Brusel jako zdroj vysychá. Schodek šplhá k 240 mld

Petr Holub
2. 11. 2009 20:09
Volný pád rozpočtu se nezastavil ani v říjnu
Státní dluh. Ilustrační foto
Státní dluh. Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Pokud nedojde k nečekanému obratu, dosáhne schodek 240 miliard, nepočítaje v to případné schodky obcí a zdravotních pojišťoven. V přepočtu na ekonomický výkon bude mít deficit 6,7 procenta HDP.

Dnes zveřejněné údaje o vývoji rozpočtu potvrzují prohlášení premiéra Jana Fischera z minulého týdne, kdy ohlásil schodek 6,5 procenta.

Špatná zpráva každý měsíc

Zkušenosti s letošním vývojem rozpočtu přitom ukazují, že bilance se ještě může zhoršit. Předpověď schodku se každý měsíc zhoršuje zhruba o deset miliard, protože na veřejné finance dopadají nové a nečekané rány.

Tentokrát byly viníkem rekordně vysoké investice do dopravy, které nekryjí žádné příjmy.

I když si stát na každých utracených deset korun musí dvě koruny půjčit, úřady se nesnaží šetřit.

Dálnice za 20 miliard

V minulých měsících šlo dluhy zdůvodnit dopadem krize. Od února se projevila na nižším výběru daní z příjmu zaměstnanců, v dubnu se propadly odvody od živnostníků a zálohy na daně od firem.

V červnu a červenci se opakovalo něco podobného: podniky poslaly státu méně a živnostníci využili toho, že jim ministr financí odpustil pro letošek zálohy.

V září se propadly příjmy z pojistného, když podniky využily možnosti snížit odvody za své zaměstnance. Umožnil jim to krizový balíček schválený parlamentem v červnu.

Další rána přišla v říjnu, kdy nápadně vyrostly výdaje. Není to vinou sociálních dávek. Podpora nezaměstnaným se proti první deseti měsícům roku 2008 zvýšila o sedm miliard, investice o 25 miliard. Právě v říjnu se investice zrychlily, protože stát poslal 20 miliard na výstavbu dálnic.

Čekání na Brusel

Systém státních investic označil ministr financí Eduard Janota v materiálech k rozpočtu 2010 za druhé hlavní riziko veřejných financí.

Především Státní fond dopravní infrastruktury se naučil poměrně rychle utrácet, jeho rozpočet však nekryjí pravidelné příjmy.

V minulých letech se za výstavbu silnic a železnic platilo z výnosů privatizací. Když tento finanční pramen vyschl, měly nastoupit evropské dotace.

Česku se ale nedaří čerpat očekávané peníze za konkrétní projekty a musí spoléhat jen na průběžné zálohy. Letošní rozpočet počítá s evropskými dotacemi ve výši 107 miliard korun, z Bruselu však zatím přišlo 46 miliard.

"Vykázaný schodek je stejně jako v minulých měsících nejhorším výsledkem hospodaření státního rozpočtu za leden až říjen od roku 1993," shrnuje zpráva ministerstva financí.

 

Právě se děje

Další zprávy