obchodní aktivity.

Jak jste řekl, Saab Czech vznikl akvizicí - ale vlastně trochu náhodou kvůli jedné zakázce. Rozumím tomu správně?

Saab koupil divizi Ericssonu - Ericsson Microwave Systems , kterou ve Švédsku přejmenovali na Saab Microwave Systems. A tato divize měla podepsaný kontrakt s českým ministerstvem obrany na dodávku radarů. Zakázku musel Saab ze zákona převzít a stejně tak ze zákona musel založit českou právnickou osobu, která měla povolení k obchodu se zbraněmi. Když jsem v této společnosti získal roli jednatele, říkal jsem si, že tu přece neskončím jen s dodávkou radarů pro ČR.

Věděl jsem, co Saab dělá a snažil jsem se vymyslet nějakou strategii nejen pro Českou republiku, ale pro celý region. Dostal jsem k tomu volné ruce a ještě v roce 2007 jsme začali spolupracovat se švédskou divizí, která se zabývala civilními bezpečnostními a komunikačními technologiemi. Naší první zakázkou tohoto druhu bylo zabezpečení opravárenského centra v Ostravě, kde se mimo jiné, což byla shoda náhod, opravují malá dopravní letadla Saab 340 a Saab 2000.

Virtuální smrt: 90 procent nepřežije první akci

Dalším příkladem můžou být výcvikové systémy. Už v roce 2008 jsme na základě spolupráce s divizí Training Systems připravili výcvikové systémy pro naši armádu. V podstatě jde o trenažér, kde si voják obleče speciální oblečení, na které se umístí čidla, podobná čidla jsou i na zbraních, a celý prostor je radiově pokryt. Systém, jenž "pojme" jednotku o 60 mužích, je mobilní, takže umožňuje výcvik v různých terénech; ve skalách, v pouštích, v budovách. Velitelé mohou cvičit s vojáky taktiku a posléze vyhodnocovat každého jednotlivce. Když jde jednotka do první tréninkové mise, 90% vojáků virtuálně zemře. Během několika měsíců klesne úmrtnost až na 5%.

Má s tímto systémem souvislost i vaše nedávná akvizice? Společnost E-COM ze Slavkova, kterou jste koupili, je softwarová firma.

Výrobců takových systémů není na celém světě mnoho. Saab je v tomto segmentu unikátní, protože se snažil založit unii výrobců a standardizovat protokoly. Aby bylo možné cvičit mezi armádami třeba v NATO, je třeba, aby mohli komunikovat Angličané s Holanďany a tak dál. Takže ano, naše akvizice s tím souvisí. To, co jsme dodali českým jednotkám, jsou trenažéry na bázi laserů. Co nám chybělo, jsou různé virtuální simulátory, na nichž se střílí virtuálně ze zbraní a z různých zbraňových systémů. Nekoupili jsme firmu E-COM celou, ale jen její část. Od začátku května budeme mít více než 100 nových zaměstnanců, z nichž velkou část tvoří právě softwaroví odborníci, kteří vymýšlejí různé typy simulátorů od zbraní, přes letecké simulátory až po simulátor seskoku padákem. Cílem je vybudovat ve Slavkově vývojové a výzkumné středisko simulátorů pro celý Saab. Takže: pro celý svět.

A příští meta? Další akvizice?

Ano, určitě. Strategie švédského Saabu je stát se mezinárodní firmou. Pro Saab jsou kromě Švédska klíčové trhy jako Brazílie, Jižní Afrika, Austrálie, USA. Aby se Saab stal mezinárodní firmou, musí působit mezinárodně na vybraných trzích - a ve větším množství. Česká republika byla v rámci Saabu vybrána jako jedna z 32 lokalit, z níž má vzniknout základna pro daný region. Podařilo se to především proto, že tvoříme lokální know -how, pouze neprodáváme, ale budeme něco také vyrábět a vyvíjet.

Když se podívám na mapu a na těch 32 vybraných puntíků, souvisí jejich umístění i s tím, kam Saab prodává - nebo chce prodávat - stíhačky Gripen?

Ano, jistě, tak to je.

Nebojíte se tudíž, že kdyby Česká republika neprodloužila pronájem, anebo kdyby švédské letouny nekoupila, vztah Saabu vůči ČR by ochladl?

Naše důležitost by se určitě snížila. Ale nevíme, jak budou vypadat ostatní zájmy Saabu. Evropa je obecně malá a je relativně zasycená technologiemi. Je zde silná konkurence. Takže rostoucí trhy jsou jinde. Nicméně, my bez ohledu na Gripen, tady máme dostatek jiných obchodních případů, aby Saabu stálo za to zde korporátně pokračovat. Naše zdejší závazky jsou dlouhodobé; už jsem zmínil jediné opravárenské centrum letadel Saab v Evropě.

Zabezpečíme vládní instituci i metro 

Máme podepsané smlouvy na dodávky kamerových systémů v energetickém sektoru, projekty komplexního zabezpečení pro jednu vládní instituci nebo na zabezpečení pražského metra. My nejsme nijak honorováni z projektu Gripen. Pouze podporujeme další kampaň. Pomáháme kolegům přesvědčit zákazníka, že to letadlo a s ním spojené služby jsou opravdu nejlepší a nejlacinější.

Nakonec ale půjde o politické rozhodnutí…

Jistě. I proto je pro mne důležité vybudovat značku a pracovat profesionálně bez ohledu na Gripen. Doufám, že jsme schopni přinést nějakou přidanou hodnotu. Švédi mají velké množství známých firem a technologií po celém světě: IKEA, Skanska, Ericsson, ABB je z části také švédská společnost, dále Volvo a samozřejmě Saab.

Komu se český Saab zodpovídá?

Firma má typicky švédskou strukturu; od roku 1991 do roku 2007 jsem pracoval v Ericssonu, takže vím, o čem mluvím. Když jsem přešel do Saabu, bylo to podobné: švédský model mezinárodní korporace znamená, že se snažíte vytvořit jakousi matrixovou strukturu, v níž je hierarchie jak liniová, tak i horizontální. Zjednodušeně řečeno: právní a vlastnická struktura je jiná, než struktura operační. Naší mateřskou firmou je Saab AB. Ale jednatel firmy v ČR nemůže být správní radou matky omezen ve své zodpovědnosti a v rozhodovacích výkonných pravomocech; board je svoláván jednou za čtvrt roku a projednává pouze strategické záležitosti. Jednotlivé obchodní případy jsou pak řízeny pracovními týmy a skupinami, které jsou vytvářeny ad hoc; je v nich vždycky část českých zaměstnanců a část švédských.

Zatím jste jmenoval především projekty spojené s armádou.  Jaké jsou ty civilní aplikace?

Vytváříme třeba aplikace pro hasičské záchranné služby, pro ambulance, pro policii. Řekl bych, že to je náš další logický krok. Integrace kamerového systému, požární signalizace, inteligentních dopravních systémů a podobně.

Zmínil jste se o zakázce pro pražské metro. Co si mám pod "bezpečnostním systémem" představit?

Když jdete do metra, asi tušíte, že tam jsou schované různé systémy. Požární, kamerový, zabezpečovací, a to nejen pro cestující, ale i pro zaměstnance. To vše se musí pospojovat v inteligentní síť. Naším cílem je rovněž zavést zde softwary na rozpoznání obličeje, aby bylo možné dohledat jednotlivé lidi. Když bude potřeba dohledat nějakého člověka, každý jedinec bude mít unikátní kód, který se bude dát dohledat: kudy procházel, kdy vstoupil, s kým se bavil.

Neděsí vás to trochu?

Mě to neděsí, je to otázka svědomí. Děsilo by mne zneužití, ale když se vám ztratí dítě - děsilo by vás, kdyby vám ho našli?

Nakonec, řada vašich projektů je navázána na veřejné rozpočty, které na tom nejsou nejlépe. Jak váš byznys ovlivnila krize - a cítíte její dopady dodnes?

Všechny společnosti, které byly na trhu, musela krize ovlivnit. Musím ale říct, že jsme ji nepocítili nijak výrazně a nadále plánujeme růst nejenom v České republice, ale i v zemích regionu, který pod Českou republiku patří, tedy Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko apod. Věříme, že díky širokému spektru hi-tech technologií a silnému zázemí švédské mateřské společnosti se nám další expanze vydaří.

 

Právě se děje

Další zprávy