Google v Česku zvítězil nad Seznamem, poprvé v historii

Veronika Skálová ČTK Veronika Skálová, ČTK
11. 1. 2011 15:05
Google má podíl na přesměrování na české stránky 51 procent.
Foto: Reuters

Praha - Poprvé v historii porazil zahraniční Goliáš českého Davida. Americký internetový vyhledávač Google už v Česku používá více lidí než domácí a dosud nejpopulárnější Seznam.cz.

Podle statistiky Toplist, která měří počty kliknutí vedoucí přes vyhledávače na české stránky, je podíl Googlu ve vyhledávání téměř 51 procent. To znamená, že ve srovnání s loňským lednem si Google polepšil o 14 procent.

Americký gigant v Česku spojil síly se společností Centrum Holdings, vydavatelem internetového deníku Aktuálně.cz a provozovatelem portálu Centrum.cz nebo ICQ.

Podíl, který Toplist u Google zaznamenal, představuje kromě přístupů z domovské stránky i ty z partnerských webů, které využívají jeho vyhledávání, jako jsou právě weby Centrum Holdings. Stejně tak mezi přístupy Seznamu  se počítají i ty z portálů Firmy.cz nebo Zboží.cz.

Mluvčí Seznamu však upozornila, že záleží na interpretaci dat. "Pokud by se vzaly v potaz pouze přístupy českých uživatelů přes vyhledávače podle Toplistu, byl by podíl Seznamu téměř 58 procent a Google 42 procent. Tyto údaje ale naopak nezahrnují přístupy českých uživatelů z vyhledávačů na zahraniční weby," uvedla pro ČTK Veronika Rozumková.

Interpretaci dat agenturou označila mluvčí za chybnou, protože zohledňuje také uživatele, kteří na české stránky přišli přes slovenskou nebo mezinárodní verzi Googlu. "V takovém případě nejsou výsledky pro podíl Seznam.cz versus Google relevantní," dodala mluvčí.

Google skóruje po čtyřech letech

Česká republika zvýšením podílu Googlu vypadla ze seznamu pěti zemí, kde vyhledávač působí, ale není jedničkou. Na seznamu tak zůstává Rusko, Japonsko, Čína a Korea.

Na český trh vstoupil americký vyhledávač v roce 2006, tehdy měl podíl jen 15 procent. Dlouhá léta prakticky neinzeroval a jeho podíl stále rostl. V loňském roce však přišel s reklamní kampaní, která nejspíš dotažení domácího konkurenta uspíšila.

"Věříme, že jde o kombinaci dvou faktorů. Na jedné straně k tomu přispěl organický růst uživatelské báze, za nímž stojí neustálý vývoj, zlepšení a inovace ve vyhledávaní. Na straně druhé pak vzdělávací reklamní kampaň v offline mediích, jež nám umožnila oslovit i dříve méně dostupné uživatele. Je to ale jen další milník, na straně uživatelů i firem nás čeká ještě hodně práce," řekl ČTK marketingový ředitel českého Googlu Luděk Motyčka.

Seznam se chce protivníkovi postavit spuštěním nové reklamní kampaně už v tomto týdnu. Její součástí má být pozměněný slogan: namísto "najdu tam, co neznám" bude nově znít "najdu tam, co hledám", uvedla ČTK. Právě Seznam byl tím, kdo Čechy naučil procházet internet.

Z pohledu velikosti tržeb zůstává Seznam podle internetového odborníka Daniela Dočekala výrazně nad Googlem. "Google má, a ještě dlouho bude mít, ve srovnání se Seznamem neporovnatelně nižší tržby, ale je potřeba si uvědomit, že Google se pohybuje takřka výhradně na poli PPC a textové reklamy, zatímco Seznam využívá všech možností, které internetový inzertní trh nabízí," dodal. PPC reklamu její zadavatelé platí podle počtu jejích prokliknutí.

 

Právě se děje

Další zprávy