Jak funguje mozek investora? Kdo to ví, vydělá

Vladimír Hobza, investicniweb.cz
18. 6. 2010 18:00
Klíčová je schopnost rozlišit, co je zjevné a co neodvratné.
Foto: Reuters

Praha - Mozek investora má podivuhodnou schopnost - umí sám sebe oklamat. Lze toho využít.

Vraťme se k událostem ze září 2008, kdy se schylovalo k pádu banky Lehman Brothers. Pokud investoři chtějí poučení z jejího bankrotu, pak jde o schopnost najít rozdíl mezi tím, co je zjevné, a co neodvratné.

Když vládne panika, oba pojmy mohou splývat. V září 2008 bylo zjevné, že investoři po "krvavé sobotě" zpanikaří. V tu chvíli byl neodvratný pokles trhu. Bylo zjevné, že Lehman Brothers skončí, banka tedy musela neodvratně požádat o bankrotovou ochranu. Bylo zjevné, že Merrill Lynch sama nezvládne situaci, a proto bylo neodvratné její převzetí ze strany větší Bank of America.

Při klíčových událostech individuální investoři nepanikaří, obvykle totiž úplně "zamrznou". (Podle výzkumu Strategic Insight, který pokrýval celá desetiletí, je podobná nečinnost pro individuální investory zcela typická.)

Co se dva dny po pádu LB zdálo jako zcela zjevné, bylo ještě týden předtím nemožné i pro samotnou Wall Street. Investoři doufali, že banka přežije, už díky své velké tržní kapitalizaci.

Po bitvě generálové

Hned po víkendu, kdy k pádu banky došlo, všichni zcela otočili: Najednou byl bankrot Lehman Brothers pro všechny neodvratný. Psychologové to nazývají zpětná předpojatost, tedy pocit vyjádřený slovy "celou dobu jsem to tušil".

Když Lehman Brothers zkrachovala, nikoho to už nepřekvapovalo. Psycholog Daniel Kahneman říká: "Zpětná předpojatost ruší překvapení." A právě v tom je pro investory největší riziko.

Když se zpětně klameme a ujišťujeme, že jsme o tom věděli, začneme si myslet, že známe i budoucnost. Ale kdo si troufne věštit budoucnost, když byl v minulosti překvapen?

Proto je nejlepší, chovat se dál rozumně, i kdyby se celý trh zbláznil.

Sir John Templeton kázal investorům, že mají kupovat až v okamžiku "maximálního pesimismu", kdy tržní sentiment vede všechny k tomu, že nechtějí držet nic jiného než hotovost. Daniell Fuss, správce fondu, k tomu dodává: "Není to jeden přesný okamžik, ale období." Nikdo nemůže určit moment, kdy pesimismus dosáhne vrcholu. Ale není těžké určit období, ve kterém je pesimismus extrémně vysoký.

Co dělat, když se trh zblázní? Více čtěte ZDE

 

Právě se děje

Další zprávy