Poštovní spořitelno, třes se. Pošta chce vlastní banku

ČTK ČTK
7. 9. 2010 6:50
Pošta má být prostředníkem č. 1 mezi státní správou, místní samosprávou, firmami a veřejností
Česká pošta. Ilustrační foto.
Česká pošta. Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Česká pošta má nový podnikatelský plán, podle něhož bude například poskytovat služby související s elektronizací státní správy a založí vlastní banku. Informují o tom dnešní Lidové noviny. Generální ředitelka České pošty Marcela Hrdá už strategii s názvem Směr 2015 předložila dozorčí radě s upozorněním, že pokud se tyto plány neuskuteční, bude to znamenat výrazné riziko pro stabilizaci finanční situace pošty.

Podle listu management pošty tvrdí, že uskutečnění plánu přinese navíc výnosy ve výši 5,8 miliardy korun. Pokud by se však navrhované změny nepodařilo provést, měla by Česká pošta v roce 2014 ztrátu převyšující 5,2 miliardy korun, do půlmiliardové ztráty by se propadla už letos.

"V roce 2015 by Česká pošta měla být nejvýznamnějším prostředníkem mezi státní správou, místní samosprávou, firmami a veřejností," píše se ve strategii. Do budoucna prý nelze vyloučit ani podporu dalších systémů, jako je portál veřejné správy nebo registrů, řekla LN Hrdá.

Podle předsedy dozorčí rady pošty Jiřího Macešky je třeba se stanoviskem počkat na vyjádření ministra vnitra, jehož resort je zřizovatelem pošty. Vyjádření se očekává do konce měsíce. "Osobně se domnívám, že například zřízení vlastní banky je dobrý nápad," dodal Maceška.

LN upozorňují, že pošta může narazit na nesouhlas ČSOB, která pod značkou Poštovní spořitelna provozuje na poštovních pobočkách vlastní banku a má s Českou poštou uzavřenu smlouvu až do roku 2017.

List uvádí, že pošta kromě příjmů z bankovnictví a od státní správy počítá také s výrazným příspěvkem od státu nebo od svých konkurentů. Za to, že musí provozovat širokou neefektivní síť poboček po celé zemi, požaduje jednu až 1,5 miliardy korun.

Pošta provozuje zhruba 3400 poboček. Poštovní spořitelna s více než dvěma miliony klientů má díky tomu nejhustší síť obchodních míst v Česku.

Česká pošta vykázala v pololetí zisk 608 milionů korun, loni to bylo za stejné období 917 milionů Kč. Pokles podle vedení podniku způsobilo opožděné spuštění datových schránek a nedokončená transformace. Za celý loňský rok měla firma zisk před zdaněním 661 milionů Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy