Státní ekonomika na tom bude hůř než my sami, věří Češi

Veronika Skálová Veronika Skálová
22. 2. 2011 9:31
Statistický úřad měřil důvěru podnikatelů a spotřebitelů v ekonomiku
Není vhodný čas pro velké nákupy, ale ani na spoření, myslí si spotřebitelé.
Není vhodný čas pro velké nákupy, ale ani na spoření, myslí si spotřebitelé. | Foto: Veronika Skálová

Praha - Venku pošmourno, jaro ještě daleko, kdo by za těchto podmínek vyhlížel s nadějí do budoucna. Nepříliš dobrá nálada se zřejmě odráží i v hodnocení finanční situace. Důvěra v domácí ekonomiku se totiž v únoru oproti lednu snížila, jak zjistil při svém pravidelném průzkumu Český statistický úřad.

Celkově klesl indikátor důvěry o 1,5 bodu, stále je ale o 8,1 bodu výše než před rokem, kdy byla hodnota velmi nízká.

U podnikatelů se ukazatel od ledna snížil o 1,5 bodu, ve srovnání s loňským únorem je ale o 10,5 bodu výše. V průmyslu a stavebnictví podnikatelé za měsíc své hodnocení situace a budoucnosti příliš nezměnili, v obchodu se hodnocení zvýšilo o 3,3 bodu, naopak vybraná odvětví služeb své očekávání do budoucna snížila o 0,7 bodu.

Poradenská společnost PrisewaterhouseCoopers před nedávnem provedla celosvětový průzkum názorů generálních ředitelů. Ti téměř z poloviny věří, že jejich firma letos poroste. "Dobrou zprávou pro české podnikatele je především optimismus představitelů rakouských a zejména německých firem, neboť české podniky působí často jako jejich subdodavatelé," připomněl průzkum Jiří Moser, vedoucí partner společnosti v České republice.

O něco méně než podnikatelé věří české ekonomice spotřebitelé, u nichž podléhá tento index obvykle větším výkyvům než u podnikatelů. Jejich důvěra se snížila o 1,7 bodu a stejně poklesla i ve srovnání s loňským rokem. Chystají se méně spořit, než plánovali v lednu, ale myslí si, že celková ekonomická situace se zhorší víc než jejich osobní finance. Respondenti nepovažují současnost za příliš vhodnou k velkým nákupům.

 

Právě se děje

Další zprávy