Bernard prohrál soud, nálepka "Pivní lobbista" je možná

Tomáš Fránek
10. 11. 2010 18:53
Pivovar neuspěl ve sporu o článek, který Bernarda označil za politického turistu a lobbistu

Brno - Pivovar Bernard a jeho majitel Stanislav Bernard neuspěl ve sporu o ochranu dobrého jména.

Firma a její vlastník zažalovali internetové Britské listy za to, že zveřejnily text o Stanislavu Bernardovi, v němž byl v souvislosti se svým členstvím v protikorupční organizaci Transparency International onálepkován jako politický turista a vlivný pivní lobbista.

"Stanislav Bernard je vlivný pivní lobbista, který prosadil daňové zvýhodnění menších pivovarů. Za osm let, co daňové zvýhodnění platí, stálo stát jednu miliardu korun. Je zároveň politický turista, který svou přízeň stranám umí patřičně prokázat. Vystřídal přízeň levice, křesťanů i pravice," napsal v Britských listech Milan Berka ze sdružení Kontext, které bojuje proti alkoholismu.

Podle něj Bernard zaměřuje svojí reklamní kampaň na děti a přivádí je k pití piva. "Když majitel pivovaru svými reklamními akcemi zaměřenými na mládež prokazatelně nedodržuje etický kodex Transparency International a oné instituci to nevadí, vypovídá to o Transparency International víc, než by její mediálně známé ředitelce Krnáčové bylo milé," stojí napsáno v článku.

Bernard i jeho pivovar ale Britské listy zažalovali s tím, že došlo k porušení práva na ochranu osobnosti a poškozena byla také dobrá pověst pivovaru. A kromě omluvy chtěl Bernard vysoudit také 150 tisíc korun pro sebe a 300 tisíc pro pivovar.

Veřejně činný musí počítat s kritikou

Městský soud v Praze rozhodl, že Bernard nemá na omluvu a peníze nárok.

"Šlo o přiměřenou kritiku jeho osoby v souvislosti s jeho členstvím ve správní radě Transparency International, tedy jako osoby veřejného zájmu. Z titulu svého postavení měl dostatek možností, jak mediálně prezentovat svůj nesouhlas s názory Britských listů," rozhodl soud.

Bernard se ale obrátil na Nejvyšší soud, spor označil za zásadní. "Nejsem povinen jako osoba veřejného zájmu snášet vyšší míru kritiky," napsal Bernard v dovolání.

Nejvyšší soud však dovolání odmítl s tím, že i pro Bernarda stejně jako pro politiky platí to, že musí počítat s tím, že budou za svoje veřejné působení kritizováni. A na rozdíl od obyčejných lidí kritika může být ostřejší.

Pivovar Bernard a jeho majitel patří - i díky netradičním reklamním kampaním - k nejznámějším "pivním značkám" v Česku.

 

Právě se děje

Další zprávy